شورای شهر

واکنش مجتبی شاکری به پدیده گورخوابی/چرا می گویند اعتیاد بیماری است؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مجتبی شاکری درباره پدیده گورخوابی در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: باید در این خصوص کار پژوهشی انجام شود.

وی افزود: شهرداری تهران درباره مشکل محله هرندی و جمع‌آوری معتادین و کارتن‌خواب‌ها از این محله تجربیات زیادی کسب کرده است.

تولید مواد مخدر ۴۰ برابر شده است

شاکری بیان داشت: هنگامی که تولید مواد مخدر در شرق کشور به ۴۰ برابر رسیده و این مواد مخدر برای اینکه به کشورهای اروپایی برسد مسیری را از کشور ما طی می‌کند و استان به استان کشور را دچار آلودگی موادمخدر می‌کند. بنابراین باید برنامه‌ریزی حساب‌ شده‌ای در این خصوص وجود داشته باشد.

وی افزود: به چه دلیلی می‌گویند اعتیاد بیماری است؟ با عنوان کردن این موضوع قبح اینکه با این آسیب اجتماعی به صورت جدی مواجه شویم و اقدامات لازم صورت بگیرد شکسته می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: در حوزه جمع‌آوری معتادین و کارتن‌خواب‌ها شهرداری تهران در هرندی اقدامات لازم را انجام داده است ولی از این موضوع پشتیبانی‌های قانونی وجود ندارد و حلقه‌های بعد از جمع‌آوری نیز با یکدیگر متصل نیست و وقتی که این افراد جمع‌آوری می‌شوند باید به دیگر دستگاه‌ها سپرده شوند ولی این استقبال از سوی دستگاه‌های مختلف صورت نمی‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: افرادی که از سطح خیابان به عنوان معتاد و کارتن‌خواب جمع‌آوری می‌شوند تنها ۱۰ درصد آنها به خانواده بازمی‌گردند و ۹۰ درصد دیگر مجددا به چرخه اعتیاد خواهند برگشت.

وی تأکید کرد: اگر تنها فقط شهرداری نسبت به جمع‌آوری اقدام کند موضوع اشتغال و خانواده آنها را چه نهادی باید تأمین کند؟

قرارگاه‌آسیب‌‌شناسی وزارت کشور به درستی به وظایف خود عمل نمی‌کند

وی با تأکید بر اینکه حلقه‌های بررسی آسیب‌های اجتماعی با یکدیگر متصل نیست،‌گفت: قرارگاه آسیب‌شناسی عملیاتی که بر عهده وزارت کشور است به درستی به وظایف خود عمل نمی‌کند و وزارت کشور طراحی کاملی برای موضوع آسیب‌شناسی اجتماعی ندارد.

وی تأکید کرد: در تهران ۲۳ مرکز بهاران برای معتادین بهبود یافته ایجاد شده است که ظرفیت‌های زیادی دارد ولی دولت و بهزیستی از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کند و در این خصوص ورود پیدا نکردند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: هنگامی که نیروی انتظامی به جمع‌آوری معتادین در محدوده‌ای خاص اقدام می‌کند آنها نیز به حاشیه شهرها می‌روند و همچنان این سیکل معیوب ادامه دارد.

هشت میلیون بی‌کار در کشور است

شاکری درباره اقدامات دولت در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: هشت میلیون بیکار در کشور وجود دارد و این آسیب جدی به خانواده‌ها وارد می‌کند. چرا که این پدیده بیکاری موجب می شود که دیگر آسیب‌های اجتماعی نیز ایجاد شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌قاچاق کالا موجب شده است کارخانه‌ها تعطیل شوند و هنگامی که تیم‌های خارجی وارد کشور برای عقد قرارداد می‌شوند تولید داخلی با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر تحریم‌ها علی‌رغم وعده‌هایی که داده شد برداشته نشده است و نفتی که به فروش می‌رسانیم پول آن برنمی‌گردد و تنها دولت به حرف و وعده بسنده کرده است.

وی درباره وضعیت اقتصادی فعلی جامعه نیز اظهار داشت: دولت‌ها وقتی می‌آیند متناسب با وضعیت اقتصادی به پیش می‌روند ولی دولت یازدهم اقتصاد را که پیش نبرده است بلکه بر اساس یک محاسبه غلط موجب پسرفت اقتصاد نیز شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌در خصوص مذاکرات نیز مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودند که مرحله به مرحله پیش بروید تا طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند ولی ذوق‌زدگی تیم مذاکره‌کننده موجب سرشکستگی آنها شد.

وی افزود‌:‌ما به تمام تعهدات خود عمل کردیم ولی آنها تحریم‌های جدیدی را ارائه کردند و حتی برجام‌های دو، سه و چهار را نیز در حال برنامه‌ریزی بودند که با تدابیر مقام معظم رهبری این اقدامات حذف شد.

سونامی تحصیل کرده‌های بی‌کار در کشور

وی به سونامی تحصیلکرده‌های بیکار در کشور اشاره کرد و گفت:‌ گورخوابی چون اسم و شکل جدیدی دارد مورد توجه قرار گرفته است ولی در لایه‌های زیرین جامعه با مشکلات متعددتری مواجه هستیم و خانواده‌هایی هستند که در فقر مطلق به سر می‌برند.

شاکری بیان داشت: هنگامی که استاندار سمنان از یک معلول نقاش دیدن می‌کند در آنجا آن معلول می‌گوید نقاشی با این وضعیت جسمانی برایم سخت و دردآور نیست ولی وقتی که یک نفر در نظام جمهوری اسلامی به اندازه ۵۰ سال من حقوق می‌گیرد این موجب آزار و اذیتم می‌شود.

شاکری یادآور شد: هشت ماه از پرونده حقوق‌های نجومی می‌گذرد ولی دولت آن را به قوه قضائیه نداده و قوه قضائیه خارج از روال عادی به پرونده‌ها دست یافته است.

صدای رئیس جمهور در گوش مردم است

وی گفت: صدای رئیس‌جمهور هنگام امضای برجام در گوش مردم است که گفت تمام تحریم‌ها برداشته خواهد شد ولی این اتفاق نیفتاد و وعده‌های غلط به مردم دادند.

شاکری اظهار داشت:‌ در نهایت گورخوابی یکی از ده‌ها مسئله و مشکلی است که ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا