سیاسی

آغاز آتش بس فراگیر در سوریه

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  به نقل از العالم، این آتش بس در چارچوب توافق میان طرفین و براساس اعلام فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه برقرار شده است.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از پیروزی‌ها و موفقیتهای نیروهای مسلح در مناطق مختلف، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح اعلام می‌کند که آتش بس در سراسر سوریه از ساعت صفر روز ۳۰-۱۲-۲۰۱۶ آغاز می‌شود.

در این بیانیه تأکید شد: این آتش بس شامل گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با آنها نمی‌شود. هدف از این آتش بس، فراهم کردن زمینه حمایت از راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه است.

تلاش‌های جدید برای برقراری آتش بس فراگیر درچارچوب همگرایی ایران، روسیه و ترکیه صورت می‌گیرد.

وزیران خارجه سه کشور اول دی ماه در مسکو در پایان مذاکرات یک روزه خود بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند.

در این مذاکرات فشرده بیانیه‌ای تصویب شد که در برگیرنده مبارزه با داعش و جبهه النصره، فراخوان جامعه جهانی برای همکاری علیه تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، رد راهکار نظامی برای حل بحران کنونی، اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل، کمک رسانی فراگیر به سوری‌ها و لزوم برقراری نظام خروج آزادانه مردم از مناطق درگیری و تحت سلطه تروریست‌ها و همچنین پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری- سوری در قزاقستان است.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه هم روز پنجشنبه با اعلام توافق آتش بس در سوریه، تأکید کرد که طرفهای درگیر آماده آغاز مذاکرات صلح هستند.

«محمد جواد ظریف» و «سرگئی لاوروف» وزیران امور خارجه ایران و روسیه هم دیروز در مورد وضعیت سوریه و توافق برقراری آتش‌بس در این کشور تلفنی گفت‌وگو کردند.

در این تماس، طرفین از برقراری آتش بس فراگیر در سوریه استقبال و بر ادامه مبارزه با تروریسم و گروههای تروریستی داعش و النصره و متحدین آنها تاکید کردند.

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه هم درباره توافق آتش بس با گروههای مسلح که از امشب اجرا  شد گفت: ضمانت روسیه در آتش بس مورد اعتماد ماست زیرا که آنها در مقابله با تروریسم شریک ما هستند و اما ترکیه هیچ وقت مورد اعتماد ما نیست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا