اجتماعی و فرهنگی

دریاچه ارومیه چگونه تثبیت شد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در میزگردی بررسی دریاچه وضعیت دریاچه ارومیه گفت: احیای دریاچه سه فاز داشت که فاز اول تثبیت وضعیت دریاچه به مدت ۲ سال آبی یا سه سال شمسی بودچرا که گفته می شد اگر در سه سال آینده یعنی تا شهریورماه ۹۵ وضعیت دریاچه تثبیت نشود دیگر قابل بازگشت نیست. شهریورماه ۹۵ نسبت به  ۹۴ تراز دریاچه ۴۵ سانتیمتر افزایش یافته بود که نشان از تثبیت وضعیت دریاچه دارد البته عده ای گفتند دلیل آن بارندگی بوده اما بارندگی همراه با اقدامات ما از جمله لایروبی رودخانه هایی مثل زرینه رود بود که موثر واقع شد.

وی با بیان اینکه توانستیم طبق برنامه، دریاچه را در شرایط تثبیت حفظ کنیم، افزود: کار سخت ما از الان شروع می شود که باید فرایند اصلاح الگوی مصرف را آغاز کنیم و در عین حال معیشت مردم هم حفظ شود.

تجریشی در پاسخ به پرسشی درباره میزان کمک های خارجی برای احیای دریاچه توضیح داد: کمک هایی توسط دولت ژاپن و برخی نهادها انجام شده اما این کمک های خارجی در مقایسه با هزینه ای که خود دولت به میزان هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان انجام داده، چندان نیست و سیاست ستاد، استفاده از تجربیات جهانی بوده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد: در این میان فعالیت نهادی ما با استرالیایی ها انجام می شود که هدفمان ایجاد یک مرکز مشترک تحقیقات آب با تمرکز بر دریاچه ارومیه است. همچنین در حوزه معیشت و مباحث اجتماعی-اقتصادی مجموعه ای به نام «یاسا» هست که ۷ نوبلیست در آن کار می کنند و فعالیت های پیچیده ای انجام می دهند. مثلا سیاست های انرژی آلمان را آنها می نویسند. ما نیز توافق کرده ایم که در موضوع معیشت اقتصاد با ما همکاری کنند یعنی مجموعا سعی کردیم به جای کمک های مالی به سمت کمک های علمی از سوی دیگر کشورها برویم. و همین کمک ها هم دستچین باشد.

تجریشی ادامه داد: زمانی که فعالیت ستاد شروع شد متخصصان گفتند اگر دریاچه طی دو، سه سال احیا نشود برای همیشه از دست خواهد رفت. ما هم گفتیم نزدیکترین منبع در دسترس، آب پشت سدها است و همچنین اگر میزان آب کشاورزی را محدود کنیم کشاورزان می توانند کشت خود را داشته باشند اما آب به دریاچه هم برود و اسم این شد طرح «به کاشت». در کارگروه هم از این موضوع حمایت شد اما ۱۴ نماینده مجلس در ماه مبارک رمضان پیش آقای روحانی رفتند و ایشان دستور دادند که صبر کنید یا مثلا ما با این موضوع روبرو بودیم که مسئولان برای تعداد چاهها و سدسازهای انحام شده جایزه گرفته بودند ما چطور می توانیم جلوی آنها را بگیریم. باید باور کنیم هنوز مسئله آب در داخل کشور به عنوان یک مسئله حاکمیتی مطرح نیست. هنوز مسئولان میگویند چرا چغندر نکاریم در حالی که ما باید آنها را توجیه کنیم که این تولید به اقتصاد ملی ضربه می زند.

وی تصریح کرد: یک بی تدبیری در امورات ما است که هیچ وقت برای آن فکری نکره ایم. ما یک منطقه خشک هستیم اما خداوند به ما عقل و تدبیر برای اداره امور داده است. با این حال تازه به جایی رسیده ایم که سوالات درباره آب و دریاچه مطرح می شود. زمانی کشاورز ما فکر می کرد هر چه آب را بیشتر مصرف کند خدمت می کند هنوز هم مسئول ما این طور فکر می کند در حالی که مشکلات آب برای سوریه ایجاد کرده اگر مثلا ما برای مسئله زاینده رود فکر نکنیم اینجا تکرار می شود. وقتی می گوییم مسئله آب پیچیده است یعنی باید ببینیم آیا نظام تحمل آن را دارد که به کشاورز آب کمتر بودیم تا دریاچه احیا شود؟

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به این پرسش که آیا ستاد احیای دریاچه ارومیه، نهادی بلندمدت خواهد بود یا با رفتن دولت روحانی متوقف خواهد شد گفت: برنامه ششم جایی است که ما می توانیم ردپایمان را بگذاریم و این فرصت طلایی ما است. چرا کسی برنامه ششم و مسئله آب را در آن به طور جزئی بررسی نمی کند. در این برنامه ما تعهدات جدید آبی ایجاد کرده ایم که نشان می دهد هنوز به بحران بودن آب نرسیده ایم این در حالی است که ۴ کشور در دنیا۶۷درصد آب زیرزمینی دنیا را مصرف می کنند. ایران، چین، هند و آمریکا. حال اندازه و جمعیت آنها را با خودمان مقایسه کنیم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم مطمئن شویم با رفتن دولت کنونی کار احیای دریاچه ارومیه تعطیل نمی شود باید کار نهادی ما بیشتر شود و نهادهای تخصصی در این زمینه هشدار بدهند و مثلا از نمایندگان مجلس بپرسند که اگر مشکل آب داریم چرا باید ۲۲ میلیارد متر مکعب آب بیشتر مصرف کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا