استان

منوریل قم فاقد تناسب با معماری نوین است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  شکوری طراح برجسته معماری سنتی با اشاره به هشتی های ورودی منازل در گذشته که دو در جداگانه داشت و وارد اندرونی و بیرونی می شد، خاطرنشان کرد: اندرونی در معماری سنتی به جایی گفته می شد که بانوان و اهالی در آن جا زندگی می کردند و بیرونی جایی بود که از مهمان پذیرایی می شد. در معماری هایی همانند کاشان و یزد می بینیم ساختمان ها در معماری سنتی دارای نمای خاصی نیست اما در داخل از زیبایی های خاصی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در معماری ۵ اصل مهم که اولین شاخصه آن، اصل درون گرایی است، مدنظر است، ادامه داد: معماری ایرانی به دلیل حجب و حیایی که مردم داشتند یک نوع معماری درون گرایی است و در این معماری نمی توان به راحتی از خیابان و محله مستقیم وارد خانه شویم بلکه با یک سری فیلترها، فضا از هم جدا بود.

وی، دومین عنصر مهم در معماری سنتی با عنوان پرهیز از بیهودگی را مورد توجه قرار داد و گفت: این مولفه به این معناست که هر یک از عناصر بیهوده در ساختمان طراحی نمی شود. در زمان های قدیم فلز وجود نداشت و پنجره ها از چوب ساخته می شد تا استحکام داشته باشد همچنین از پنجره های رنگی استفاده می کردند تا از تجمع پشه و مگس جلوگیری شود.

شکوری در مورد عنصر دیگری از معماری سنتی ایرانی اظهار کرد: مردمداری از ویژگی هایی دیگر بود یعنی ساختمان ها با بدن انسانی همخوانی دارد. فضاها را بزرگ نمی کردند و در اندرونی سقف ها بلند نبود تا فضا به راحتی گرم و سرد شود. یکی دیگر از ویژگی ها خودبسندگی بوده است یعنی از موادهایی استفاده می شد که برای همان اقلیم بوده و از همان خاک ساخته می شده است. در معماری قبل از اسلام سنگ ها را از جای دیگری می آوردند اما در معماری اسلامی از ابزار و مصالح اقلیمی استفاده می شود.

این معمار ارشد سنتی ایران عنوان کرد: تناسب از اصول اصلی است که در معماری جدید فراموش شده است، تناسب هایی را در بدن انسان و صورت است که حتی این تناسب در نقاشی های ایرانی هم دیده می شود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه فرهنگ توجه به شاخصه های معماری سنتی و تاریخی در معماری های نوین تصریح کرد: متاسفانه بهایی به معماری سنتی خود ندادیم و در شهرهایی مانند یزد به تخریب بناهای تاریخی پرداختیم و حتی بادگیرها را از میان بردیم در حالی که در کشوری مانند عربستان در حدود ۴۰ سال گذشته در ساخت بادگیرها به جایی رسیدند که آن را ثبت جهانی کردند. در برخی از کشورهایی مانند ایتالیا به بناهای تاریخی خود بهای زیادی می دهند و اجازه نمی دهند بافت های جدید در کنار این بافت ها ساخته شود.

وی گفت:در تیمچه بازار قم که اثری گرانقدر از استاد معمار قمی است، می بینم همه شاخصه های معماری سنتی در آن دیده می شود و حتی درب ها دارای تناسب است اما در سبک جدید هیچ یک از این شاخصه ها دیده نمی شود.

این کارشناس ارشد معماری با انتقاد از برخی از معماری های نوین در قم عنوان کرد:بی توجهی به شاخصه های معماری اسلامی و ایرانی در بسیاری از بناهای جدید دیده می شود در حالی که هیچ تناسبی حتی به لحاظ اقلیمی و ویژگی های فرهنگی نیز در آن وجود ندارد. نه تنها سازه ها، بلکه برخی از پروژه ها نیز چنین تناسبی ندارد برای نمونه منوریل قم فاقد تناسب با قم است و حتی یکی از ایستگاههای منوریل قم جلوی حرم مطهر حضرت معصومه (س)، را گرفته است. حتی بنای جدید ساختمان شهرداری نیز هیچ تناسبی با معماری اصیل ندارد و تنها یک سری القاهات در آن دیده می شود تا وانمود شود معماری اسلامی و ایرانی است در حالی که اصلا سنخیتی با آن ندارد.

وی بیان کرد:معماری مسجد مقدس جمکران نیز مورد انتقاد قرار گرفته است یک سری قوس های بیضی شکل گذاشته اند که دید گنبد را گرفته است و شبستان ها از کیفیت اجرا برخوردار نیست. در معماری نوین به همه شاخصه های اسلامی و ایرانی توجه شود تا نیازها را در برگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا