سیاسی

جهانگیری خیال مردم را راحت کرد:مردم نگران قیمت ارز و تورم نباشند!

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین اسحاق جهانگیری  معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در جمع مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت و جایگاه این وزارتخانه در پیشرفت و توسعه صنعتی کشور، گفت: از ۶۰ سال پیش اراده ای در کشور شکل گرفت تا ایران به جرگه کشورهای صنعتی بپیوندد. در این سال‌ها برنامه ها و راهبردهای مختلف توسعه نوشته و اجرا شده است، امروز ایران با توجه به وجود هزاران جوان تحصیلکرده و فارغ التحصیل رشته های مهندسی و نیز بازار بزرگ ۸۰ میلیونی و قرار داشتن در موقعیت ویژه جغرافیایی می تواند مسیر توسعه صنعتی کشور را به سرعت طی کند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نقش کلیدی و محوری در توسعه صنعتی داشته باشد و سیاست گذار اصلی توسعه در حوزه های مختلف باشد. حتی توسعه رشته های مرتبط با خدمات نظیر راه اندازی شرکت های مهندسی، مشاوره ای، بیمه ها و حمل و نقل نیازمند توسعه صنعت در کشور است. این وزارتخانه نقش مهمی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دارد و بسیاری از طرح های مهم اولویت دار مرتبط با این سیاست ها باید در این وزارتخانه اجرا شود.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به ابلاغ این سیاست ها از سوی رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال و برنامه ریزی های انجام شده در ستاد، گفت: شاه بیت سیاست های اقتصاد مقاومتی به حرکت درآوردن چرخ تولید و رونق اقتصادی در کشور است و اکنون که در ماه های پایانی سال قرار داریم باید با ارزیابی دقیق بتوانیم برآورد کنیم که تا چه اندازه به اهداف تعیین شده نزدیک شده ایم.

جهانگیری گزارش های ارائه شده از سوی بخش های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه های مختلف را ارزشمند توصیف کرد و با تاکید بر اینکه باید اجرای این طرح ها و نتایج آن به مردم معرفی شود ، گفت: قطعا مردم از راه اندازی طرح های اقتصادی در کشور خوشحال می شوند.خوشبختانه ۷ طرح اولویت دار که بر عهده این وزارتخانه گذاشته شد پیشرفت های خوبی داشته که منجر به افزایش تولید و اشتغال شده است.

وی افزود: کمک به راه اندازی ۷۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط که در سرتاسر کشور قرار دارند باعث شده تا موضوع عدالت محوری سیاست های اقتصاد مقاومتی به شکل کامل از سوی مردم درک شود زیرا در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته نیز بنگاه های صنعتی وجود داشته که با تمرکز بر حل مشکلاتشان دوباره فعال شده و اشتغال بوجود آورده اند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: راه اندازی این طرح ها بهترین شیوه برای لمس آشکار سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مردم است زیرا با زندگی آحاد مردم ارتباط دارد. در ابتدای شروع این طرح برخی تردید داشتند و می گفتند قرار است منابع مالی دولت در جایی هزینه شود که از آن تولید و کار بیرون نخواهد آمد، خوشبختانه این طور نشد و با نظارت بانک ها تسهیلات در اختیار واحدهایی قرار گرفت که امروز مشغول تولید هستند.

جهانگیری با قدردانی از زحمات مدیران بانک ها که با درک و آگاهی از اراده مسئولان ارشد نظام برای تحول در اقتصاد پای کار آمدند، گفت: اینکه تا امروز ۱۹ هزار واحد تولیدی توانسته اند از منابع بانکی وام دریافت کرده و وارد چرخه تولید شوند قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر واحدهای تولیدی برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال باید همچنان پیگیری شود، گفت: امروز شاهدیم که مسئولان این وزارتخانه به طور مستمر در حال سفر به اقصی نقاط کشور و بازدید از پروژه های دردست اجرا هستند تا با رفع موانع به راه اندازی سریع تر این طرح ها کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به هدف گذاری انجام شده برای میزان صادرات غیرنفتی در سال جاری گفت: از نحوه اجرای بسته حمایت از صادرات راضی نیستم باید همه دستگاه های متعهد در این باره فعال شوند و اگر نتوانند در این باره اقدام کافی و لازم انجام دهند در انتهای سال مدیران این دستگاه ها را به مردم معرفی خواهیم کرد زیرا از نظر ما عدم تحرک و عدم حمایت از صادرات تخلف است.

جهانگیری در عین حال گزارش گمرک کشور درباره رشد وزنی ۳۲ درصدی صادرات غیر نفتی در ۹ ماهه امسال را ارزشمند توصیف کرد و گفت: باید شیب حرکت صادرات غیرنفتی تا آخر سال با برنامه ریزی منظم افزایش داشته باشد تا بتوانیم به بخشی از اهداف در نظر گرفته شده دست پیدا کنیم.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه ایران وارد تراز مثبت تجاری شده است و امیدواریم بتوانیم اقتصاد کشور را از طریق صادرات و واردات و بدون اتکا به منابع نفت اداره کنیم، گفت: باید تلاش شود تا کالا های سرمایه ای مورد نیاز بدون واسطه و از تولید کننده و مبدأ اصلی وارد کشور شود.

وی افزود: دولت با تمام قوا و تدوین آیین نامه های مختلف وارد امر مبارزه با قاچاق شده است و خوشبختانه رقم قاچاق از ۲۵ میلیارد به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته که اقدامی ارزشمند است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین تکمیل و بهره بردای ۵۴۰۰ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد را مثبت دانست و گفت: سرمایه گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومانی و ایجاد چند هزار شغل در طرح های نیمه تمام کاری بزرگ است که باید برای  مردم اطلاع رسانی شود.

جهانگیری با اشاره به افتتاح چندین طرح ملی در سفرهای استانی خود، گفت: تاکنون ۱۸ طرح بزرگ صنعتی و ملی از مجموع ۳۲ طرح بزرگ که بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده به بهره برداری رسیده و هزاران شغل ایجاد کرده است که باید در این زمینه از هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک ها که با انرژی برای پیشبرد طرح های اقتصاد مقاومتی حاضر شده اند، قدردانی کرد.

وی در بخشی از سخنانش با ابراز تعجب از اینکه پیشرفت کشور عده‌ای را آزار می دهد، گفت: وقتی اعلام می شود کشور در جایی رشد و پیشرفت داشته متاسفانه برخی دچار غصه و عزا می شوند زیرا فکر می کنند این موفقیت ها به اسم کسانی نوشته خواهد شد که مسئولیت دارند و کشور را اداره می کنند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هدف باید توسعه و پیشرفت ایران عزیز باشد ، اظهار داشت: برای عزت ایران باید از نام ها عبور کرد و برای تامین منافع و مصالح کشور خودبینی و رفتارهای جناحی را کنار گذاشت.

جهانگیری با اشاره به اینکه برخی از این افراد در گذشته با شعارهایشان کشور را به جای رساندند که فضایی برای فعالیت و همکاری در داخل و خارج وجود نداشت، گفت: حالا عده ای آمده اند و آرامش و امید به کشور آوردند و مردم نیز به آنها اعتماد دارند و به آینده کشور امیدوار شده اند تا مشکلات حل شود، نباید این فضا را تخریب کرد.

وی با بیان اینکه وقتی بانک مرکزی اعلام می کند رشد اقتصادی کشور در ۶ماهه اول ۷.۴ درصد بوده است و مرکز آمار این رشد را ۶.۴ درصد اعلام می کند، یک آقایی که معنای رشد را نمی داند می گوید این ارقام متعلق به نفت است و نتیجه می گیرد که عربستان باید بیشتر در این باره افتخار کند!

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه معلوم نیست از زیر سوال بردن آمار و تردید افکنی درباره دستاوردهای نظام و انقلاب چه چیزی حاصل این افراد می شود که دستاوردهای کشور را زیر سوال می‌برند؟ پرسید: مگر رهبری نگفتند که آمار رسمی کشور نباید مخدوش شود؟ بدانید که رییس جمهور و اعضای ارشد دولت هیچ اطلاعی ندارند که بر چه مبنایی مراکز اصلی کشور آمارها را تهیه می کنند و هرچه آنها می گویند از نظر ما قابل قبول است.

جهانگیری افزود: مرکز آمار می گوید رشد اقتصادی کشور منهای نفت ۴.۳ درصد است؛ در منطقه کدام کشور این میزان رشد را داشته است؟ یا در بخش صنعت رشد بیش از ۴ درصد بوده و در بخش کشاورزی بیش از ۵ درصد؛ آیا نباید این ارقام دوستداران کشور را خوشحال کند؟

وی خاطرنشان ساخت: کشوری که از رکود تورمی بی سابقه ای در ۵۰ سال گذشته رنج می برد امسال توانسته رشد اقتصادی ۷.۴ درصد داشته باشد و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کند که باید همه از این دستاورد رضایت داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور با انتقاد از کسانی که مدام می گویند این رشد اقتصادی در جیب مردم تاثیری نداشته است، گفت: در سالهای گذشته وضعیتی برای کشور ایجاد کردند که نتیجه اش فرو رفتن اقتصاد در دره بود، ما با برنامه ریزی و تدبیر تنها توانسته ایم کشور را  از سقوط بیشتر نجات دهیم و چند پله بالاتر بیاییم اما هنوز در دره هستیم. به همین خاطر است وقتی می گوییم مردم درآمدشان هنوز به سال ۱۳۹۰ نرسیده عده ای خیلی خوشحال می شوند که پس آن موقع وضعیت مردم خیلی خوب بوده و شما تازه به آن نقطه می خواهید برسید، اما واقعیت این است که در دو سال آخر دولت قبل یعنی سالهای ۱۳۹۱ ۱۳۹۲ به قدری خرابکاری وسیع بود که جبران آن به زمان زیادی نیاز دارد.

جهانگیری تصریح کرد: به جای عذرخواهی از مردم به خاطر بلایی که بر سر کشور آوردند مشغول تخریب کسانی هستند که شانه زیر بار زده اند تا کشور به نقطه ای با ثبات برسد. نمی خواهند نگرانی مردم کم شود آنها تمام هدفشان این است که امید و اعتماد مردم را از میان ببرند.

وی با تاکید بر اینکه امید و اعتماد مردم بزرگترین سرمایه نظام است و اگر مردم ناامید شوند هر اتفاق احساسی ممکن است رخ دهد، گفت: مردم وقتی به دولتمردان اعتماد دارند می دانند که نباید نسبت به قیمت ارز، کالا و تورم به وجود آمده نگران باشند زیرا مدیران کشور خواهند توانست این مسائل را مدیریت کنند و آنها همین نقطه را نشانه رفته اند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: می خواهند کاری کنند که بزرگترین سرمایه نظام یعنی امید و اعتماد مردم به مسئولان و کشور برای برنامه ریزی از دست برود و متاسفانه این کار را رسانه هایی انجام می دهند که از پول بیت المال استفاده می کنند. اگر به تیتر های آنها در طول هفته نگاه کنید می بینید حتی مجموعه های بیرون از کشور اگر می خواستند مردم را نسبت به آینده بدبین و مایوس کنند نمی توانستند این چنین برنامه ریزی و طراحی داشته باشند.

جهانگیری خاطرنشان ساخت: این کارها و اقدامات را در گذشته نیز انجام داده اند و بر خلاف منافع کشور، نظام و ملت به مصلحت های شخصی و گروهی خود پرداخته اند البته مردم آگاه و دقیق هستند و این مسائل را خوب می فهمند.

وی با تاکید براینکه دولت باید به صورت جدی و تحت هدایت رهبر معظم انقلاب حرکتی دقیق برای پیشبرد برنامه ها داشته باشد، گفت: ممکن است برجام در چند جا هم مشکل داشته باشد زیرا این قرارداد ، قرادادی یک طرفه نبوده و اگر قرار بود متن آن را فقط خودمان می نوشتیم خیلی از بندها را به حذف و نابودی مخالفان خود اختصاص می دادیم اما این قرارداد در بردارنده همه ایده آل ها و اهداف ما نیست.

جهانگیری افزود: همه دنیا به ایران به خاطر موفقیت در مذاکره با کشورهای۱+۵ تبریک گفتند ولی نباید شک داشت که آمریکایی ها به دنبال شیطنت هستند.

معاون اول رئیس جمهور با طرح این پرسش که چرا از برخی از کارشکنی های آمریکایی ها خوشحال می شوند؟ گفت: این موضوع خوشحالی ندارد و ما باید تلاش کنیم تا در ارتباط با سایر کشورها مانع از تحرکات آنها شویم.

وی در این باره از کسانی که در ماه های اخیر نسبت به انعقاد قرارداد با دو شرکت بزرگ هواپیمایی «بویینگ» و «ایرباس» انتقاد می کنند گلایه کرد و گفت: تا چه زمان ملت ایران باید به خاطر خرید هواپیمای دست دوم از کشورهای واسطه تحقیر شوند و مسئولان به خاطر نو سازی ناوگان فرسوده کشور مورد شماتت قرار گیرند.

جهانگیری در پاسخ به این پرسش که آیا خرید هواپیما اولویت اصلی دولت است یا باید به مسائل اصلی دیگر پرداخت؟ گفت: اگر دولت پول نقد داشت و می خواست تصمیم بگیرد حتماً اولویت هایش مسائل دیگر بود اما ما برای خرید هواپیماها تنها ۱۵ درصد پول را پرداخت کرده ایم و بقیه قیمت آن از محل فروش بلیط در سالهای آینده پرداخت خواهد شد بنابراین باید به بانی این موفقیت بزرگ دست مریزاد گفت.

معاون اول رئیس جمهور سپس تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید روی مسئله ساخت داخلی و استفاده از توان تولید گران کشور با تمام قدرت بایستد و بنده نیز از این حرکت دفاع خواهم کرد. نباید بگذاریم تجهیزاتی که در داخل توان تولید آن را داریم از خارج وارد شود باید از تولید کنندگانمان حمایت کنیم زیرا این جزو اصول اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در حمایت از تولید کننده داخلی سخت گیر باشد اما طبیعی است که در قراردادهای خارجی بنابر مصلحت و تشخیص شورای اقتصاد گاهی تصمیم گیری می شود که تا چه اندازه تامین تجهیزات از داخل انجام شود.

جهانگیری از بخش معدن به عنوان بخشی مهم در توسعه صنعتی کشور یاد کرد و با بیان اینکه همه مسئولان کشور اعتقاد دارند باید از ظرفیت های معدنی برای توسعه استفاده بهتری کرد، گفت: در این مقوله باید صنایع معدنی را نیز فعال کرد. متاسفانه هنوز بخش ساختمان اعم از طرح های عمرانی، ساخت و سازهای صنعتی و مسکن تحرک لازم را پیدا نکرده و نتیجه آن ایجاد مشکل برای بخشی از واحدهای مرتبط با این صنایع شده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: باید همه دستگاه های مرتبط با بخش مسکن، برنامه و کار ویژه ای طراحی کنند تا همگام با حوزه صنعت و کشاورزی بخش مسکن نیز به تحرک وادار شود و یقیناً اگر این اتفاق بیفتد ایران قادر است به رشدی بالاتر دست پیدا کند و بدون شاخص های مرتبط با نفت به رقم خیره کننده ای در رشد اقتصادی دست یابد.

وی در پایان سخنانش از همه تشکل های صنعتی و تولید گران کشور در همراهی با سیاست های اقتصاد مقاومتی قدردانی و تشکر کرد و بر رایزنی و تفاهم همه دستگاه های دولتی با بنگاه های بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و خانه صنعت به منظور موفقیت طرح ها و برنامه تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا