اجتماعی و فرهنگی

لزوم ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  احمد تویسرکانی در همایش گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد،گفت: سازوکار ثبت اسناد و املاک در کشور ما به عنوان یک امر حاکمیتی، نقش انکار ناپذیری در پیشگیری از نزاع ها و دعاوی و تشکیل پرونده ها دارد.

وی گفت: طبیعتا فلسفه وضع حکومت و قانون، ایجاد نظم و عدالت در جامعه است و با توجه به آموزه های اسلامی، انجام امور حاکمیتی خدمت به مردم محسوب می شود.

رییس سازمان ثبت گفت: خوشبختانه در عصر ما با اقدام بزرگ و انقلاب بزرگی که به دست امام راحل شکل گرفت، احکام دینی قدرت خود را در اداره جامعه نشان داد.

تویسرکانی افزود: امروز یکی از مسائل مهم، توسعه ثبت رسمی است. در مقاطعی به این مسئله کم توجهی کردند و هزینه های زیادی را کشور متحمل شد.

وی اضافه کرد: امروز اگر زمین خواری و بی نظمی در حوزه معاملات عادی داریم، محصول کم توجهی به ثبت رسمی است. توسعه ثبت رسمی در حوزه اموال یکی از اقتضائات جدی کشور ماست.

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم دو دستور را به حوزه ثبت رسمی و توجه به آن اختصاص دادند که ضرورت این مسئله را می رساند.

تویسرکانی با اشاره به اختلاف دفاتر اسناد و پلیس درباره ثبت نقل و انتقال خودرو گفت: برخی بخش ها و افراد بدون توجه به مصالح مردم تبلیغ می کنند که ثبت رسمی ضروری نیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود:  در بحث تصویب ماده ۲۹ نحوه اخذ جرایم رانندگی، مباحث فراوانی مطرح و به نقش دفاتر اسناد رسمی توجه شده اما شاهد هستیم به نحو مداوم و با یک شیوه نادرست، ضروری نبودن اجرای این مصوبه و ثبت نکردن نقل و انتقال خودرو را تبلیغ می کنند که باعث می شود کشور هزینه های زیادی را در بخش های دیگر بپردازد.

وی توضیح داد: اگر مرجعی که ماموریتش چیزی دیگری است را در بحث نقل و انتقال معاملات دخیل کنیم، جفای به آن نهاد هم هست و نباید با توجیه های عامه پسند ضروری نبودن ثبت نقل و انتقال خودرو را تبلیغ کنند.

معاون رییس قوه قضائیه گفت: همواره تاکید کردیم که فهم ما از ماده ۲۹ قانون اخذ جرایم رانندگی بر این است که نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و به همین جهت هم قانون گذار تصریح به استقرار دفاتر در مراکز شماره گذاری خودرو کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا