ورزشی

کامرانی‌فر: در بازی‌های حساس از ۶ داور استفاده می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حسن کامرانی‌فر در مورد کلاس‌های داوری بانوان گفت: در قسمت بانوان ما نیاز به برگزاری کلاس‌های پیشرفته داوری داشتیم و برای اولین بار در نیم‌فصل طی سه روز این کلاس‌ها برگزار می‌شود و صبح‌ها به صورت عملی با مدرس خانم و عصر‌ها هم کلاس‌های تئوری برگزار می‌کنیم تا داوران با قوانین روز داوری دنیا آشنا شوند. 

وی ادامه داد: در بخش بانوان نگاه کلی ما این است که داوران خانم می‌توانند در بالاترین سطح قاره آسیا قضاوت کنند اما به هر حال اسم کمتری از آنها به میان می‌آید. از طرفی به دلیل برخی مشکلات تیم‌های بانوان در لیگ بعضا از حضور در ادامه مسابقات انصراف می‌دهند اما به هر حال برای ما قضاوت داوران مهم است و می‌خواهیم همان گونه که قضاوت در آقایان رشد داشته برای خانم‌ها هم رشد کند. وظیفه ماست که سطح داوری بانوان را بالاتر ببریم اما اینکه تیم‌ها به چه دلیل انصراف می‌دهند ارتباطی به من ندارد. 

رئیس دپارتمان داوری آیا داوران بانوی می‌توانند در رقابت‌های بین‌المللی هم سوت بزنند، اظهار داشت: من دو هفته قبل خارج از ایران بودم که آنجا با مسئول کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال صحبت شدم و به او گفتم که ما در بخش بانوان این ظرفیت را داریم که حتی داوران‌مان در رده‌های مختلف جام جهانی سوت بزنند اما به هر حال برای رشد کیفیت آنها باید تلاش کرد. 

وی در مورد اینکه نظرش در خصوص داوری‌های لیگ برتر که به نیم‌فصل رسیده چیست؟ اظهار داشت: فعلا یک بازی تا پایان نیم‌فصل باقی مانده و قرار است آن بازی پنجشنبه برگزار شود. اجازه دهید آن بازی به اتمام برسد و بعد آمار اشتباهات داوری، میانگین سنی، میزان دوندگی و بقیه موارد را در یک جامعه آماری بررسی کردیم و بعد از پایان نیم‌فصل اول این گزارش را رسانه‌ای خواهیم کرد. 

کامرانی‌فر در مورد اینکه آیا از قضاوت داوران در نیم‌فصل اول به شخصه راضی هستید یا خیر؟ گفت: به عنوان مسئول دپارتمان داوری انتظارم بیشتر است و به همین دلیل از عملکرد داوران راضی نیستم اما باید پذیرفت که عملکرد داوران ما نسبت به دوره قبل بهتر شده و آن هم با آموزش‌هایی است که در نظر گرفتیم تا اطلاعات داوران بالا برود. ما داوری داشتیم که در هفته هفتم ۸.۵ کیلومتر دویده بود که دو هفته بعد این میزان دوندگی به ۱۰.۵ کیلومتر و در هفته چهاردهم به ۱۱.۵ کیلومتر رسید. قطعا هرچه میزان دوندگی داور بالاتر باشد اشتباهات او کمتر خواهد بود. البته این را نباید بگویم اما از وقتی که ما آمده‌ایم آرامش را به جامعه داوری آوردیم تا آنها در کمال آرامش قضاوت کنند. همچنین من قرار است اولین جلسه خودم را با داوران برگزار کنم و به اعتقاد من در نیم‌فصل دوم به دلیل اینکه تعداد داوران کاهش می‌یابد داوری‌ها بهتر خواهد شد چون هرچه فاصله بین بازی‌ها کمتر باشد اشتباهات هم کمتر خواهد بود. 

وی در مورد اینکه آیا باز هم شاهد استفاده از ۶ داور در رقابت‌های لیگ برتر خواهیم بود، افزود: سیستم ۶ داور چند ماه قبل تصویب شد و قرار است در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا اجرایی شود و اگر تیم‌های ایرانی از گروه خودشان صعود کنند در مرحله حذفی بازی‌های آنها با ۶ داور قضاوت خواهد شد. این موضوع در کتاب قانون فیفا هم آمده و ما باید این کار را شروع می‌کردیم اما نمی‌‌توانیم در همه بازی‌ها از ۶ داور استفاده کنیم. در بازی استقلال – تراکتورسازی که از ۶ داور استفاده کردیم اشتباهات به حد زیادی کم شد و قطعا در بازی‌های حساس باز هم از ۶ داور استفاده خواهیم کرد. 

رئیس دپارتمان داوری تصریح کرد: برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس در طی ۱۵ هفته ۱۲ یا ۱۳ داور قضاوت کردند و فقط دو داور تکراری بودند. مطمئنا هرچه داوران در بازی‌های این چنینی و حساس بیشتر قضاوت کنند در بازی‌هایی که سطح آنها پایین‌تر است با اعتماد به نفس بیشتری قضاوت خواهند کرد. 

کامرانی‌فر در مورد اینکه آیا هنوز به داوران هدیه یا پیشنهادهای خاصی داده می‌شود یا نه؟ گفت: چنین مسئله‌ای نبوده و نمی‌شود. شاید پیش از این برخی استان‌ها به رسم میهمان‌نوازی بعد از بازی هدایایی می‌دادند اما این مورد در این چند وقت اصلا گزارش نشده است. 

وی درباره اینکه گفته می‌شد برخی از داوران خانم لباس آقایان را برای قضاوت قرض می‌گرفتند، ادامه داد: در کلاسی که برگزار کردیم لباس‌های داوری تهیه شده تا به بانوان بدهیم اما این اتفاق نخواهد افتاد. هرچند که هر چیزی امکان رخ دادنش است اما این موضوع موثق نیست. 

کامرانی‌فر درباره دستمزد داوران هم افزود: اولین تلاش‌های آقای تاج این بوده که پول قضاوت داوران تهیه شده و به آنها پرداخت شود. حتی تاج عنوان کرد که اگر به داوران بدهکار باشیم در ساختمانی که نماز می‌خوانیم آن نماز قبول نیست و این نگاه رئیس فدراسیون فوتبال را به مقوله داوران نشان می‌دهد. اولویت ما پرداخت این پول‌ها است. خوشبختانه تاج خودش رئیس کمیته داوران بوده و نگاه خوبی به داوری دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا