استان

جزئیات جدید کشف معبر زیر زمینی در زیر مسجد امام اصفهان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین معبر تاریخی متعلق به دوران صفویه است و روز گذشته در هنگام مرمت شبستان زمستانی این مسجد تاریخی کشف شد.

 
فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره گفت:  روز گذشته مرمت گران درحین مرمت جهت رفع خطرات ناشی از رطوبت در مسجد امام اصفهان یک معبر زیرزمینی مسقف را کشف کردند که در حال حاضر کارشناسان این اداره مشغول رفع موانع و آماده سازی این معبربرای حضور باستان شناسان هستند.
 
وی افزود: ارتفاع این معبر یک متر و ۷۰ سانتی متراست و تا کنون ۲۵ متر از طول این این معبر کشف شده است و پیش بینی می شود که این معبر تا حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر طول داشته باشد.
 
الهیاری با بیان اینکه گمانه زنی ها برای کشف ابعاد جدید این معبر ادامه دارد افزود: پیش بینی های اولیه حکایت از این دارد که این معبر در دوران صفویه محلی برای ارتباط بین بازار و مسجد امام بوده و یک راه ارتباطی و دسترسی محلات اصفهان به بازار و مسجد است.
 
وی افزود: جنس معبر از خشت خام است و قدمت آن به دوران صفویه یعنی ۴۰۰ سال قبل باز می گردد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده در باره نفوذ فاضلاب به این معبر تاریخی نیز گفت: از آنجائیکه این معبر درمجاورت سرویس های بهداشتی مسجد قرار دارد احتمال نفوذ فاضلاب هست اما تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده و تنها شاهد وجود گل و لای دراین معبر هستیم که همکاران ما در این تونل در حال فعالیت و کشف ابعاد جدید هستند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: تلاش ها برای کشف ابعاد جدید از این تونل تاریخی ادامه دارد و ظرف دو سه وز آینده ابعاد جدید این معبر به زودی تشریح خواهد شد.
 
یادآور می شود،  با توجه به نفوذ رطوبت به بخش هایی از دیواره های مسجد تاریخی امام اصفهان در دهه های گذشته، چند تیم از مرمتگران ورزیده و باسابقه، به مدت دو سال است که با بررسی تمامی راه آبه های موجود این مسجد در حال رفع خطر از این مسجد به عنوان یکی از بزرگترین و زیبا ترین مساجد تاریخی در کل جهان اسلام هستند.
 
فعالیت این مرمت گران در مسجد امام اصفهان روز گذشته منجر به کشف معبر تاریخی متعلق به دوران صفویه در این مسجد شد که می تواند ابعاد تازه ای از تاریخ صفویه در اصفهان را بازگو کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا