اجتماعی و فرهنگی

تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین با مشخص شدن فساد مالی ۸ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان و ورود دادستانی کشور به این ماجرا، برخی افراد برای انجام بازجویی احضار و بازداشت شدند که شهاب‌الدین غندالی ــ مدیرعامل سابق صندوق فرهنگیان یکی از افراد بازداشت شده است.

هرچند در ابتدا فساد مالی ۸ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان از سوی مسئولان صندوق پذیرفته نمی‌شد و آنها از بدهی ۳ هزار میلیارد تومانی ۵ نفر به بانک سرمایه خبر داده دولت‌های گذشته را متهم می‌کردند اما این روزها حتی معاون اول رئیس‌جمهور نیز رقم ۸ هزار میلیاردی و تخلف در برخی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق فرهنگیان را تأیید می‌کند.

بخشی از تخلفات صندوق فرهنگیان بدین شرح است:‌ در پرونده تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه کاهش مطالبات غیرجاری از طریق تهاتر با املاک یا سایر دارایی‌های مورد نظر بدهکاران صورت می‌گرفت، از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از مطالبات کلان مربوط به اشخاصی است که قبلاً سابقه بدحسابی در تسهیلات و تعهدات دریافتی داشته‌اند و از طریق تهاترهای معنا‌دار و تحمیلی دارایی خود، بدهی‌های قبلی خود را تسویه کرده‌اند. کارشناسی املاک افراد در بسیاری موارد با قیمت‌های منطقه‌ای و عرف بازار فاصله مشهود داشته و در رابطه با آنها بزرگ‌نمایی صورت گرفته و بخش قابل توجهی از اسناد و فعالیت‌ها صوری بوده است.

اما به‌غیر از تخلفات مالی،  صندوق ذخیره در دوران مدیریت آقای غندالی افت سود محسوسی را داشته است که فردی پاسخگوی آن نیست. در زمان مدیریت سه‌ساله وی حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش سود وجود داشت و در واقع ضرر حداقل ۱۰۰۰ میلیاردی از بابت افت سود به معلمان و اعضای صندوق وارد شده است.

در همین رابطه جبار کوچکی نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان به تسنیم گفت: با توجه به اینکه کار تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره را آغاز کرده‌ایم و این بزرگترین تحقیق در مجلس است، جلسه‌ای را در این رابطه با رئیس مجلس داشتیم.

وی افزود: بنا بر گزارش‌های واصله رقم‌های بالایی از تخلفات شنیده می‌شود بنابراین حتی معاون اول رئیس جمهور نیز به بحث صندوق ذخیره فرهنگیان و لزوم بررسی دقیق آن ورود کرده است.

کوچکی نژاد ادامه داد: ۱۵ نفر از نمایندگان عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با آقای لاریجانی رئیس مجلس جلسه‌ای داشتند و گزارشی را در این رابطه ارائه کردند.

وی بیان کرد: دیوان محاسبات و سایر بخش‌های مربوطه در بحث تحقیق و تفحص با ما همکاری می‌کنند و تمام جوانب موضوع از ابتدای تأسیس صندوق به ویژه ۲۷ شرکت اختصاصی زیرمجموعه آن مورد بررسی دقیق قرار خواهند گرفت.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا