شورای شهر

ایجاد ترافیک انبوه توسط مجتمع های چند منظوره

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران در سیصد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در جریان بررسی معضلات ترافیکی شهر تهران در واکنش به گزارش رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران اظهار داشت:این گزارش نشان می دهد که در سال های اخیر علی رغم اینکه در حوزه ایجاد معابر و شبکه های بزرگراهی اقدامات زیادی انجام شده اما مشکلات ترافیکی شهر افزایش یافته است، چراکه اکنون ۴ برابر معابر موجود در تهران خودرو داریم و ۶۷ درصد معابر را خودروها اشغال کرده اند و شهر تهران تبدیل به یک شهر خودرو محور شده است ، این موضوع نشان می دهد که نهضت پیاده راه سازی و  متناسب با آن توسعه و نوسازی شبکه حمل و نقل عمومی از مهمترین اولویت های شهر تهران است.

وی ادامه داد: براساس این گزارش، ۲۵ درصد خودرو ها از شهر های اقماری وارد تهران می شوند و این موضوع نشان می دهد که  تصمیم گیری در شهر تهران بایستی فرا گیر شود چراکه تا زمانی ما بعنوان پارلمان شهری تنها در حوزه محدوده قانونی شهر تهران تصمیم بگیریم و شهر های اقماری نیز در محدوده قانونی خود تصمیم گیری کنند و مدیریت یکپارچه و هماهنگ در حوزه مجموعه شهری تهران شامل شهر تهران و شهرهای اقماری صورت نگیرد مشکلات حل نمی شود.

سالاری با تاکید بر لزوم برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در نمایشگاه شهرآفتاب گفت:اینکه مهم ترین چالش های ترافیکی را به بهانه برگزاری نمایشگاه ها در محل نمایشگاه بین المللی به دولت منتسب کنیم ، سیاسی کاری محسوب می گردد هرچند قطعا تمام اعضای شورای شهر در ارتباط با ضرورت استفاده بهینه از نمایشسگاه شهرآفتاب هم نظرند و بایستی سازمان ها ، نهادها و وزارتخانه ها از این ظرفیت عظیم که از محل عوارض پرداختی مردم تهران ایجاد شده، استفاده کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت هر مال و مجتمع تجاری چندمنظوره که بدون پیوست های مطالعاتی در تهران ایجاد شده است مانند نمایشگاه بین المللی است و می تواند بدلیل عدم پیش بینی های لازم و عدم تامین پارکینگ و عدم انجام مطالعات ترافیکی و سایر پیوست های اجتماعی همان مشکلاتی را ایجاد کند که نمایشگاه بین المللی در شهر ایجاد می کند.

این عضو شورا با اشاره به یکی از تکالیف معوق مانده طرح تفصیلی در ارتباط با ساماندهی پردیس های مختلف اظهار داشت:متاسفانه علی رغم گذشت حدود ۱۰ سال از ابلاغ طرح جامع و حدود ۵ سال  از ابلاغ طرح تفصیلی هنوز در این خصوص مطالعات لازم و فرآیند تدوین و تصویب دستورالعمل انجام نشده است و این امر باعث شده است تا در گستره شهر تهران مجموعه بارگزاری ها در خصوص کاربری های مختلف خدماتی پردیس های خدماتی ،نمایشگاهی ،آموزشی،درمانی و تجاری و … بدون هیچگونه طرحی شکل بگیرد و این در حالیست که در کشورها و شهرهای توسعه یافته، پردیس های مختلف اعم از آموزشی، درمانی، نمایشگاهی و… بر اساس مفاد طرح های فرادست شکل می گیرد و عدم توجه به این مهم از جمله مهم ترین دلایل ترافیکی شهرهایی مثل تهران است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا