استان

گردابی از جنس سنگ

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین زهرا بهاروند کارشناس ناظر آثار و بناهای تاریخی استان  در این باره بیان کرد: گرداب سنگی در شمال غربی شهر خرم‌آباد، انتهای خیابان سوم اسفند و کوچه‌ای به نام گرداب سنگی و محصور بین خانه‌های مسکونی قرار دارد.

وی اضافه کرد: ساخت آن مربوط به دوره پیش از اسلام و با توجه به شباهت و نوع مصالح بکار رفته مشترک با پل شاپوری مربوط به دوره ساسانیان است.

بهاروند ادامه داد: گرداب سنگی دارای دیواره مدور، دور تا دور چشمه‌های فصلی به پهنای سه متر که از سنگ‌های نسبتاً بزرگ مربع ساخته شده، قطر داخلی دهانه غیر از پهنای دیوار ۱۸ متر است.

این کارشناس ارشد مرمت اظهار کرد: اندازه پیرامون داخلی آن ۲۵۶ متر و پهنای بیش از ۳ متر و بلندای کف سطح آن بدون پهنای دیوار ۳۴.۲۵۴ مترمربع است.

وی با بیان اینکه ارتفاع فعلی آن تا کف ۱۸ متر است، افزود: مصالح و ملات مورد استفاده در بنا، سنگ لاشه و ملات ساروج است.

بهاروند یادآور شد: در گذشته این اثر به عنوان منبع آب جهت استفاده منطقه آبرسانی منازل، همچینن آبرسانی به اراضی کشاورزی و زمین‌های زراعی به کار می‌رفت.

این محقق گفت: نحوه آبرسانی به این صورت بود که دریچه‌هایی که از این حجم استوانه‌ای منشعب می‌شدند آب به کانال‌های اطراف روانه و سپس تقسیم می‌شد خروجی اصلی گرداب با طاق هلالی در قسمت شرقی تعبیه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا