مدیریت شهری

کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها از دی‌ماه

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  کارگاه آموزشی معاینه فنی زیست محیطی با محوریت "خودروهای دیزل تجاری برای کاربری شهری" امروز و روز گذشته ۲۴ و ۲۵ آذر در دانشگاه صنعتی شریف با مشارکت کرسی یونسکو در مدیریت آب و محیط زیست برای شهرهای پایدار برگزار شد.


نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در نشستی که در حاشیه این کارگاه آموزشی با حضور مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و مدیر کل دفتر ایمنی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آمار، ۲۲ درصد تصادفات مربوط به خودروهای سنگین  است که ۱۱ درصد آن به خاطر نقص ایمنی این خودروها است.  
 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰سال است که در دنیا معاینه فنی مطرح شده و در نتیجه آن به بحث ایمنی و آلاینده ها توجه شده است، افزود: این درحالیست که در ایران تنها ۱۰ یا ۱۲ سال است که معاینه فنی داریم.  
 
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در موارد مربوط به سخت افزاری معاینه فنی خوب پیش رفته‌ایم ولی در بخش نرم افزار راه طولانی برای طی کردن داریم، گفت: در ایران نادیده گرفتن موارد و مسائل ریز و جزئی در معاینه فنی باعث می شود معاینه فنی کشور ما به دقت معاینه فنی دنیا نباشد.


دبیر معاینه فنی کلانشهرهای کشور با اشاره به اینکه باید خودمان را به استانداردهای جهانی در زمینه معاینه فنی برسانیم، اظهار کرد: در سایر کشورها یک معاینه فنی ساده حداقل ۴۵ دقیقه طول می کشد ولی در ایران این زمان بسیار کوتاه تر است، بنابراین باید دقت معاینه فنی را در کشور بالا ببریم.
 
به گفته حسینی منش، در تهران معضلات زیادی در خصوص تردد خودروهای سنگین وجود دارد، زیرا بسیاری از این خودروها که نمی توانند در جاده‌ها و معابر برون شهری کار کنند، در معابر شهری فعالیت می کنند که لازم است در زمینه نوسازی خودروهای فرسوده فعالیت کنیم. بسیاری از این خودروهای فرسوده لوگوی اداره و سازمانی را دارند و به شدت از چشم مسئولین دور مانده اند و مغفول شده اند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه کنترل معاینه فنی از طریق دوربین های سطح شهر از دی ماه انجام خواهد شد، گفت: این دوربین ها بر کلیه خودروها به ویژه خودروهای سنگین نظارت دارند. این کنترل‌های مکانیزه به صورت ۲۴ ساعته در سطح شهر تهران صورت می‌گیرد که می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای شهر داشته باشد.


 مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با تاکید براینکه خودروهایی که قرار است در سطح شهر تردد کنند باید نسبت به خودروهایی که در جاده تردد می کنند، معاینه فنی متفاوتی داشته باشند،گفت: باید معاینه فنی خودروهایی که در شهر تردد می کنند سخت تر باشد و خودوری سنگینی که در معابر شهری فعالیت می کند باید معاینه فنی برتر داشته باشد. این قانون حداقل باید در کلانشهری چون تهران به خاطر حجم آلودگی رعایت شود و نظارت جدی بر خودروهای سنگینی که در شهر تردد می کنند وجود داشته باشد.

حسینی منش افزود: طبق مصوبه شورای عالی ترافیک کشور، خودروهایی که در طرح ترافیک تردد می کنند باید معاینه فنی برتر که سختگیرانه تر است، داشته باشند، پیشنهاد می کنم این موضوع برای خودروهای سنگین نیز اعمال شود.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که نیاز به معاینه فنی دارند، گفت: با توجه به اینکه حداقل زمان معاینه فنی هر خودرو ۶۰ دقیقه خواهد بود، صفی تشکیل می دهند که در صورت پایین آمدن سن معاینه فنی از پنج سال به دو سال این صف طولانی تر خواهد شد چون تعداد خودروهایی که به معاینه فنی نیاز دارند به ۱۴ میلیون می رسد و تعداد مراکز موجود معاینه فنی در کشور پاسخگوی این تعداد نیست.


حسینی منش با اشاره به ضرورت افزایش مراکز معاینه فنی کشور، اظهار کرد: استفاده از مراکز معاینه فنی سیار یک پیشنهاد است که می تواند در کنار بزرگراه ها مستقر شود همچنین اولین مرکز پرتابل در تهران قبل از پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.


وی در پایان گفت: برای خودروهای سبک ۴۳۰ مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد و به طور کلی ۵۰۰ خط موجود است و تنها مراکز معاینه فنی تهران بخاطر اجرای طرح کاهش شلوغ است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا