استان

فاجعه میراثی در مازندران در حال وقوع است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علیرضا صادقی امیری  اظهار کرد: متاسفانه از دهه های گذشته به مازندران به مکانی صرفا دارای دریا و جنگل مناسب برای تعطیلات پایان نگریسته شده است. باید گفت این استان دارای شاخص های فرهنگی، تاریخی و طبیعی است که این موضوع در نگاه گردشگران داخلی و به ویژه خارجی مغفول و مغموم مانده است.

دبیرکل انجمن جوانان سپید پارس تصریح کرد: اگر به مقوله‌های صنایع دستی، گردشگری خوراک، بوم گردی، گردشگری درمانی و گردشگری تاریخی مازندران توجه بیشتری شود و دستگاه ها و نهادهای همسو سیاست کلان مدیریتی میان و بلند مدت خود را بر این موارد متمرکز کنند، مازندران در کمتر از یک دهه تبدیل به ضلع چهارم گردشگری داخلی و خارجی در کشور و حتی خاورمیانه می شود.

صادقی امیری خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند نگاهی دلسوزانه و دانشی به این استان و همچنین اراده و مطالبه مدیران، کارشناسان و کنشگران این حوزه‌هاست.

وی با بیان اینکه مازندران یکی از زیستگاه های مهم جانوری و یکی از مناطق بکر از نظر دارا بودن جنگل های هیرکانی است، اظهار کرد: از توانمندی های مهم جذب گردشگر در این استان مقوله خوراک و گردشگری ناملموس است، وجود آیین ها و گاه شماری مختص بخود و همچنین امتداد زندگی فرهنگی و سنتی روستاییان می‌تواند یکی از مهم ترین عوامل جذب گردشگر در این حوزه و بوم گردی باشد.

دبیرکل انجمن جوانان سپید پارس تصریح کرد: صنایع دستی نیز یکی از آن دست مواردی است که بسیار در مازندران غنی و اصیل بوده که متاسفانه در چند دهه گذشته به دلیل عدم توجه به آن در محاق و فراموشی قرار دارد.

صادقی  یادآورشد: در حوزه میراث تاریخی نیز وضعیت به همین گونه است که وضعیت نگاه داری، ساماندهی و معرفی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در مازندران به اندازه ای نابسامان و شرم آور است که بسیاری از کنشگران و کارشناسان این حوزه آن را یک فاجعه میراثی تلقی می کنند. از غرب تا شرق استان، بدون غرض ورزی و غلو اثری نیست که درست و اصولی از دیدگاه مرمتی، نگهداری و معرفی نگهداری شود.

دبیرکل انجمن جوانان سپید پارس افزود: از آثار فراپارینه سنگی گرفته تا محوطه های تاریخی و آثار شاخص اسلامی، همگی دچار این کژداری و بیماری هستند. در مازندران به دلیل رطوبت و نم زیاد هوا آثار تاریخی ماندگاری زیادی ندارند، همین اندک آثاری هم که باقی مانده اگر نم هوا بدان آسیبی نرساند، با این روش پاسداری از آن، بدست ناکارآمد ما از میان می رود.

وی بیان کرد: با وجود آثار ثبتی بسیار و در مواردی منحصر بفرد تاریخی در مازندران، متاسفانه همچنان نگاه به این استان، تفریحی و گذرا است.

 دبیرکل انجمن جوانان سپید پارس، آمار نجومی ورود گردشگر به مازندران را به دلیل نبود مدیریت کارشناسانه و عدم برنامه ریزی بستری و اصولی، تنها سبب اختلال در امنیت بومیان بلکه موجب ترافیک، تبعات اجتماعی و تخریب جنگل ها و آلودگی محیط زیست دانست.

صادقی گفت: کنشگران میراثی و زیست بوم در مازندران عادت کرده اند که پس از پایان فصل سفر، شاهد تخریب در بناهای تاریخی و آلودگی های زیست محیطی باشند.

وی افزود: بخش عظیمی از پولی را که با ورود گردشگر وارد استان می شود، نصیب مالکان پایتخت نشین شده که در بانک های خارج از استان پس انداز و یا سرمایه گذاری می‌کنند.

دبیرکل انجمن جوانان سپید پارس یادآور شد: این جریان و معضل باید تلنگری باشد برای آن دسته از مسئولینی که همیشه ادعای دلسوزی و عـِرق بومی داشته اند؛ اگر نگاهی ویژه و کارشناسی تر به توانمندی های فرهنگی، تاریخی و اقتصادی مازندران بشود، خواهیم دید که یکی از قطب های گردشگری و صنعتی در کشور و چه بسا خاورمیانه خواهد شد.

صادقی اظهار کرد: پتانسیل های موجود در استان گواه این گفتار است. به عنوان نمونه استان فارس و یا اصفهان تنها از راه معرفی و ساماندهی گردشگری و صنایع دستی برای جذب گردشگر، بدان جایگاه اقتصادی و صنعتی دست یافته اند، با تبلیغات فراگیر و کمی دلسوزی مسئولین و جذب گردشگر به منطقه فضای امنی را برای سرمایه گذاری های گوناگون ایجاد کرده اند، حال به این توانمندی ها دریا و جنگل نیز اضافه کنیم، خواهیم دید که چه ثروت عظیمی در دست ماست که ما نه تنها از آن بهره ای درست و کافی نمی بریم بلکه در مواردی با دست خویش کوشش و پا فشاری به ویرانی آن داریم.

وی در پایان گفت: بخش بزرگی از مردم ایران و حتی مازندران آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی مازندران را نمی شناسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا