ورزشی

اخذ مجوز حجاب بانوان بسکتبالیست قطعا امکان‌پذیر است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  ورزش بانوان با چالش‌ها و مشکلاتی همراه است و بانوان ورزش‌کار ایرانی معمولاً باید راه ناهمواری را طی کنند تا به موفقیت دست یابند. عدم حمایت برخی از مدیران از ورزش بانوان این روزها قابل لمس است. آن‌هایی که یا رغبتی به تیم داری در بخش بانوان ندارند و یا  با کوچک‌ترین بهانه ای دست به انحلال تیم های لیگ برتری بانوان می زنند. معمولاً نخستین دلیلی که  برای عدم حمایت در بخش بانوان مطرح می شود، نبود اسپانسر است اما همیشه این دلیل اصلی نیست! برای مثال فدراسیون فوتبال در اقدامی قابل تحسین اعلام کرد که اگر باشگاهی در بخش بانوان تیم داری کند، دو درصد از پنج درصد مبلغ قرار داد بازیکنان آن تیم که باید به فدراسیون واریز شود، بخشیده می شود. اما حتی این عامل تشویقی نیز نتوانست همه مدیران را قانع کند تا در بخش بانوان تیم‌داری کند. باشگاه استقلال نیز که در بخش بانوان تیم‌داری می‌کرد بنابر دلایل مالی قید تیم بانوان خود را زد. سوال اینجاست که چرا برخی از مسئولان ترجیح می دهند آن دو درصد را پرداخت کنند اما در بخش بانوان تیم نداشته باشند؟

در همین راستا و پیرامون سایر چالش‌های ورزش بانوان، خبرنگار ایسنا گفت و گویی را با معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان انجام داده است. شهریان که به عنوان مسئول مستقیم ورزش بانوان بیش از هر کس درگیر مطالبات و چالش‌های این حوزه است پیش از هر چیز معتقد است که رسانه‌ها می‌توانند نگاه‌ها را نسبت به ورزش بانوان تغییر دهند. در ادامه شرح کامل این گفت و گو را می‌خوانیم:

* رسانه ها باید نگاه و فضاها را نسبت به ورزش بانوان تغییر دهند

"در حال حاضر تغییرات مثبتی را در ورزش بانوان شاهد هستیم و نمی‌توان این تغییرات مثبت را نفی  کرد چرا  که نتایج به دست آمده،  با چند سال گذشته قابل مقایسه نیست. زمانیکه ورزش بانوان حرکت رو به رشد و رو به جلویی دارد با چالش‌های جدیدتری مواجه خواهد شد. ورزش بانوان حرفه‌ای می‌شود و تمایل دارد  در باشگاه های بزرگ ورود پیدا کند و خواهان تیم‌داری است اما با یک چالش اصلی مواجه می‌شود که به نظر بنده رسانه ها باید در این چالش کمک کنند و فضاها و نگاه ها را نسبت به ورزش بانوان تغییر دهند، چرا که بودجه دولتی که در هر فدراسیون برای هر دو بخش مردان و زنان تزریق می شود جوابگو نیست. بحثی که اینجا مطرح می شود حمایتِ اسپانسر ها و حامیان مالی از ورزش مردان به دلیل فعالیت های تبلیغاتی است اما در ورزش بانوان ایران، انعکاس تبلیغاتی برای اسپانسر ها وجود ندارد. همانگونه که در شروع فعالیت های ورزشی بانوان با چالش هایی مواجه بودیم در شروع بخش حرفه ای ورزش بانوان نیز با چالش هایی مواجه هستیم. زمانیکه بخواهیم درصدی را به بخش حرفه ای ورزش بانوان اختصاص دهیم به دلیل نو و جدید بودن تفکری که در بدنه ورزش حرفه ای ایجاد می شود با مقاومت ها و عدم پذیرش هایی همراه خواهیم شد. ولی من مطمئن هستم با حمایت های وزیر ورزش، دولت تدبیر و امید و همچنین نگاهی که روسای فدراسیون ها دارند انشالله به برداشته شدن چالش ها در حوزه ورزش بانوان نزدیک  تر خواهیم شد."

* به دنبال کاهش ورودی تیم های لیگ  برتری بانوان هستیم

"وزارت ورزش و جوانان در جلسات عمومی خود با فدراسیون ها و همچنین جلساتی که به طور اختصاصی با فدراسیون ها برگزار می کند به دنبال حرفه ای تر شدن ورزش بانوان است. در حال حاضر نگاهیِ که به لیگ برتر والیبال وجود دارد در گذشته وجود نداشته است. در تمام رشته ها لیگ ها در حال برگزاری هستند. اما چالشی که وجود دارد انصراف تیم ها از میانه راه است، مخصوصا تیم هایی که در شرایط خوبی در جدول رده بندی قرار ندارند. اسپانسر بیان می کند تا اینجا هزینه کرده است حالا هم که مقام کسب نمی شود دیگر حمایت نمی کند و حامی مالی می رود. در جلساتی که برگزار می کنیم به دنبال کاهش  درصد ورودی تیم های بانوان و همچنین جذب اسپانسر هستیم. خوشبختانه در مجلس هم در ارتباط با موضوع مالیات بر ارزش افزوده نیز صحبت شده است که یکی از شاخص هایی که برای آن برنامه ریزی شده است  ورزش بانوان است. ما باید  برای آن کار تعریف کنیم و بگوییم که در کجاها می خواهیم به ورزش بانوان کمک کنیم. یک بحث همگانی، فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ ورزشی است. بخشی دیگر که در حال حاضر برای جذب بودجه برای ورزش بانوان پیگیر آن‌ هستیم، حوزه تیم‌های باشگاهی و حرفه‌ای هستند. باید بتوانیم با تزریق منابع مالی به حرفه‌ای تر شدن ورزش بانوان کمک کنیم. ضمن اینکه کاری که فدراسیون فوتبال انجام داد کار بسیار خوبی بود اما همانطور که می دانید زمانیکه کاری از ابتدا انجام می شود برای پیشرفت به زمان بیش تری نیاز دارد"

* برای حل مشکل بسکتبالیست‌ها با رئیس کمیسیون زنان شورای المپیک آسیا مکاتبه داشتم

" یکی از وظایفی که ما، متولیان ورزش در کشور و فدراسیون‌ها در بخش بانوان دنبال می‌کنیم ارائه الگویی شایسته ازحضور  زنان مسلمان در همه رشته‌های ورزشی و در جوامع بین المللی است. در حال حاضر در تمام رشته های ورزشی به غیر از بسکتبال که خواهان حضور در مسابقات بوده‌ایم، مجوز حجاب را گرفتیم. به دنبال آن هستیم تا بتوانیم در بسکتبال نیز مجوز حجاب گرفته شود. در تمام رشته‌های ورزشی فرآیندی مشابهی وجود دارد. یک کمیته ساماندهی پوشش در فدراسیون جهانی داریم  که فدراسیون ایران نمونه لباس مورد تائید را به آن‌جا می فرستد. بعد از این فرآیند مجوز داده می شود. اما در مورد بسکتبال، مقاومت موجود از سوی فدراسیون جهانی است. تمام تلاش‌ها انجام شده تا بتوانیم برای این مشکل راهکاری داشته باشیم. من عضو کمیسیون ورزشی زنان آسیا هستم. شورای المپیک آسیا یک کمیته زنان ورزشی دارد که از مجموع ۴۵ کشور آسیا، ۱۰ کشور در آن عضو هستند و من نیز به نمایندگی از ایران و آسیای میانه در این کمیته عضویت دارم. در جلسه ای که حدود دو هفته قبل در قطر برگزار شد، یکی از درخواست من از کمسیون ورزش زنان آسیا پیرامون همین موضوع بود. من در این کمیسیون تاکید کردم که زنان نیمی از جمعیت کشورهای مسلمان آسیا را تشکیل می‌دهند. این کمیته به عنوان نهادی که در شورای المپیک آسیا متولی است، باید از همه زنان این قاره و نه تنها زنان مسلمان ایرانی بلکه زنان مسلمان تمام کشورهای آسیا حمایت کرده و مجوز بازی با حجاب را از فدراسیون جهانی دریافت کند. مکاتبه ای را نیز با رئیس کمیسیون زنان ورزشی شورای المپیک آسیا انجام داده‌ام که این را از فدراسیون جهانی بسکتبال بخواهد."

* گرفتن مجوز قطعی حجاب بسکتبالیست‌ها صد در صد امکان پذیر است

" فرآیند گرفتن مجوز حجاب در برخی از فدراسیون‌ها آسان‌تر است و در برخی نیز فرآیند طولانی‌تری باید طی شود، تلاش‌ها صورت گرفته است و قول می‌دهم این مجوز داده خواهد شد. نمی‌توانند مجوز حجاب را به زنان مسلمان ندهند چرا که طبق استناد ما کمیته بین‌المللی المپیک دستورالعمل ۲۰۲۰ را به فدراسیون‌های جهانی ملی و کمیته‌های ملی المپیک ارائه کرده است. در برنامه ۲۰۲۰ کمیته بین المللی المپیک دستورالعملی وجود دارد که یکی از آنها توجه به ورزش زنان برای حضور و مشارکت بیشتر زنان است. بسیار جالب است که بدانید در دو خط از این دستورالعمل در ارتباط با حضور زنان، بیان شده است که فدراسیون‌های بین‌المللی و کمیته‌های ملی المپیک باید تمام تلاش خود را برای مشارکت زنان مسلمان در رویدادها داشته باشند. ما نیز این را به فدراسیون جهانی بسکتبال ارائه کرده‌ایم که باید به این نکته کمیته بین المللی المپیک توجه کنند تا شرایط برای حضور بسکتبالیست های محجبه فرآهم شود. گرفتن مجوز قطعی حجاب صد درصد امکان  پذیر است"

* رجبی از سرمایه‌های خوب ورزش دوومیدانی است

" رجبی یکی از سرمایه‌های خوب ورزش دوومیدانی ما است و افتخارات بسیار زیادی را برای ایران کسب کرده است. تعصب او در کسب مدال و تلاش برای افتخارآفرینی برای ورزش جمهوری اسلامی ایران بسیار باارزش است. قطعاً هم ما این را می‌دانیم و هم فدراسیون و حتماً صحبتی را با او  خواهم داشت. فکر می‌کنم او بخواهد در عرصه مربیگری فعالیت داشته باشد. مطمئن هستم رجبی همانطور که در صحنه ورزش قهرمانی موفق بوده، در مربیگری نیز به عنوان خانمی که شاخص و بسیار پرتلاش است، می توانیم از تجربیاتش استفاده کنیم"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا