اجتماعی و فرهنگی

آماری عجیب از وجود خشکسالی در کشور

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین شاهرخ فاتح رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی  اظهار کرد: طبق شاخص یک ساله منتهی به پایان آبان ماه ۹۵، بخش‌های وسیعی از استانهای یزد و کرمان، بخش‌هایی از استانهای فارس، هرمزگان، اصفهان، کردستان، تهران، قم، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و البرز درجاتی نیز خشکسالی ضعیف تا شدید را نشان می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه در شرایط بلندمدت و بر اساس شاخص هفت ساله منتهی به پایان آبان ۹۵، تقریبا همه استان‌ها به نوعی با درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی هواشناسی مواجه هستند، افزود: در این میان برخی استان‌ها مثل قم، مرکزی، تهران، البرز، همدان، فارس، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان شرایط دشوارتری دارند و دچار خشکسالی های بسیار شدید هستند.

مساحت تحت تاثیر خشکسالی در مناطق مختلف کشور

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در ادامه به مساحت تحت تاثیر خشکسالی اشاره کرد و گفت: بر مبنای شاخص کوتاه مدت پایش خشکسالی هواشناسی، ۳۴ درصد مساحت کشور تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۳۷ درصد خشکسالی متوسط، ۱۲ خشکسالی شدید و یک دهم درصد نیز با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند، این در حالیست که در مقابل، ۶ دهم درصد از مساحت کشور در شرایط ترسالی ضعیف و ۴ دهم درصد آن در شرایط ترسالی متوسط قرار دارد.
 

فاتح در پایان اظهار کرد: بر اساس شاخص بلندمدت پایش خشکسالی هواشناسی در کشور، ۲۷ درصد از مساحت کشور تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۳۷ درصد خشکسالی متوسط، ۱۳ درصد خشکسالی شدید، و حدود یک درصد از مساحت کشور نیز با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند. در مقابل و براساس همین شاخص بلند مدت، حدود ۲ درصد از مساحت کشور در شرایط ترسالی ضعیف و ۸ دهم درصد از آن نیز تحت تاثیر شرایط ترسالی متوسط قرار دارد. همچنین ۱۸ درصد از مساحت کشور در شرایط طبیعی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا