استان

خسارت برف به ۴۰ درصد درختان مرکبات مازندران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی شادمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق برآوردهای اولیه و نظر کارشناسان  بارش برف اخیر  به صورت کلی ۷۳ میلیارد تومان به این شهرستان خسارت وارد کرد که بیشترین آن در بخش کشاورزی است و ۴۰ درصد درختان مرکبات و کیوی نیز دچار خسارت و شکستگی  شدند.

وی با بیان اینکه از این میزان خسارت ۶۳ میلیارد تومان  مربوط به بخش کشاورزی است، افزود: طبق آخرین سیاستهایی که در استان اتخاذ شد قرار بر خرید پرتقال از نوع تامسون و کیوی برای آب میوه گیری است که در حال حاضر در کل استان در حال ساماندهی است.

فرماندار نوشهر تصریح کرد: کارخانجاتی که در استان  قدرت آب میوه گیری دارند در حال افزایش ظرفیت هستند تا تعاون روستایی خرید مرکبات از جمله پرتقال تامسون را شروع کند و به کارخانجات آب میوه گیری انتقال داده شود تا کارهایش انجام شود. در حال حاضر  از سوی شهرستان رامسر برای آب میوه گیری پرتقال تامسون اعلام آمادگی شده است و در شهرستان نوشهر نیز شرکت افرا برای آب میوه گیری کیوی اعلام آمادگی شده است.

وی خاطر نشان کرد:  شرکت تعاونی روستایی قرار است  ایستگاهی برای خرید محصولات مرکبات و کیوی در نوشهر ایجاد کند تا بعد از آن به رامسر انتقال داده شود.

فرماندار نوشهر  گفت : باغداران برای ارائه محصول خود به تعاون روستایی باید کارت شناسایی با تاییدیه جهاد را به همراه داشته باشند و حواله آنچه که ارائه می شود به کارخانه تولید آب میوه داده می شود. مذاکره برای کارخانه هایی که در کل استان توانایی آب میوه گیری پرتقال را دارند ادامه دارد و در حال حاضر پرتقال برای رامسر و کیوی برای نوشهر در نظر گرفته شده است.

وی  با تاکید بر بیمه محصولات کشاورزی از سوی کشاورزان و باغداران گفت: دولت توانایی پرداخت کامل خسارتها را ندارد و تنها می تواند بخشی را در قالب تسهیلات پرداخت کند که بازهم دیونی برای کشاورز و باغدار ایجاد می کند، بنابراین مهم ترین راهکار بیمه محصولات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا