سیاسی

حق‌مان را از اوپک پس گرفته‌ایم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  اگر پیشرفت‌های یکی دو سال اخیر در زمینه توسعه میدان‌های گازی و تولید گاز ‏در کشور نبود، امروز توانمندی بسیار بالا برای تأمین گاز مورد نیاز در غالب مناطق کشور و در شرایط ‏سخت سرمای شدید و غیرمنتظره وجود نداشت.‏»

 این بخشی از اظهارات روز پنجشنبه رییس‌جمهور در واکنش به موفقیت اخیر در اوپک و بازار جهانی نفت است. در راستای این موفقیت با تعدادی از نمایندگان مجلس گفت‌وگوهایی را انجام دادیم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

بزودی شاهد تاثیر توافق اوپک در اقتصاد ایران خواهیم بود 

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با توافق اوپک دولت می‌تواند بودجه بیشتری برای ساخت‌وساز و عمران و آبادانی کشور اختصاص دهد و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بهبود وضعیت کسب و کار، رشد و توسعه کشور خواهیم بود.

جلال میرزایی با اشاره به موفقیت اخیر ایران در اوپک و بازار جهانی نفت اظهار کرد: براساس توافق مقدماتی هفتم مهر ماه الجزیره، قرار بود تولیدات اوپک به ۳۲ میلیون و پانصد بشکه محدود شود. در جلسه روز چهارشنبه وین اعضا توانستند قدمی اساسی  برای اجرایی کردن این توافق بردارند.

وی ادامه داد: البته این توافق دو شرط دارد که هر کدام در ادامه دیگری قرار می‌گیرند؛ اول آن‌که اگر کشورهای عضو اوپک روزانه ۳۰۰هزار بشکه از تولیدات نفت‌شان را کاهش دهند، این توافق اجرایی نیست؛ اصل این شرط برای این است که سایر کشورهای غیر اوپک را وادار کند تا به سمت تنظیم بازار حرکت کنند، این حرکت باعث می‌شود تا قیمت‌ها هماهنگ افزایش پیدا کند. در این میان نباید فراموش کرد که کشورهای غیر عضو، مثل روسیه هم از کاهش قیمت آسیب های جدی می بینند.

وی افزود: نکته دوم  به زمان اجرایی شدن توافق یعنی از اول سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد؛ بنابراین باید پیش‌بینی کرد که در سال آینده میلادی موجی برای افزایش قیمت نفت وارد بازار جهانی خواهد شد. حالا ما باید منتظر باشیم تا ببینیم که کشورهای غیر عضو اوپک هم که گفته‌اند مقدار نفت خود را کاهش می‌دهند چگونه اقدام می‌کنند.

نماینده ایلام و عضو کمیسیون انرژی با اشاره به عملکرد عربستان در توافق اوپک نیز گفت: نکته جالب توجه در توافق اوپک در وین به موضع عربستان باز می‌گردد . نماینده عربستان پیش از آغاز اجلاس اوپک اعلام کرد که اگر ایران تولید نفت خود را تا اندازه پیش از تحریم ها تثبیت کند برای ما قابل قبول است. اتفاقا این همان نکته‌ای بود که جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن بوده است.

وی تصریح کرد: واقعیت آن است که اگر ایران و عربستان نتوانند در برخی از حوزه ها مانند حوزه نفتی اوپک با یکدیگر همکاری کنند هر دو دچار خسارت های زیادی می‌شوند. موضع‌گیری عربستان می‌تواند گام مهمی برای اصلاح روابطش با جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی یادآور شد: ما باید به خاطر داشته باشیم که در ابتدای دهه ۷۰ هم توافق بر سر قیمت نفت بود که راه را برای ارتباط میان دو کشور فراهم کرد. به هر حال شرایط منطقه ایجاب می کند که با مذاکرات جدی راه برای حل و فصل اختلافات و مناضعات منطقه ای باز شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان  با بیان این‌که «بزودی تاثیر توافق اوپک در اقتصاد ایران نمایان خواهد شد»، گفت: موفقیت ایران در اوپک در آینده در اقتصاد کشورمان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. افزایش قیمت‌ها دست دولت را برای اختصاص بودجه های عمرانی باز می‌کند. در ادامه اگر پروژه‌های عمرانی فعال شوند، به افزایش و گشایش فضای کسب و کار، اشتغال و رشد و توسعه امیدوار خواهیم شد.

حقمان را از اوپک پس گرفته‌ایم

هم‌چنین یک عضو کمیسون برنامه و بودجه گفت: تیم مذاکره کننده برجام هسته‌ای توانست حقی را که سال‌ها از ملت ایران گرفته شد بود پس بگیرد؛ لابی صهیونیستی علیه ایران شکسته شد.

غلامعلی جعفرزاده در ارتباط با پیروزی ایران در توافق اوپک اظهار کرد: در ابتدا باید از اینکه به خاطر بازگشتمان از نقطه زیر صفر به صفر خوشحالیم ابراز تاسف کنیم. ما الان از باز گرفتن حقمان خوشحالیم، این در حالی است که عده ای با سیاست‌های غلطشان باعث شدند این حقی که در گذشته متعلق به ما بود در چند سال پیش از دستمان برود.

وی ادامه داد: با توجه به توافقی که در اجلاس اوپک صورت گرفته است، باید بگوییم که یک برجام نفتی برای دولت به دست آمده است. من این موفقیت را به تیم مذاکره کننده برجام نفتی به ریاست آقای زنگنه تبریک می‌گویم. آنها توانستند به خوبی از حقوق ملت ایران دفاع کنند و این حقی را که سال‌ها از ایرانیان صلب شده بود باز پس گیرند.

جعفرزاده همچنین گفت: در بطن این توافق قراردادهای نفتی بهتر و آینده‌ای بهتر برای اقتصاد ایران وجود دارد. من امیدوارم که روز به روز شاهد بهبود شرایط نفتی باشیم. یکی از دستاوردهای بزرگ این توافق شکست لابی صهیونیستی علیه ایران بود.

وی یادآور شد: درست که فروش روزانه ۹۰ هزار بشکه رقم قابل توجهی نیست، اما نباید فراموش کنیم که ما با سیاست‌های غلط گذشته به منفی صفر رسیده بودیم؛ حالا با سیاست‌های درست به نقطه صفر رسیده‌ایم. کسانی که توانایی بازگشتن کشور از منفی به صفر را داشته‌اند، توانایی رشد مثبت آن را هم خواهند داشت.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: یکی از نگرانی‌ها ما در حوزه نفتی بهره‌برداری از ذخایر گازی و ذخایر مشترک با همسایگانمان است که امیدواریم این تیم برجسته برجام نفتی بتواند در آینده به این نگرانی ها پایان دهد.

موفقیت ایران در اوپک قطعا مثبت است

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این موفقیت قطعا مثبت است، اما آنچه که در این موفقیت و تاثیرگذاری آن اهمیت دارد میزان پایبندی کشورهای عضو اوپک به تعهداتشان در این زمینه است.

حسن حسینی شاهرودی با اشاره به موضوع موفقیت اخیر ایران در اوپک و بازار جهانی گفت: این موضوع در بحث اصلاح و ثبات قیمت نفت و افزایش صادرات موثر خواهد بود، اما این تاثیر قطعا به پایبندی اعضای اوپک به تعهدات خودشان باز می گردند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در بحث فروش نفت، میزان فروش و بازگشت پول حاصل از آن بوده است اظهار کرد: ما در زمینه فروش نفت دو مشکل اساسی داشتیم که یکی خود فروش نفت بود و دیگری بازگشت پول حاصل از فروش این حامل انرژی که در حال حاضر در بخش فروش تا حدودی مشکل حل شده است. اما بازگشت پول حاصل از آن هنوز با مشکلاتی روبروست که باید برای برطرف سازی اش تلاش بیشتری انجام شود.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه با تصویب تحریم ایران در فروش نفت توسط مجلس سنای آمریکا مشکلات در این بخش همچنان باقی است اظهار کرد: ما در حال حاضر نمی‌توانیم نفت خودمان را به تمام کشورها بفروشیم و در نتیجه همچنان برای فروش نفت به آمریکا و کشورهای متعهد آن با مشکل روبرو هستیم و حتی اگر فروش نفت هم داشته باشیم بازگشت پولش با مشکل روبروست که مثال آن نیز کشور هند است که تا چندی پیش با معاملات پایاپای با کشورمان بحث خرید نفت ایران را دنبال می‌کرد و کمتر پولی به ما داده می‌شد.

حسینی شاهرودی در پایان با بیان اینکه موفقیت ایران در اپک قطعا مثبت است، اظهار کرد: این موفقیت قطعا مثبت است، اما میزان مثبت بودنش بستگی به دیدگاه ما دارد که مانند برجام فکر نکنیم اتفاق نادری افتاده و پس از این نیز دیگر تکرار نمی‌شود. آنچه که در این موفقیت و تاثیرگذاری آن مهم است میزان پایبندی کشورهای عضو اوپک به تعهداتشان در این زمینه است.

وقت اتمام خام فروشی فرا رسیده است

یک نماینده دیگر مجلس هم گفت: با توجه به اینکه گفت‌وگوی خوبی میان ایران و اوپک صورت گرفته، دولت و مسئولین باید به فکر اتمام مقوله خام فروشی نفت باشند و کشور را به سمت تولید کالاهای نفتی سوق دهند.

هدایت الله خادمی، نماینده ایذه و باغ ملک در مجلس در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با اشاره به موضوع موفقیت اخیر ایران در اوپک و بازار جهانی اظهار کرد: مذاکرات خوبی صورت گرفت اما موفقیت واقعی ما زمانی صورت می گیرد که به جای خام فروشی ارزش افزوده نفتی را در تولید کالاهای نفتی و صادراتش به دست آوریم.

وی ادامه داد: دولت، مسئولین و مردم باید قله های رفیع نفتی را برای کشورمان در نظر بگیرند. این که به فروش نفت خام راضی باشیم یعنی توانمندی کشور را نشناخته ایم و خودمان را دست کم گرفته‌ایم. پله بعدی موفقیتی که باید برای آن آماده شویم این است که به جای خام فروشی سرمایه‌های نفتی خود را تبدیل به کالا کنیم. این همان کاری است که کشورهایی مانند آمریکا انجام می دهند.

این نماینده مجلس در همین راستا افزود: آمریکا نفت خام ما را ارزان می خرد، تبدیل به فرآورده نفتی می‌کند و سپس آن کالا را گران‌تر از آنچه که خودمان می‌توانیم تولید کنیم به ما می‌فروشد. کشورهایی مثل عربستان و آمریکا همواره دنبال ضربه زدن به ما هستند. باید جلوی آنها را گرفت.

وی خاطر نشان کرد: ۲۵ درصد از درآمد نفتی عربستان برای پادشاه ۲۵ درصد برای خانواده سلطنتی و ۵۰ درصد برای دولت است. با کاهش قیمت نفت آنها ضرر کردند و حالا به دنبال جبران آن ضرر هستند. اما فروش نفت در هر حالتی برای کشورهای خاورمیانه ضرر است مگر آنکه همتی باشد تا به خام فروشی پایان دهد و به سمت تولیدات نفتی سوق پیدا کند.

خادمی در پایان گفت: زمانی در منطقه اوپک و دنیا تاثیر گذار می‌شویم که به جای خام فروشی صادرات کالاهای نفتی داشته باشیم. با توجه به اینکه مذاکرات خوبی میان ایران و کشورهای اوپک انجام شده است، الان زمان خوبی فرا رسیده که ایران به مقوله خام فروشی پایان دهد و از این طریق در قله کشورهای نفتی قرار گیرد.

پذیرش بازگشت ایران به سهمیه خود در قبل از تحریم‌ها پیروزی به شمار می‌رود

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز ابراز کرد: پذیرش بازگشت تولید نفتی ایران به سهمیه خود در قبل از تحریم‌ها یک پیروزی برای ما است.

حسین امیری خامکانی، با اشاره به نشست اخیر اوپک گفت: پیش‌بینی می‌شد که نتایج این نشست مثبت باشد زیرا پیش از این اوپک اجلاسی نداشت و به تدریج در حال از دست دادن موجودی خود بود اما با دیپلماسی دقیق و خردمندانه جمهوری اسلامی ایران اجازه داده نشد که ساختار اوپک از هم بپاشد.

وی با اشاره به نتایج نشست مشورتی الجزایر گفت: در حاشیه آن نشست نیز اعضای اوپک پذیرفتند که روند قبلی جواب نمی‌دهد و روز به روز بازار را از دست می‌دهند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار کرد: ایران به دنبال این بود که به سهمیه خود قبل از تحریم‌ها برگردد و اکنون با پذیرش پیشنهاد ایران پیروزی برای ما به دست آمده است و اوپک هم پذیرفت که ایران به سهمیه خود در قبل از تحریم‌ها برگردد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی همچنین خاطرنشان کرد: پیروزی دیگر در نشست اوپک قرار دادن سقف برای تولید بود که مدتی از بین رفته بود و برخی از اعضا هرچه می‌توانستند تولید می‌کردند.

امیری خامکانی تصریح کرد: قطعا قراردادن سقف برای تولید می‌تواند موجب افزایش قیمت نفت شود و پایداری را به دنبال داشته باشد ضمن اینکه پذیرفته شد ایران فریز نفتی نداشته و به سهم خود در قبل از تحریم‌ها برگردد. طبیعی است در این شرایط بازار به سمت مثبت‌بودن پیش می‌رود.

نماینده مردم زرند در مجلس ادامه داد: عربستان و عراق از جمله کشورهایی بودند که در شرایط تحریم تولید خود را افزایش داده بودند و اکنون باید به سهمیه خود برگردند که در این نشست یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است.

وی در مورد تاثیر نتایج نشست اوپک بر تعیین قیمت نفت در بودجه سال آینده گفت: تجربه سال‌های قبل نشان داده بهتر است دولت قیمت نفت را در بودجه افزایش ندهد و ما هم بتوانیم همچنان وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم.

ایران منطق بازی برد – برد را به کشورهای اوپک عرضه کرد

هم‌چنین دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: موفقیت ایران در اوپک علاوه بر مزایای اقتصادی، به کمک دولتمردان ما نیز خواهد آمد تا بتواند در برابر ناامنی بازار بایستند و با قدرت بیشتری برای توسعه و عمران کشور سرمایه‌گذاری کنند.

محمدعلی وکیلی، با اشاره به موفقیت ایران در اوپک اظهار کرد: این موضوع علاوه بر مزایای اقتصادی که برای ایران و کشورهای تولید کننده نفت به همراه دارد، نشان از یک پیروزی بزرگ راهبردی است و نشان می‌دهد که ایران توانسته است منطق بازی برد – برد را به کشورهای اوپک عرضه کند.

وی با تاکید بر این‌که «باید اجازه دهیم تا منافع نسل‌های آینده که در گرو کاهش صادرات نفت است رعایت شود» ادامه داد: ایران در موضوع اوپک به گونه‌ای عمل کرد که کشورهای عضو این سازمان تنها گرفتار منافع کوتاه مدت محاسبه آن نشوند و در کنارش به منافع بلند مدت نیز توجه داشته باشند و اجازه دهند که منافع نسل‌های آینده هم که در گرو کاهش صادرات نفت است رعایت شود.

وی با بیان این‌که «ما در شرایطی هستیم که به ذخایر ارضی و پول حاصل از فروش نفت نیازمندیم» اظهارکرد: دولت در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که می خواهد لایحه بودجه سال ۹۵ را به مجلس ارائه کند و برنامه ششم توسعه نیز مراحل نهایی‌اش را در مجلس می‌گذراند که در چنین اوضاعی افزایش قیمت نفت می‌تواند خیال سیاستگذاران کشور را راحت و قدرت امنیت را برای توسعه و عمران کشور فراهم کند.

این نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: شرایط کشور با افزایش ذخایر ارضی رو به ثبات خواهد رفت و نوسانات این روزهای بازار دلار حتما توسط دولت با افزایش ذخایر ارضی کنترل خواهد شد تا دولت بتواند جلوی ناامنی در بازار را بگیرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا