اجتماعی و فرهنگی

همه آنچه که از شهربانوها باید بدانیم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین نرگس معدنی پور افزود: شهرداری تهران به‌عنوان یک نهاد اجتماعی، با توجه به گستره وسیع حضور فرهنگی و اجتماعی خود در شهر تهران، سعی وافری در بهبود و ارتقاء سطح فرهنگی و اجتماعی بانوان تهرانی کرده است. به همین جهت این نهاد بخشی از برنامه ۵ ساله توسعه و طرح جامع شهر تهران را به برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح نیازهای اجتماعی، فرهنگی، رفاهی، اقتصادی بانوان شهر تهران اختصاص داده است و به همین منظور سعی کرده تا با ایجاد مراکزی به نام شهربانو به این مهم دست یابد.

 

وی در ادامه گفت: با توجه به گستردگی و توسعه روز افزون کلان شهر تهران و تنوع خرده فرهنگ‌ها و وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجود در آن به تناسب وضعیت حاکم بر مناطق شمالی، جنوبی، شرقی و غربی و مرکزی در تهران، از سال ۱۳۸۷ تا کنون مراکز شهربانو در هر کدام از مناطق مذکور ایجاد شده است تا بتوان به تناسب وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر یک، برنامه‌ها و فعالیت‌های متناسب با آنها را طراحی و اجرا کرد.

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران تاکید کرد: به طور قطع معماری و مدیریت چنین مرکزی نشان از تغییر کلیشه‌های فرهنگی جنسیتی در جامعه جهت تغییر نگرش سلبی به نگرش ایجابی، گسترش ارتباطات اجتماعی در جهت استحکام هویت و شخصیت و تقویت توانمندیها و در نهایت ایجاد احساس خود ارزشمندی بانوان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری مکان‌هایی که بانوان بتوانند نیازهای ضروری فرهنگی، هنری، اقتصادی، تفریحی، ورزشی و .. خود را در یک محیط امن و سالم برآورده کند همواره از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده است، گفت: ازدیگر دلایل طراحی شهربانوها، مرتفع کردن نیازهای اشتغال بانوان است. بخشی از فضاهای این مراکز به ایجاد فرصت‌های شغلی برای بانوان اختصاص دارد. با توجه به مسئولیت‌های سنگین بانوان در خانه و جامعه و همچنین نیاز به الگوهای صحیح توسعه و تحکیم خانواده مراکزی مختص بانوان که بتواند در امر خطیر احیای اهداف فرهنگی و اجتماعی خدمت کنند، بسیار ضروری است.

معدنی‌پور اضافه کرد: در بیان ضرورت ایجاد مراکز شهربانو در سطح شهر تهران بابد به بندهای ۴ و ۵ راهبرد پانزدهم برنامه ۵ ساله اول و طرح جامع شهر تهران در الزام مدیریت شهری به اتخاذ تدابیر ویژه برای تسهیل زندگی دختران و بانوان تهرانی از طریق فراهم کردن زمینه‌های بهره‌مندی آنان از امکانات و فضاهای شهری و بخش بیست و یکم ماده ۱۰۳ برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران مبنی بر گسترش مجموعه‌های شهربانو در مناطق ۲۲ گانه به ۴۴ مرکز اشاره کرد.

وی تصریح کرد: ایجاد و توسعه مراکز فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ویژه بانوان در سطح مناطق شهری ( با عملکرد محله ای، منطقه ای و شهری)به منظور تسهیل دسترسی سالم بانوان در محیط های عمومی و استفاده از مواهب شهر، افزایش رفاه، احساس امنیت ، آرامش و رضایتمندی دختران و بانوان تهرانی در گذران اوقات فراغت خود و استفاده بهینه از امکانات و فرصت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، تفریحی، شکوفایی اقتصادی با پشتوانه‌های دینی و معنوی از جمله دلایل ایجاد مراکز شهربانو است.

وی درباره دیگر دلایل انجام این کار گفت: ارائه تسهیلات آموزشی و مشاوره‌ای در سطح نواحی و محلات در جهت کاهش آسیب های مرتبط با بانوان و حمایت از ایجاد و گسترش سازمان‌های غیردولتی، نهادهای مدنی و کانون های بانوان با رویکرد محله محوری از دیگر دلایل راه‌اندازی شهربانوها می‌توان برشمرد.

 

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران درباره امکانات و خدمات شهربانوها گفت: امکانات آموزشی شامل آموزش هنرهای دستی، زبان انگلیسی، کامپیوتر، قرآن- مهارتهای زندگی خدمات مشاوره، امکانات مختص کودکان مثل دارالقرآن ،خدمات آموزشی تفریحی برای نونهالان ۴-۷ سال ،امکانات ورزشی شامل سالن بدنسازی، سالن رزمی، استخر، سونا جکوزی، سالن ورزش های توپی مانند فوتسال، والیبال ، بسکتبال ، بدمینتون،کتابخانه تخصصی مانند کتابخانه تخصصی و قرائت‌خانه خصوصاً برای دختران جوان در سن کنکور،امکانات الکترونیک مانند خدمات تایپ و اینترنت، دسترسی آسان به خدمات الکترونیکی و امکانات تفریحی همچون پاتوق گفت و گو به مراجعه کنندگان ارایه می‌شود.

 

معدنی‌پور در پایان اظهارکرد: خدمات مربوط به پوشش و لباس مانند خیاطی به صورت تک‌دوزی، مزون عروس، خدمات بهداشتی- آرایشی مانند تغذیه – پیرایش- آرایش – ماساژصورت وبدن و آموزش‌های پیشرفته همراه با مدارک مربوطه، امکانات عکاسی و فیلمبرداری مثل آتلیه عکاسی و خدمات عکاسی و فیلمبرداری، غرفه های فروش محصولات خانگی،امکانات مشاوره ای و پزشکی مانند مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره مذهبی ، تربیت کودک ، مشاوره حقوقی ،امکانات هنری مانندگالری هنری ، نمایشگاه‌های هنری،خدمات هنری و صنایع دستی،امکانات نمایشی مانند سالن آمفی تئاتر،سالن سینما، نگارخانه ، کنفرانس‌ها و جلسات گروه‌های مختلف، مد و لباس و و خدمات رستوران ازدیگر امکاناتی است که در شهربانوها ارائه می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا