استان

نامساعد بودن هوای بندرعباس برای فرود پرواز‌ها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین ‌حسین پاسلار  با اعلام این خبر افزود: این پرواز به شماره ۱۲۲۰ به علت شدت وزش باد لحظه‌ای تغییر مسیر داده با تأخیر همراه خواهند بود.

پاسلار تصریح کرد: با توجه به‌پیش بینی‌های هواشناسی با درک شرایط مسافرین  همچنان خواهشمندیم با صبر و حوصله ما را در امر ارائه خدمات یاری کنند و قبل از مراجعه حضوری جهت اطلاع از شرایط پروازی با شماره‌های ۱۹۹ و ۰۷۶۳۳۶۱۱۰۲۰ و ۰۷۶۳۳۶۱۱۰۳۰ تماس حاصل کنند.

نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده ریزش سامانه پرفشار سرد شمالی به جنوب کشور از روز دوشنبه یکم آذرماه تا روزهای پایانی هفته گذشته ،سبب ناپایداری جوی و دریایی در استان هرمزگان شده بود.

سعید رنجبر مدیرکل هواشناسی هرمزگان دوشنبه اول آذرماه به ایسنا،‌ گفته بود: این ناپایداری‌ها به‌صورت وزش باد نسبتاً شدید و گردوخاک بخصوص در مناطق شرقی و مرکزی خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت کنونی بندرعباس گفت: وزش باد نسبتاً شدید و گردوخاک تا ظهر سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و از فردا ظهر از شدت گرد خاک کاسته خواهد شد، اما تا آخر هفته ادامه خواهد داشت.

رنجبر اضافه کرد: از بعدازظهر چهارشنبه دوباره شاهد افزایش گرد خاک خواهیم بود و این وضعیت تا شنبه ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، در شرایط فعلی احتمال اختلال در تردد دریایی و هوایی از بندرها و فرودگاه بندرعباس وجود دارد.

رنجبر با اشاره به وزش باد نسبتاً شدید و گردوخاک در مناطق شرقی و مرکزی گفت‌: تا پایان هفته این شرایط جوی تمامی استان و حتی جزایر را در بر خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با ماندگاری این سامانه پرفشار تا روزهای پایانی هفته ‌کاهش محسوس دما ‌در استان پیش‌بینی می‌شود، همچنین از دوشنبه تا پایان هفته جاری دریا نسبتاً مواج خواهد بود توصیه می‌شود تمهیدات لازم صورت گیرد.

در اولین روز از آذرماه به دلیل وزش باد و گردوخاک ۲۸ پرواز و تا روز پنج‌شنبه ۵۸ پرواز فرودگاه بندرعباس به دلیل بدی شرایط جوی لغو شدند.

محمود امانی بنی مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان روز پنجشنبه ‌چهارم آذرماه به خبرنگار ایسنا، ‌گفته بود: فقط پرواز شیراز – بندرعباس و بالعکس به دلیل مساعد بودن موقتی شرایط جوی در ساعت ۸.۳۰ دقیقه امروز انجام شد.

وی افزود: پرواز صبح امروز در مسیرهای هوایی بندرعباس – کیش- اصفهان – ابوموسی و بالعکس نیز به علت شرایط نامساعد جوی لغو شد.

امانی گفت: میدان دید در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به سیصد متر رسیده که در صورت ادامه این روند تمام پروازهای این فرودگاه تا آخر شب لغو می‌شود.

به دلیل وجود شرایط بد جوی و گردوخاک طی هفته گذشته مدارس استان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه و نوبت عصر چهارشنبه تعطیل شدند.

دانش هاشمی پور مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان دوشنبه اول آذرماه ‌گفت: مدارس مقطع ابتدایی بندرعباس و روستاهای اطراف به دلیل گردوغبار در نوبت‌های صبح و عصر امروز تعطیلی است.

وی شامگاه همان روز یعنی اول آذر، افزود: با توجه به تداوم گردوغبار و افزایش میزان غلظت ذرات معلق در هوای چند شهر استان هرمزگان،تمامی مدارس این استان در مقاطع تحصیلی فردا سه‌شنبه دوم آذرماه تعطیل اعلام شد.

در هفته گذشته همچنین بنادر استان هرمزگان به دلیل وجود شرایط بد جوی و گردوخاک با تعطیلی‌های طولانی و بلندمدت روبرو شد.

محمد محسنی مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر شهید باهنر نیز در دوشنبه اول آذرماه با بیان اینکه تردد تمامی شناورها بین بنادر مسافری مرکز هرمزگان از اوایل صبح امروز (دوشنبه اول آذر) در راستای افزایش ایمنی سفرهای دریایی متوقف‌ شده است، اظهار کرد: وزش باد شدید و کاهش دید افقی به دلیل بروز پدیده گردوخاک، شرایط را برای تردد تمامی شناورهای مسافری نامساعد کرده و تا رسیدن به وضعیت عادی، هیچ‌گونه تردد مسافری از بنادر شهید حقانی بندرعباس و بندرگاه هرمز انجام نخواهد شد.

وی سرعت باد را بین ۲۰ تا ۳۰ نات دریایی، ارتفاع موج را نیز بیش از یک و نیم متر، دید افقی را نیز کمتر از ۱۰۰ متر اعلام کرد و افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، این شرایط نامساعد جوی تا اوایل هفته آینده ادامه خواهد داشت، هرچند ممکن است طی ساعات محدودی از روز امکان تردد ایمن فراهم شود.

محسنی از هم‌وطنانی که قصد سفر به جزایر قشم و هرمز رادارند، خواست تا به‌هیچ‌وجه از مبادی غیرمجاز و با شناورهای غیراستاندارد استفاده نکنند.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی باهنر، در چهارشنبه سوم آذرماه نیز از ادامه تعطیلی بنادر مسافری مرکز استان هرمزگان به دلیل تداوم طوفان و گردوغبار شدید خبر داد و گفت: از سه روز گذشته، تاکنون تمامی ترددهای مسافری در مسیر بندرعباس به قشم و هرمز متوقف‌شده و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: کاهش ضریب ایمنی در شرایط طوفانی، افزایش سرعت باد، متلاطم شدن دریا و کاهش میدان دید در اثر گردوغبار شدید، اصلی‌ترین دلایل ادامه تعطیلی این بنادر مسافری است و تنها امکان تردد یک سرویس به جزیره هرمز وجود دارد

همچنین طی هفته گذشته براثر گرد و غبار شدید در بندرعباس و نبود دید کافی برای رانندگان یک نفر جان خود را از دست داد.

دکتر امیرحسین اسدی رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی هرمزگان بابیان اینکه براثر گردوغبار شدید در هرمزگان یک نفر جان خود را از دست داد، خاطرنشان کرد:  از صبح روز گذشته تاکنون براثر گردوغبارهای ناشی از ورود سامانه سرد سیبری به استان، ۱۲ تصادف در هرمزگان به وقوع پیوست و ۱۷ نفر مصدوم شدند.

وی اضافه کرد: افراد با توجه به وزش باد شدید و سخت بودن کنترل و حفظ تعادل موتورسیکلت در چنین شرایطی و همچنین گردوغبارهای موجود در هوا تا جای ممکن این وسیله را استفاده نکنند و همچنین به دلیل نبود دید افقی، رانندگان وسایل نقلیه با چراغ‌های روشن حرکت کنند موتورسیکلت‌سواران کلاه ایمنی سر کنند.

به گزارش ایسنا، با فروکش کردن گردوخاک اما همچنان شرایط جوی در بندرعباس به دلیل شدت وزش باد نامساعد است و پرواز‌های فرودگاه این شهرستان با مشکل روبرو شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا