اجتماعی و فرهنگی

طرح تحول سلامت برای شهرها پزشک ندارد‌

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی سیاری در خصوص مصرف شیر خشک اظهار کرد: نظر ما در شیر خشک؛ اول شیر مادر، دوم شیر مادر و سوم هم شیر مادر است و به همه مادران توصیه می‌کنیم که تغذیه انحصاری با شیر مادر کفایت می‌کند و کودک در این حالت حتی نیاز به قطره آبی هم ندارد.

وی با اشاره به برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر که سال‌ها است در کشور در حال انجام است عنوان کرد: شیر تغذیه تکمیلی و شیر خشک پروتکل و دستورالعمل‌های خود را برای مصرف دارد.

*اشتغال مادران از عوامل گرایش به استفاده شیرخشک است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش از ارائه شیر خشک رایگان به بعضی از کودکان در کشور گفت و تعداد آن‌ها را کم برشمرد و یادآور شد: آنچه اتفاق می‌افتد و مادران راضی به استفاده از شیر خشک می‌شود ناشی از فرهنگ‌سازی غلط در این موضوع است که اشتغال مادر ازجمله عوامل مهم در راضی شدن به استفاده از شیر خشک است.

وی شیرهای خشک مورد تائید کمیته علمی بهداشت را استاندار دانست و افزود: آن چیزی که روی قوطی‌های شیر خشک‌ها هم می‌بینم مشخص است که هیچ شیری با شیر مادر برای کودک مطابقت نمی‌کند.

سیاری با بیان اینکه کارخانه‌هایی در کشور با استاندار بین‌المللی به تولید شیرخشک می‌پردازند، عنوان کرد: به علت اینکه شیرهای داخلی استاندار لازم را برای شیر خشک ندارند، مواد اولیه شیرهای خشک در داخل کشور تولید نمی‌شود و وارداتی است.

*نبود شیر باکیفیت در کشور علت واردات پودر شیرخشک است

وی علت استفاده نکردن از شیرهای داخلی را نبود تغذیه مناسب برای گاوهای داخلی برشمرد و اضافه کرد: شیر داخل استاندارهای لازم را برای تولید شیر خشک ندارد و نتوانستیم تغذیه گاوهای داخلی را اصلاح کنیم تا پودر شیر خشک را در داخل تولید کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش درباره تائید شیر خشک‌های عرضه شده در بازار برای کودکان نیز گفت: آن‌هایی که استاندارد وزارت بهداشت را دارند مورد تائید وزارت خانه هستند ولی ممکن است هم شیر خشکی وجود داشته باشد که عرضه شود و مشکل دار باشد.

وی درباره طرح تحول سلامت نیز گفت: در ابتدا شبکه شهری را مطابق با پزشک خانواده شهری بازطراحی و زیر ساخت برنامه پزشک خانواده شهری را با یک تیم سلامت متشکل از کارشناس، کاردان و پزشک آغاز کردیم به نحوی که برای هر سه هزار نفر یک کارشناس و برای هر ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر یک کارشناس تغذیه و روان اختصاص دادیم.

* اطلاعات ۴۹ میلیون نفر در سامانه الکترونیک سلامت ثبت شده است

سیاری با بیان اینکه برنامه برای همه گروه سنی در طرح تحول سلامت برنامه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تاکنون پرونده سلامت الکترونیک برای ۴۹ میلیون نفر در سامانه سیب ثبت شده است که ۱۹ میلیون نفر از آن‌ها هم ‌اکنون در حال خدمت‌گیری هستند و امیدواریم این را گسترش بدهیم.

وی در ادامه افزود: برای طرح تحول سلامت لازم است دسترسی برای همه مردم آماده شود تا سیستم پزشک خانواده را فراهم کنیم و بعد هم تیم جامع و ادغام را طراحی و نظام ارجاعی را صورت بگیریم.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش اولویت اول این طرح را روستاها بیان کرد و خاطرنشان کرد: مشکلی که داریم در تأمین پزشک است و در حال حاضر برای هر ۱۰ هزار نفر در کشور به سه پزشک نیاز داریم؛ که این مقدار با توجه به اولویت در روستاها برای هر سه تا چهار هزار نفر یک پزشک عمومی است.

*اولویت در طرح تحول سلامت روستاها است/پزشک در شهرها کم داریم

وی در ادامه از تأمین پزشک عمومی برای روستاها گفت و تصریح کرد: در شهرها سیستم را طراحی کرده‌ایم اما به علت اینکه پزشک برای طرح تحول در کشور کم داریم هنوز نتوانسته‌ایم آن را تأمین کنیم و برنامه این است که همان‌طور که در روستاها و شهرهای با جمعیت ۲۰ هزار نفر پزشک اختصاص دادیم بتوانیم برای شهرها هم پزشک تأمین کنیم.

سیاری با اشاره به اینکه اگر حمایت و پشتیبانی در طرح تحول سلامت صورت گیرد مشکلی در بحث اجرای آن نداریم خاطرنشان کرد: امیدواریم همان‌طور که برای ۱۰ میلیون نفر در حاشیه شهرها دسترسی را فراهم کردیم بتوانیم برای شهرهایی با جمعیت بالایی ۲۰ هزار نفر و ۱۰۰ هزار نفر تأمین کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا