اجتماعی و فرهنگی

ادعای عجیب معاون سازمان محیط زیست/آلودگی هوا طبیعی است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  معاون سازمان محیط زیست وارونگی را یک پدیده طبیعی خواند که کسی نمی‌تواند برای آن راهکار داشته باشد و گفت: کشور ما از سال ۱۳۵۰ دچار آلودگی هوا بوده است و هر شهری که به کلانشهر تبدیل شده در زمره شهرهای آلوده قرار گرفته است.

کاهش بنزن هوا از ۶۰۰ pbb به ۳۰ pbb

وی تصریح کرد: ما در سال های گذشته یعنی سال ۹۰ و ۹۱ بدترین شرایط را داشتیم. بنزن هوا طی این سال ها از ۶۰۰  pbb به ۳۰ pbb رسیده است چطور می توان منکر این مساله شد؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برخی افراد کارهایی انجام می دهند که به نفع مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و آب در آسیاب دشمن می‌ریزند. برخی افراد زحمات فرزندان این کشور در زمینه بهبود کیفیت محیط زیست را تخطئه می‌کنند.

متصدی تصریح کرد: تاکنون در برنامه جامعی که برای آلودگی هوا تهیه و اجرایی شده است از هیچ مشاور و مستشار خارجی کمکی نگرفتیم. خودروهای ما امروز با توان داخلی به استاندارد یورو۴ رسیده‌اند ولی متاسفانه عده‌ای ادعاهایی را مطرح می‌کنند که هیچ پایه علمی و اجرایی ندارد. اخیرا ادعا شد ۴۴۱ نفر در اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند. چه کسی می‌تواند طی یک هفته چنین اطلاعاتی ارائه دهد؟ یا کس دیگری ادعا می‌کند که شاخص ۱۸۰ در آلودگی هوا به معنای بمب اتم است. شاخص‌های آلودگی هوا تقسیم بندی مشخصی دارد و روشن است که در هر مرحله چه اتفاقاتی می‌افتد و چه توصیه‌هایی باید داشته باشیم. شاخص بالای ۱۵۰ برای همه گروه‌ها مضر است ولی اگر شاخص بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ باشد برای گروه‌های حساس آسیب زا و خطرناک است. این گروه شامل ورزشکاران حرفه‌ای، بیماران قلبی و تنفسی، زنان باردار، کودکان و سالمندان است. این افراد برای شبکه‌های معلوم الحال که برای براندازی نظام حرکت می‌کنند خوراک تهیه می‌کنند. این حرف‌ها مبنا ندارد، این افراد کسانی نیستند که برای حفظ نظام و کمک به ارتقای محیط زیست فعالیت کنند و در حقیقت تلاش جوانان و برنامه ریزان این کشور را هدر می‌دهند.

 

تعداد روزهای پاک و سالم در تهران افزایش یافته است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه نمودارهای مربوط به روزهای سالم و پاک و ناسالم هشت کلانشهر کشور طی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ گفت: قطعا تعداد روزهای سالم و پاک در تهران و سایر کلانشهرها نسبت به سال‌های ۹۱ و ۹۲ افزایش داشته است. در تهران در سال ۹۲، ۲۰۲ روز سالم، در سال ۹۳، ۲۳۳ روز سالم، در سال ۹۴ نیز ۲۱ روز پاک و ۲۳۳ روز سالم داشتیم.

رسانه ها دانشمندان ایرانی را دلسرد نکنند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه جداول مختلفی از کاهش محسوس آلودگی هوا در شهر تهران و اصفهان و برخی شهرهای دیگر تاکید کرد: این نشان دهنده کار و فعالیت ماست. هر چند سازمان محیط زیست صرفا به عنوان کنترل کننده آلاینده ها فعالیت می کند اما امروز ۷ میلیون لیتر سوخت یورو ۴ فقط در اصفهان توزیع می شود و ۲۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ را با توان داخلی تولید کرده ایم، امروز حتی کاتالیست ما ایرانی است. اما تمام اتفاقاتی که در رسانه ها می افتد منجر به دلسرد کردن دانشمندان ایرانی می شود.

متصدی با بیان اینکه در شهر کرج هم بهبود محسوس وضعیت هوا در نمودار ها به چشم می آید، گفت: به هیچ وجه حاضر نیستیم زیر بار اطلاعات دروغ برویم، هر عدد و اطلاعاتی که اینجا ارائه می شود حاصل آنالیز ایستگاه‌های ماست که هر ۳۰ ثانیه یک بار وضعیت را ثبت می کنند.

وی با اذعان به اینکه وضعیت آلودگی هوا در اهواز در سال های اخیر بدتر شده است، تصریح کرد: دلیلی هم ندارد بگوییم هوای اهواز بهتر شده است، چرایی آن یک پدیده طبیعی به نام گرد و غبار است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

متصدی تاکید کرد: یک ریال عوارض آلایندگی به سازمان محیط زیست نمی رسد و تنها زحمت آن با همکاران ما در ادارات کل است که برخوردها را تشدید کرده ایم. ما تولید کننده آلودگی نیستیم بلکه ناظر بر کنترل آلاینده‌ها هستیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره جمشید آرین که خودروی الکتریکی اختراع خود را به نشانه اعتراض به دریاچه سد منجیل انداخته است، گفت: اولاً که این کار اشتباهی است زیرا آلودگی ناشی از باطری، سمی است و بنابراین غرق کردن خودرو کار درستی نیست. ثانیاً امضاء نامه ای که ایشان در شبکه های اجتماعی به اسم ریاست سازمان محیط زیست منتشر کرده است، جعلی است.

وی توضیح داد: سال ۱۸۱۶ یعنی قبل از خودروهای احتراقی، خودروی برقی ابداع شد، بعد دنیا به سمت احتراق داخلی رفت و این خودروها تا اواخر قرن ۲۰ رشد کردند. خودروهای برقی تا اواخر قرن ۲۰ مشکلات مهمی برای تولید داشتند. از جمله بحث باطری، مسافت پیمایش کم، سنگینی باطری و عدم کارکرد مناسب مطرح بود.

متصدی ادامه داد: اگر یک خودروی برقی قرار بود بعد از ۲۰ کیلومتر پیمایش دوباره ۲ ساعت شارژ شود یا سنگین بودن بدنه آن باعث می شد کاربری چندانی نداشته باشد، طبیعی بود که با اقبال چندانی روبرو نشود. بعد مبحث تغییر اقلیم باعث شد رویکرد به سمت خودروهای برقی پیشرفت کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: امروز خودروهایی داریم که با یک بار شارژ، ۴۰۰ کیلومتر می روند. باطری آنها نیز لیتیومی است که مشکل باطری قدیمی را ندارد و معروف ترین آنها خودروی تسلا است و خودروی بولد شولت که خودروی سبز سال شناخته شده و ۱۵ قطعه آن را شرکت LG ساخته است.

محیط زیست بحث خودروهای برقی را دنبال می کند

وی افزود: سازمان محیط زیست این بحث را دنبال کرده و تلاش کرده تا همگام با کشورهای دیگر دنیا، سود بازرگانی را برای خودروها و موتورهای برقی حذف کند. همچنین با وزارت صنایع تلاش می کنیم تا بتوانیم این خودروها را در ایران تولید کنیم. ایران خودرو سال گذشته اولین خودروی هیبرید خود را ارائه کرده و الان مراحل ساخت آن طی می شود.

متصدی با بازگشت به سوال نخست و اشاره به خودروی اختراعی جمشید آرین تصریح کرد: من جزئیات عدم پذیرش خودروی ایشان در حدود ۱۵ سال پیش را نمی دانم، اما برایم سوال است که چرا ایشان در ۸ سال گذشته این موضوع را پیگیری نکرده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: سازمان محیط زیست به هیچ وجه در هیچ شرایطی و برای هیچ تولید کننده ای اغماض نمی کند. ما در بحث بازاریابی و تجارت نیز وارد نمی شویم و تنها مسئله ما سلامت مردم است. اگر قرار است کسی خودرویی تولید کند، استانداردهای ما مشخص است. آنها را رعایت کنند و بروند خودرویشان را تولید کنند و بفروشند. به علاوه، سازمان حفاظت محیط زیست با خودروهای تمام برقی و آلاینده صفر هیچ مشکلی ندارد.

وی تاکید کرد: آقای آرین هیچ گاه از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست شماره گذاری برای خودروهایش نکرده است. اگر خودرویی تولید شده و به فروش می رسد، ما نه حامی تولید کننده ایم و نه حامی خریدار. ما تنها حامی سلامتیم. هر شرکتی که خودرو تولید کند، مجوز محیط زیست می گیرد، ایشان هم می توانند درخواست کرده و این مجوز را بگیرند.

متصدی در خصوص حمایت مالی از تولید خودروهای برقی توضیح داد: معاونت فناوری ریاست جمهوری به ابداعات و اختراعات کمک می کند اما کار ما فقط نظارت بر رعایت استانداردها است.

جمشید آرین هیچ درخواستی از محیط زیست نکرده است

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست درباره نامه ادعایی جمشید آرین که در برخی رسانه ها منتشر شده، گفت: ایشان هیچ درخواستی از ما نکرده و نامه ای هم که در شبکه ها پخش کرده جعلی است. هرچند که اگر درست هم بود تاریخ آن مربوط به ۱۵ سال پیش است. امروزه پیشرفت علم آنقدر سریع است که نمی ایستد تا شما یک فناوری را ۱۵ سال بعد تولید کنید. ضمن اینکه ۱۵ سال پیش اصلاً امکان تولید خودروهای برقی با پیمایش بالا نبود.

وی تصریح کرد: الان بیشترین پیمایش ثبت شده مربوط به خودروی تسلا است که ادعا می کند ۲۵۰ کیلومتر کامل و همچنین تا ۴۰۰ کیلومتر راه می رود. سبک شدن باطری و تولید باطری های لیتیومی به ۴-۵ سال اخیر بر می گردد. موضع سازمان محیط زیست کاملاً روشن است، هر کسی برای تولید درخواست کند بررسی می شود و اگر توانست استانداردهای ما را تامین کند، مجوز می گیرد اما اگر نتوانست، سازمان محیط زیست نه برای کسی کار فراهم می کند و نه نان کسی را آجر می کند. سازمان محیط زیست تنها قانونی که برای او ایجاد وظیفه کرده را انجام می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا