اجتماعی و فرهنگی

ازدحام افرادفاقد ویزا در مرز

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  همه ساله در ایام منتهی به اربعین، همه عشاق حسینی از مسلمان و غیرمسلمان گرفته تا ایرانی و غیر ایرانی قصد سفر و پیاده روی به نیت زیارت اربعین می کنند. این حرکت که یکی از عظیم تریم گردهمایی های مسلمانان است بسی ارزشمند است و دارای نتایج پرباری است که هر ساله بر تعداد افراد حاضر در این گردهمایی افزوده می شود.

 افرادی از چند ماه پیش به دنبالِ تمدید و یا گرفتنِ پاسپورتشان بودند و راه‌های گرفتنِ ویزا را بررسی می‌کردند. از هر کسی مشورت می‌گرفتند که چه باید کرد و چه مراحل قانونی باید طی شود. اینها عاشقانی بودند که اکنون یا در کربلا هستند یا در راه رسیدن به آنجا.

در راه این عاشقان نه کسی می‌تواند خللی ایجاد کند و نه آنان زحمتی بیهوده برای دیگران دارند.

رفتن به راهِ کربلا و بودن در میانِ فوج فوج عاشقان حسینی که می‌خواهند در پیاده‌روی کربلا شرکت کنند، آنچنان عشقی می‌خواهد که این افراد از ماه‌ها پیش تمام زمینه‌هاش را فراهم کرده اند.

باید با قاطعیت و با رفع تمام موانع پیشقدم شد تا مبادا راهِ وصال بسته بماند و باقی امور را به دست میزبان سپرد.

سه راه زمینی برای خروج از ایران و البته ورود به عراق وجود دارد؛ مرز مهران، شلمچه و چذابه و البته برخی هم ترجیح می دهند از طریق هوایی به این سفر بروند. روال کار اینچنین است که این افراد پس از گرفتنِ ویزا نزدیک‌ترین و البته خلوت‌ترین راه را انتخاب می کنند. در این مسیر باید حوصله داشت. شلوغی ها را تاب آورد و کمبود امکانات را تحمل کرد. طبیعی است که آنان که با ویزا و با احترام به قانون در راهِ ندای قلبشان گام برمی‌دارند، به مقصد هم برسند اما این روزها خبرهایی را می شنویم که افراد دارنده ویزا و مدارک لازم به دلیل ازدحام، آن هم نه ازدحام افراد با مدارک کامل بلکه ازدحام افرادی که یک شبه تصمیم به راهی شدن به این سفر گرفته اند و بدون هیچ مدرک قانونی ای بر سر مرز حضور یافته اند دچار زحمت شده اند.

این روزها آمارها و اخبار نشان می دهد که تعداد افراد بدون مدرک که در مرزها حاضر شده اند کم نیست، همین ازدیاد جمعیت در مرزها موجب به وجود آمدن برخی از بی نظمی ها و حتی سودجویی ها نیز شده است. خیلی از نیازهای ضروری همانند آب و نان نیز چند برابر قیمت به فروش می رسد. مرز مهران برای چندین بار بسته و باز شد و از سه روز قبل از اربعین این مرز به دلیل ازدحام بیش از حد به طور کامل بسته شد.

ازدحام جمعیت فاقد مدرک تا جایی است که به رغم تمام صبوری ها و برنامه ریزی ها، مسئولان مجبور به واکنش شده اند.

واکنش مسئولان به ازدحام افراد فاقد ویزا در مرز

در گزارش سایت پلیس آمده است: شماری از زوار فاقد مدارک پشت درهای مسدود شده مرز مهران باقی مانده و به هیچ عنوان حاضر به ترک مرز نیستند.

خبرهای رسمی و غیررسمی نیز مبنی بر درگیری این افراد با مسئولانی که در مرز مستقر هستند شنیده می شود. درگیری افراد با مسئولان نیز از دیگر مواردی است که به گوش می رسد.

همچنین وزیر کشور نیز به این موضوع ورود کرد و در اظهار نظری گفت: بر اساس برنامه ریزی ها و اقداماتی که از چندماه قبل آغاز کردیم، شرایط تامین تدارکات، اسکان و غذا در خاک ایران و همچنین تسهیلات استقرار در خاک عراق را برای دو میلیون نفر فراهم کردیم و خوشبختانه این کار به دقت انجام شده و در حال حاضر، بیش از ۲ میلیون نفر وارد خاک عراق شده اند و تردد در مسیر هوایی و دو مرز شلمچه و چذابه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: با این وجود، از روز گذشته با وجود تمامی تذکرات و اطلاعیه هایی که از سوی ستاد مرکزی اربعین و سایر کمیته های همراه با ستاد منتشر شد، حجم زیادی از زائران پشت مرز زمینی مهران مانده اند و مرز بسته شده است که علت مسدود شدن مرز ترافیک سنگین مسیر جاده های داخلی عراق، از مهران تا بدره و از بدره تا کوت و حضور کسانی بود که بدون داشتن روادید در داخل خاک ایران و در محدوده خروجی مرز مهران، ازدحام و بی نظمی به وجود آوردند.

وی با گلایه از برخی هموطنان به دلیل بی توجهی به درخواست مسئولان مبنی بر داشتن مجوزهای قانونی از جمله گذرنامه و روادید، برای سفر اربعین گفت: افرادی بدون توجه به این هشدار به شهر مهران آمده و در پشت مرز تجمع کردند که همین امر باعث شد تا کشور عراق از ۷ صبح پنجشنبه ۲۷ آبانماه ۱۳۹۵، مرز ورودی مهران را به طور کامل ببندد.

از طرفی استاندار لرستان که معین استان ایلام در بحث ساماندهی امور مرز است وضعیت مرز مهران را بحرانی عنوان کرد.

وی که روز پنجشنبه جلسه کارگروه اشتغال را قطع کرد تا به موضوع وضعیت مرز مهران بپردازد به دست اندرکاران توصیه کرد با توجه به ازدحام بیش از حد گفت: دلسوزی خارج از چارچوب نداشته باشید چراکه ممکن هست بحران در مرز پیش بیاید و از مسئولان خواست مانع اعزام زائران به مهران شوند.

وی با بیان اینکه در این رابطه ساعت ۷:۳۰ صبح پنجشنبه جلسه شورای تامین را داشته ایم، تصریح کرد: الان بحث ویزا مطرح نیست و مرز را باز گذاشته و افراد بدون هیچ محدودیتی می روند و گروهی نیز بدون محدودیت وارد کشور می شوند که مشخص نیست چه کسانی هستند و شرایط کاملا بحرانی است.

نظرات فقهی در مورد خروج غیرقانونی

در این خصوص حتی یک کارشناس مباحث فقهی در خصوص حکم فقهی گذر از مرز بدون گذرنامه گفت: همه فقها در این مسئله اتفاق نظر دارند که رعایت نکردن قوانینی که باعث هرج و مرج می شود، حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی در گفتگو با رادیو اربعین گفت: اگر گذرنامه و ویزا نداشته باشیم، مسئولینی که باید برنامه ریزی کنند نمی دانند چه تعداد افراد خواهند آمد و چه تعداد افراد خارج خواهند شد. گرچه زیارت امام حسین (ع) آن هم در ایام اربعین بسیار ثواب دارد و همه دل های مشتاق به دنبال آن هستند ولی باید توجه کنیم این امر مستحب موکد، اگر خدایی نخواسته بدون رعایت ضوابط شرعی، موجب گناه خواهد شد.

همچنین جانشین معاونت اجتماعی ناجا در گفتگو با رادیو اربعین گفت: چون حجم جمعیت طوری است که واقعا ایجاد مشکل می کند مخصوصا کسانی که با همه این اطلاع رسانی ها توجه نکردند حق الناس است، کسی که همه مدارک لازمه را دارد، می آید در پشت جمعیتی قرار می گیرد که فاقد مدارک هستند.

حجت الاسلام نجفی، با بیان اینکه مرز مهران از سحرگاه پنج شنبه توسط دولت عراق بسته شده است، گفت: متاسفانه انبوه جمعیت و مخصوصا افرادی که فاقد گذرنامه و ویزای رسمی بودند موجب شد از سحرگاه روز پنجشنبه دولت عراق مرز را بست.

وی بی توجهی به اطلاع رسانی ها و اصرار برخی از افراد برای ورود به خاک کربلا بدون مدارک معتبر را حق الناس دانست و تصریح کرد: خواهش می کنیم هم برای خودشان دردسر تولید نکنند و هم برای خدمتگزاران زوار در نهادهای مختلف.

با این اوصاف که پیش آمده است یک سوال به نظر می رسد؛ آیا رفتن و رسیدن به مقصد با دور زدنِ قانون و پاگذاشتن روی حق دیگران امکان‌پذیر است. به راستی که نیست.  اگر حتی کسی رفت و قانون را هم دور زد و به هر نحوی از مرز عبور کرد؛ آیا او به حقیقتِ اربعین می‌رسد؟

در این روزها که تکفیری‌ها و داعشی ها در اطراف کشور هستند و آماده‌اند تا از کوچکترین فرصت‌ها برای ضربه زدن به امنیت ایران استفاده کنند؛ آیا ما نباید بیش از پیش مراقب باشیم.

شوق رسیدن به کربلا و بودن در میان عاشقانی که گام در راهپیماییِ اربعین گذاشته‌اند؛ نباید به برهم خوردنِ نظم و دور زدنِ قانون منجر شود. این شوق و عشق نباید به فرصتی برای دشمنان اسلام تبدیل شود.

لیک باید هشدارها را جدی گرفت. باید عاشق بود و عاشق ماند. اگر برای امسال دیر شده، به تقدیر و شانس و اقبال و باز شدنِ مرزها دل خوش نکنیم. بهتر است از همین امروز به فکر تهیه پاسپورت و البته ویزا برای حضور در راهپیماییِ اربعین در سال آینده باشیم؛ باشد که عمری باشد و ما هم نام‌مان در تومارِ مسافران سال آینده ثبت شود.

گر مرد رهی غم مخور از دوری و دیری
دانی که رسیدن هنر گام زمان است

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا