اجتماعی و فرهنگی

بیماران اعصاب و روان جزو مظلوم ترین اقشار در کشور هستند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  دکتر سید حسن هاشمی گفت: حدود یکهزار تخت بیمارستانی به بیماران اعصاب روان اختصاص داده شده است اما حداقل ۱۵ هزار تخت دیگر نیاز داریم.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به وضعیت نامناسب فضاهای درمانی در استان تهران ادامه داد: فضاهایی که در تهران به سلامت مردم اختصاص داده شده امروز تغییر کاربری پیدا کرده‌اند و همچنین دستگاه‌هایی که برای رسیدگی به مستضعفین ایجاد شده‌اند شاخک‌هایشان مادی شده و هنگام شروع یک پروژه به میزان صرفه اقتصادی آن توجه می‌کنند.

هاشمی همچنین اضافه کرد: بیماران اعصاب و روان جزو مظلوم ترین اقشار در کشور هستند. آن‌ها حتی در بعضی موارد نیز برای اعضای خانواده قابل تحمل نیست بعضی از آن‌ها مجهول الهویه هستند و بعضی سرپرست مناسبی ندارند. در موارد پیشرفته بیماری نیز خانواده‌ها مستاصل می‌شود. آن‌ها مظلوم‌اند چون زبان گفتن هم ندارند.

هاشمی با بیان اینکه بخشی از اتفاقاتی که به عنوان آسیب اجتماعی یا جرم در کشور رخ می‌دهد ناشی از این است که ما علاقه نداریم این بیماران را ببینیم، افزود: گاهی این بیماران در سطوح مختلف هم حضور دارند و تصمیم می‌گیرند اما خودشان از بیماری آگاه نیستند و دیگران هم فکر می‌کنند برخی اقدامات جزو رفتار عادی آن‌ها است.

وی تاکید کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی کم است. بیمارستان‌ها نیز به دیلی نداشتن حمایت مالی از اختصاص و توسعه تخت‌ پرهیز می کنند چرا که بیمه نیز این موضوع را پوشش نمی‌دهد.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به ضرورت ورود بیمه ها به بحث حمایت از بیمارات اعصاب و روان، بیان کرد: اگر ما سازمان رفاه اجتماعی داشتیم غصه‌ای برای بیماران نداشتیم واقعا نیاز است که مجموعه‌ای کارآمد به این موارد توجه کند ابزار آنرا نیز باید دولت و مجلس فراهم کنند.

وی پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و تاکید کرد: بیماران اعصاب و روان را زیاد نکنیم. بخشی از این بیماری‌ها اکتسابی است امیدواریم مسئولان نیز در این زمینه رعایت کنند تا اعصاب مردم خرد نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا