شورای شهر

قناعتی: سلب اعتمادمردم زمینه انحلال شورا است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین پس از حواشی ایجاد شده برای شورای شهر تهران در پی رسانه ای شدن ادعای واگذاری املاک شهرداری، برخی اعضای شورا معتقدند پروژه ای با عنوان «انحلال شورا» از سوی گروهی خاص از اعضای شورای شهر تهران در حال پیگیری است. در گفتگو با ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه و عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران به این موضوع و همچنین شائبه ورود زودهنگام برخی اعضا به مسائل انتخاباتی پرداختیم.

*برخی اعضای شورای شهر تهران طی روزهای گذشته در مورد پیگیری پروژه انحلال شورا توسط گروهی دیگر در این شورا صحبت کرده اند. شما چنین تحلیلی از وقایع و حواشی اخیر شورا دارید؟ 

من شخصا چنین تحلیلی ندارم اما از جهتی اتفاقاتی که در شورای اول رخ داد به شکلی دیگر در شورای چهارم در حال تکرار است. برخی از اعضای شورای چنین تحلیل می کنند و با مراجعه به سوابق شوراهای قبل و بررسی دلایل انحلال این شورا، می بینیم که شورای اول به جای اینکه به دنبال رفع مشکلات مردم باشد به موضوعاتی ورود پیدا کرد که کمکی به بهتر شدن فعالیت‌های شهر نمی‌کرد و اقدامات مشابهی را هم در شورای چهارم طی روزها و ماه‌های اخیر شاهد بودیم که موجب به وجود آمدن حواشی بسیار برای شورای شهر شد.

*اشاره شما به ادعای مطرح شده در خصوص املاک شهرداری تهران است. آیا عنوان کردن این موضوع هم در راستای انحلال شورا تحلیل می‌شود؟

البته موضوع املاک شهرداری تهران هم باید در جایگاه خودش تحقیق و شفاف سازی شود. اگر درست است باید پیگیری شود و اگر غلط است باید ذهن مردم روشن شود. هر شخصی چه مسئول چه غیر مسئول اگر موضوعی را در اختیار دارد که به خاطر جایگاهش به آن دست یافته است، ابتدا باید در مورد آن مساله تحقیق کند و قبل از اعلام رسانه ای، همه جوانب را بررسی و سپس اعلام کند. ما با مردم بیگانه نیستیم. مردم باید همه موضوعات را بدانند و اعضای شورای شهر هم تابع نظر شهروندان هستند زیرا با رای آنها روی کار آمده اند و وظیفه دارند در همه مسائل شفاف سازی کنند. اما نظر ما این است که وقتی مطلبی و خبری را در اختیار داریم و می خواهیم به مردم اطلاع رسانی کنیم، باید صحت و سقم آن برای ما روشن باشد و نباید با ارائه اطلاعات غلط باعث تشویش افکار عمومی شویم.

معتقدم آن چیزی که باعث انحلال شورای اول شد همین رویکرد بود که به جای پرداختن به مسائل مردم، موضوعاتی را مطرح کردند که باعث تفرقه شد و کارآمدی شورا را از آن گرفت و باعث تشنج در جامعه شد. نباید کاری کنیم که اعتماد مردم به شورا از بین برود چون این پیش زمینه انحلال شورا است.

*به جز موضوع املاک، شواهد و قرائن دیگری هم وجود دارد که با استناد به آن بگوییم برخی به دنبال انحلال شورا هستند؟

من موضوع انحلال شورا توسط گروهی خاص را به شخصه بررسی نکرده ام و صرفا تحلیل‌هایی را که ارائه شده بود عنوان کردم. من چیز دیگری ندیدم اما ممکن است موضوعات دیگری باشد که آقایان چمران و سروری و دیگران برداشتی از این برخوردها داشته باشند. برخی اظهار نظرها در شورای شهر وجود دارد که می شود تحلیل‌های متفاوتی از آن داشت. این برخوردها را من نمی‌دانم چطور تحلیل می کنند زیرا نمی شود هر حرفی که یک نفر در شورا می‌زند، بگوییم منظوری داشته است. ممکن است موضوعات کاری هم باشد. در مجموع معتقدم هر حرفی نباید گفته شود زیرا بیان برخی مطالب تبعات خاص خودش را دارد.

*نظر شما در مورد دستور دادستانی در مورد عدم انجام مصاحبه از سوی مسئولان شهرداری در زمینه املاک واگذار شده، چیست؟

من نمی‌دانم چرا دادستانی چنین اظهارنظری داشته است. اما در مجموع برای نظر دادستان تهران احترام قائلم و تا مشخص شدن موضوع در دستگاه‌ قضایی، حرفی در این باره نمی‌زنم. در جلسه گزارش شهردار تهران هم نبودم و گزارش ارائه شده را کامل مطالعه نکردم. به نظرم می‌رسد شهردار چیزی که اتفاق افتاده بود را به اطلاع مردم رساند.

*به نظر شما شورای چهارم وارد فاز انتخاباتی شده است؟

اگر بگویم وارد فاز انتخاباتی شده، این فاز بدی است. در واقع این فاز انتخابات نیست بلکه فاز تخریب است. اگر بعضی افراد نیتشان این است که با این ملودی وارد فاز انتخابات شوند باید بدانند که آهنگ خوبی نیست و خروجی خوبی ندارد. معتقدم لزومی ندارد همدیگر را تخریب کنیم و کار درست این است که از عملکرد خودمان تعریف کنیم. به جای تخریب عملکرد دیگران باید بگوییم چند پروژه را در جنوب شهر تهران پیگیری کرده ایم. چه خدمتی در حمل و نقل عمومی و مردم مستضعف پایین شهر داشته ایم. چه کمکی برای سلامت شهر و محیط زیست انجام داده ایم.

من به عنوان عضو شورای شهر تهران اگر می خواهم وارد فاز انتخاباتی شود، باید خودم را عرضه کنم. اینکه بخواهیم بداخلاقی کنیم تجربه خوبی از این موضوع در انتخابات‌های مختلف در ذهن نداریم. نباید با تخریب خودشیرینی کنیم زیرا مردم آگاه هستند و می دانند چه کسی خیانت می کند و چه کسی خوب کار می‌کند. به شخصه هیچوقت علیه کسی از هر جناحی در شورا صحبت نکرده ام. هر کسی نواقص و کمبودهایی دارد اما بیان آنها به شکل تخریب درست نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا