اجتماعی و فرهنگی

بارش برف و کولاک در راه است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  سازمان هواشناسی کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از چهارشنبه شب و طی روز پنجشنبه مه غلیظ، بارش برف و کولاک بویژه در جاده‌های کوهستانی مناطق شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز، دامنه‌های زاگرس مرکزی موجب لغزندگی جاده، محدودیت دید و اختلال در تردد جاده‌ای خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است: «از بعدازظهر چهارشنبه ۲۴ آذر، با ورود یک سامانه بارشی به کشور در شمال غرب، غرب و بخش‌هایی از جنوب غرب، سواحل غربی خزر و زاگرس مرکزی، بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نقاط سردسیر و ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود. گستره بارش تا صبح روز پنجشنبه ۲۵ آذر، به دامنه جنوبی البزر غربی و طی ساعات دیگر این روز سواحل مرکزی و شرقی خزر، دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی و برخی نقاط شمال شرق را نیز در برمی‌گیرد.

همچنین تشدید بارش در نوار شمالی کشور در پنجشنبه، به تدریج کاهش دما در نیمه شمالی از همین روز تا روز جمعه (بین ۵ تا ۱۰ درجه) رخ خواهد داد. بر این اساس پیش‌بینی وضع هوای کشور طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۴ و ۲۵ آذر، به شرح زیر است: 
چهارشنبه:  بارش برف و باران و وزش باد شدید در آذربایجان غربی و شرقی، غرب کردستان و بارش باران درگیلان و غرب مازندران.
پنجشنبه: بارش برف و وزش باد شدید در آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، زنجان، چهارمحال بختیاری و بارش برف و باران و وزش باد در گیلان، مازندران و بارش برف و باران و وزش باد شدید، جنوب لرستان، شمال غرب خوزستان و رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در کهگیلویه و بویر احمد. همچنین در این روز وزش باد شدید برای پاره‌ای از مناطق غرب، جنوب غرب، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز، شرق و شمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود. 
علاوه بر این، از چهارشنبه شب و طی روز پنجشنبه مه غلیظ، بارش برف و کولاک بویژه در جاده‌های کوهستانی مناطق شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز، دامنه‌های زاگرس مرکزی موجب لغزندگی جاده، محدودیت دید و اختلال در تردد جاده‌ای خواهد شد.
 همچنین با توجه به افزایش سرعت وزش باد، از پنجشنبه شب تا جمعه دریای خزر مواج و طوفانی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود ارتفاع موج در مناطق نزدیک ساحل به حدود ۱ تا ۲ متر برسد.

بر این اساس با پیش‌بینی این شرایط توصیه می‌شود جهت کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم بکار گرفته شود از جمله:
۱- همراه داشتن تجهیزات زمستانه برای گذر از جاده‌های کوهستانی البرز به سبب کولاک و برف.
۲- مدیریت انتقال و مصرف سوخت و انرژی در نوار شمالی کشور از  پنجشنبه تا جمعه به سبب افت دما.
۳- اجتناب از تردد قایق‌های کوچک ماهیگیری در مدت طوفانی بودن دریا.      

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا