اجتماعی و فرهنگی

آماری عجیب از وجود معتادان متجاهر در تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدرضا آذرنیا در حاشیه جلسه ستاد مقابله با آسیب‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران گفت: ظرفیت جمع آوری و درمان معتادین متجاهر ظرف ۳۸ سال گذشته از ۴۰۰ نفر به ۶۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: جمع آوری نخستین مرحله از مراحل مقابله با معتادین متجاهر است. در مراحل بعدی غربالگری، اعزام به مراکز درمانی و نهایتا مرحله توانبخشی که در مراکز بهاران انجام می‌شود پیموده می‌شود تا فرد به زندگی عادی باز گردد و کلیه این مراحل ظرف مدت ۹ ماه انجام می‌شود.

آذرنیا با تاکید بر لزوم حمایت از فرد بهبود یافته و ایجاد زمینه اشتغال گفت: با همکاری شهرداری تهران در مراکز بهاران مراحل توانبخشی معتادین انجام می‌شود و برای تسهیل اشتغال آنها به دستور وزیر کشور برای بنگاه‌های کارآفرینی که این افراد را به کار می‌گیرند تا سقف ۱۰ میلیون تومان وام ۴ درصد به ازای هر فردی که به کار گرفته می‌شود پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: پس از طی کردن مراحل درمانی معتادینی که بهبود یافته‌اند و فاقد مدارک هویتی هستند برای آنها مدارک هویتی صادر می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در خصوص آمار معتادین متجاهر زن در سطح استان تهران گفت: ۱۰ درصد معتادین سطح استان زنان هستند که در حال حاضر ۴۰۰ نفر از آنها جمع آوری شده‌اند و از این تعداد ۳۳۰ نفر پس از بهبود به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند. البته برابر اظهار نظر پلیس پس از جمع آوری این ۴۰۰ نفر در سطح استان معتاد متجاهر زن دیده نشده است.

وی تعداد کل معتادین متجاهر جمع آوری شده که مراحل درمان را طی می‌کنند ۴۲۸۰ نفر اعلام کرد و افزود: ۶۰ درصد معتادان متجاهر متاهل هستند و ۶۴ درصد آنها شاغل و بیش از ۵۰ درصد آنها نیز با سواد هستند.

ادغام جلسات شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران و جلسه مقابله با آسیب‌های اجتماعی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، استمرار در جمع آوری معتادین متجاهر را از الزامات مقابله با این آسیب خواند و افزود: متاسفانه امروز در سطح استان تهران نوع مصرف مواد مخدر به سمت روانگردان‌ها سوق پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: بی تردید جابه جایی معتادین از خیابانی به خیابان دیگر یک هدف محسوب نمی‌شود و قطعا این کار باید به صورت عمقی و از راه منطقی حل شود؛ اما در جمع آوری معتادین متجاهر پاکسازی معابر و میادین اصلی در اولویت قرار دارد و پس از پاکسازی این نقاط سایر معابر فرعی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی همچنین از پیشنهاد استان تهران برای ادغام جلسات شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران و جلسه مقابله با آسیب‌های اجتماعی خبر داد و افزود: از این پس با توجه به یکی بودن این موضوعات این دو جلسه ادغام و در یک روز برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا