مدیریت شهری

اظهارات قالیباف درباره شورایاری‌ها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین شهردار تهران در پنجمین روز آبان ماه به منطقه ۱۷ رفت و پس از اقامه نماز صبح به جماعت در نشستی صمیمانه مشکلات و مسائل این منطقه را بررسی کرد. در این نشست دبیران محله و مدیران سرای محلات حضور داشتند و از دغدغه‌های اهالی منطقه مانند بافت فرسوده و ساماندهی فضاهای متروکه روایت کردند.

 


نامتوازن بودن زیرساخت‌ها در منطقه آزار دهنده است
«صداقت پورعباسی» دبیر شورایاری منطقه نخستین فردی بود که روایتگر مشکلات محله شد. وی در حضور شهردار و معاونت اجتماعی شهرداری و قائم مقام شهردار گفت: «دغدغه شورایاران منطقه مشکلات مردم است. مردمی که با دیدن ما از مشکلات گلایه می‌کنند، این روزها بیشتر از همیشه به صبوری عادت کرده‌اند.» پورعباسی ادامه داد: «مشکلات زیادی در منطقه وجود دارد. از تجمع بافت فرسوده گرفته تا کمبود فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی اما بزرگ‌ترین مشکل منطقه ۱۷ نامتوازن بودن زیرساخت‌های شهری است.»

دبیر شورایاری منطقه ۱۷ به اهمیت داشتن زیرساخت‌ها و متوازن بودن آن‌ها اشاره کرد و گفت: «زیرساخت‌های شهری در منطقه ما نادیده گرفته شده‌اند. به همین دلیل توسعه و عمران منطقه ۱۷ نسبت به مناطق دیگر ناچیز بوده است. همین نامتوازن بودن زیرساخت‌ها روز به روز فاصله جنوب شهر و بالای شهر را بیشتر می‌کند. البته ساخت بیمارستان هسته‌ای در همسایگی منطقه ما اقدامی پیشگیرانه در این مسیر بود و سبب دلگرمی جنوب شهر نشین‌ها شد.»
پورعباسی از سرای محله‌ها به عنوان برگ برنده و اقدام خوب شهرداری نام برد و ادامه داد: «ساخت و راه اندازی سرای محلات اقدام جسورانه شهرداری بود اما با دقیق شدن در فعالیت این مراکز به این نتیجه رسیدیم که سرای محله‌ها از وظیفه اصلی خود یعنی فعالیت‌های فرهنگی دور شده و به سمت ارائه خدمات فرهنگی پیش رفته‌اند. همین موضوع سرای محلات را از رسالت اصلی خود دور کرده است.»
 
فعالیت های صورت گرفته رضایت بخش است اما مطلوب نیست
علی اصغر محمدی دبیر محله بلورسازی دومین نفری بود که از مشکلات محله خود روایت کرد. محمدی گفت: «فعالیت‌های انجام شده در منطقه رضایت بخش است اما مطلوب نیست. ایجاد فضای سبز، ساماندهی گاراژهای ماشین سنگین و ساماندهی فضاهای متروکه منطقه مانند حمام‌های عمومی در کنار توجه به بافت فرسوده بزرگ‌ترین دغدغه‌های شورایاران منطقه است.»

در جستجوی امنیت
صادق وکیل‌پور دبیر شورایاری محله آذری بزرگ‌ترین مشکل محله آذری را کمبود امنیت عنوان کرد و ادامه داد: «محله آذری محله پر رفت و آمدی است. روزانه اتوبوس و تاکسی‌های زیادی به این محله رفت و آمد می‌کنند. به همین دلیل باید با بالا بردن امنیت این محله کمی از دغدغه شورایاران و اهالی منطقه کاست. یکی از راه‌های ارتقای این امنیت تاسیس کلانتری در محله است.»

بودجه ندارند، درآمد زایی می‌کنند
 دبیر شورایاری محله امام سجاد(ع) از کمرنگ بودن فعالیت‌های هئیت امنای منطقه گلایه کرد و در نشست شورایاران با شهردار گفت: «هئیت امنا در محلات مختلف از انجام فعالیت فرهنگی و اجتماعی فاصله گرفته‌اند.» حمید زاهد ادامه داد: «بیشتر خانواده‌هایی که در منطقه ۱۷ زندگی می‌کنند خانواده‌های ایثارگران و جانبازان هستند. اما امکانات زیادی در این منطقه وجود ندارد. از سوی دیگر درآمدزایی آفت سرای محلات شده است. تقصیری هم ندارند. وقتی بودجه‌ای برای این مراکز در نظر گرفته نمی‌شود سرای محله‌ها مجبورند به درآمدزایی فکر کنند. اما بعضی از اهالی منطقه توانایی مالی استفاده از امکانات سرای محلات را ندارند و اینگونه می‌شود که ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی این مراکز بدون استفاده باقی می‌ماند و مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.»

ضرورت بازنگری در یک طرح خوب
داود سلیمانی نماینده مدیر محلات کمبود بودجه سرای محلات را تایید کرد و افزود: «به گمان اینکه یک طرح خوب تا همیشه خوب و اصولی باقی خواهند ماند هیچ تغییر و بازنگری در فعالیت سرای محلات نشده و این موضوع در کنار کمبود بودجه سبب شده تا نواقص کار به قوت خود باقی بماند. امروز سرای محلات نیازمند این هستند که با بازنگری و اصلاح کاستی‌ها به سوی شکوفایی قدم بردارند و اگر تزریق بودجه‌ای هست برای تمام سراها باشد نه یک سرای محله خاص.»

نگاه سرمایه داری را از محلات دور کنید
پس از صحبت و ارائه گزارش از سوی دبیران و نماینده مدیر محلات نوبت به شهردار تهران رسید.
قالیباف افتخار منطقه ۱۷ را وجود شهدا و خانواده آن‌ها دانست و گفت: «شهدا روشنایی مسیر زندگی هستند و منطقه ۱۷ در این زمینه پیشتاز است.»
 وی افزود: «کار در محلات اگر رویکرد اقتصادی داشته باشد بی‌تردید شکست خواهد خورد. حتی اگر با این پول امکان توسعه و خدمت بیشتر برای محله و منطقه فراهم شود باز هم نباید به این سمت و سو گام برداشت. چون این نگاه نگاه فرهنگ سرمایه‌داری است و نمی‌توان در حوزه تربیتی با این نگاه کار کرد.»

شورایاری در تمام کشور
قالیباف شورایاری را پایه و اساس شهرداری دانست و در متفاوت خواندن فعالیت این نهاد با شورای شهر تصریح کرد: «همان طور که کار شورای شهر با کار مجلس متفاوت است، کار شورایاران و شورای شهر هم تفاوت دارد. تا دیروز به انتخابات شورایاری‌ها ایراد می‌گرفتند. اما امروز با تمام سختی‌های مسیر دولت به این نتیجه رسیده که تمام شهرهای کشور به شورایار نیاز دارد، نه فقط تهران. به همین دلیل از شورایاران درخواست می‌کنیم اجازه ندهند فعالیت‌هایشان رنگ و بوی اداری بگیرد و تلاش کنند مشکلات مردمی در شورایاری‌ها حل وفصل شود.»

حفظ کرامت خانواده‌های نیازمند و کمک به آن‌ها 
شهردار تهران بر لزوم شناسایی خانواده‌های نیازمند با همت شورایاران تاکید کرد و ادامه داد: «شورایاران باید خانواده‌های نیازمند را شناسایی و با حفظ کرامت انسانی به آن‌ها کمک کنند. این یک وظیفه انسانی و فردی است، به همین دلیل باید در الویت کار شورایاری‌ها باشد.»
 
 توجه به بافت فرسوده
وی ادامه داد: «اگر بافت فرسوده به عنوان بزرگ‌ترین مشکل منطقه تا امروز از قلم افتاده بود باید از امروز به بعد بازنگری در این امر انجام و در بررسی این موضوع مهم تجدید نظر شود.»
قالبیاف در پایان با تاکید بر خروج خط راه اهن از منطقه خاطرنشان کرد: «اقدامات لازم برای خروج خط راه‌آهن را انجام داده‌ایم و باید بگویم شهرداری نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نبوده است. وجود این خط آهن در محدوده شهری خلاف قانون است. به همین دلیل باید تلاش کرد تا کاربری خطوط راه آهن به فضای عمومی و فضای سبز تغییر کند و مطالبه‌گری مردم در این خصوص با جدیت دنبال شود.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا