مدیریت شهری

چراغی که نیمه سبز شد!/خدمات جدید برای خانواده شهدای آتش نشان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سعید شریف زاده گفت: تصمیم گیرنده نهایی برای سازمان آتش نشانی در هر شهر، شورای شهر است زیرا این سازمان در دولت متولی ندارد.

وی افزود: به این خاطر که این سازمان دارای تشکل کشوری نیست، هر امتیازی که قرار باشد برای آتش نشان ها در نظر گرفته شود باید از سوی شورای شهر به تصویب رسد.

از حقوق ۶۰۰ هزار تومانی خانواده شهید تا در نظر گرفتن حداکثر امتیازها

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به مشکلات سابق خانواده های آتش نشان های شهید اظهارکرد: بر اساس قوانین قبلی، خانواده هر آتش نشان حقوق ماهیانه شهید را با همان سابقه ای که به شهادت رسیده بود دریافت می کردند.

شریف زاده ادامه داد: بر اساس قوانین قبلی، خانواده هر آتش نشان شهید پس از شهادت سرپرست خود به سازمان بازنشستگی مراجعه و بر مبنای مدت زمان سابقه فرد، حقوق دریافت می کردند اما در بسیاری از مواقع شاهد بودیم که این حقوق تنها به ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومان در ماه می رسید.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته به منظور تغییر در روند امتیازات قائل شده برای خانواده شهدای آتش نشان تصریح کرد: لایحه ای از سوی سازمان آتش نشانی به شورای شهر تهران ارسال شد و طی این لایحه درخواست خود مبنی بر تغییر امتیازات قائل شده برای آتش نشان ها را ارائه کردیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران افزود: این لایحه در کمیسیون های مربوطه شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و چندین بار نیز در صحن علنی شورای شهر تهران مطرح شد تا اینکه سرانجام اعضا به تغییرات درخواستی سازمان آتش نشانی رای دادند.

شریف زاده از در نظر گرفتن امتیازات مشابه بنیاد شهید برای خانواده های شهدای آتش نشان خبرداد و اذعان کرد: در لایحه درخواستی ما، امتیازات در نظر گرفته شده برای خانواده شهدای آتش نشان مشابه امتیازاتی بود که بنیاد شهید به خانواده های تحت حمایت خود پرداخت می کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه لایحه ای که الهام گرفته از قوانین بنیاد شهید بود، تا حدود زیادی مورد موافقت اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و اکنون مقرر شده حداکثر امتیازات به خانواده شهدای آتش نشان تعلق گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه " تعداد شهدای آتش نشان تهران چندان زیاد نیست که نتوانیم امتیازات قابل قبولی برای خانواده های آنها در نظر گیریم" گفت: مهدی حاجی پور، آخرین شهید و چهل و دومین شهید آتش نشان تهران است و ما موظف هستیم خانواده این شهدا را تحت پوشش خدمات خود قرار دهیم.

خانواده شهدای آتش نشان در انتظار پاسخ مقام معظم رهبری به نامه قالیباف

شریف زاده با اشاره به درخواست شهردار تهران از مقام معظم رهبری مبنی بر ارائه خدماتی مشابه خانواده شهدا به بازماندگان آتش نشان های شهید خاطرنشان کرد: محمدباقر قالیباف نامه درخواست خود مبنی بر شهید محسوب شدن آتش نشان ها را تقدیم مقام معظم رهبری کرده و در صورتی که ایشان با این درخواست موافقت کنند، مشکلات ما در نحوه ارائه خدمات به خانواده شهدای شهید برطرف می شود. اکنون خانواده شهدا نیز در انتظار پاسخ مقام معظم رهبری به نامه شهردار تهران هستند. 

وی در خصوص امتیازات جدید در نظر گرفته شده برای بازماندگان آتش نشان شهید تصریح کرد: مقرر شده خانواده هر یک از آتش نشان ها با هر سابقه ای که فرد شهیدشان داشته، حقوق کامل دریافت کرده ضمن اینکه بلافاصله بعد از شهادت یک آتش نشان، از این پس ۳۰ ماه پاداش فداکاری به خانواده آنها پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: پرونده شهید تا ۳۰ سال در سازمان جاری خواهد بود و همانند یک آتش نشان زنده، هر سال ترفیع ویژه ای برای شهید آتش نشان در نظر گرفته خواهد شد.

شریف زاده با بیان اینکه " مشکلات معیشتی نباید سدی مقابل خانواده شهدای آتش نشان باشد " اذعان کرد: در تلاش هستیم تا با خدمات ارائه شده به خانواده شهدای آتش نشان، آنها تنها درد فراغ داشته و درد معیشت نداشته باشند. 

جزئیات شهادت آخرین شهید آتش نشان 

وی در خصوص فداکاری آخرین آتش نشان شهید شده در تهران بیان کرد: شهید مهدی حاجی پور برای نجات ۳ کارگر افغان که داخل چاه گرفتار شده بودند و احتمال زنده بودن آنها وجود داشت، اقدامات خود را آغاز کرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران افزود: در حادثه ریزش چاه، ۳ تن درگیر حادثه شده که شهید حاجی پور ۲ تن از آنها را سالم از چاه خارج کرد. سومین فردی که در این حادثه فوت کرد نیز توسط شهید آتش نشان تا سینه از چاه خارج شد اما بعد از آن به یک باره چاه ریزش کرد.

شریف زاده با تاکید بر اینکه برای نجات کارگران افغان در حادثه ریزش چاه در میدان قیام هیچ بی احتیاطی از سوی آتش نشان ها صورت نگرفت، گفت: آتش نشان های ما برای نجات هر ۳ کارگر تلاش کردند اما نیروهای ما متخصص زمین شناسی نیستند و گمان نمی کردند که چاه به یکباره کارگر افغان، آتش نشان ما و تمام دستگاه های مورد استفاده در این عملیات را می بلعد.

وی با تاکید بر اینکه در آموزش های جهانی تعریفی برای امداد رسانی در چاه وجود ندارد تصریح کرد: با توجه به اینکه در استانداردهای جهانی تعریفی برای چاه وجود ندارد، موضوع از طرح تدریس در کشورهای پیشرفته خارج شده است. 

زنده خارج شدن ۶۵ درصد از افراد محبوس در چاه 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی از زنده خارج شدن ۶۵ درصد افراد محبوس در چاه ها و کانال ها خبرداد و اظهارکرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، ۶۵ درصد از افرادی که در چاه و یا کانال محبوس می شوند، زنده خارج می شوند و به همین خاطر ما نمی توانیم در کارمان خطر پذیری نداشته باشیم.

شریف زاده تاکید کرد: استفاده از بیل مکانیکی در آخرین مرحله در دستور کار آتش نشان ها قرار می گیرد زیرا تا زمانی که احتمال دهیم یک فرد زنده است، نمی توانیم با استفاده از بیل مکانیکی، بدن فرد زنده ای را تکه تکه کنیم. 

وی با اشاره به فداکاری های بسیار آتش نشان ها خاطرنشان کرد: آتش نشان های ما در تمام عملیات های خود فداکاری زیادی کرده اما ما بوق تبلیغاتی نداریم که مردم متوجه کوچکترین اقدامات ما نیز شوند.

آتش نشان ها بالگرد سوار می شوند 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی در خصوص آخرین برنامه های این سازمان برای فعالیت در ارتفاع تصریح کرد: در برخی از موارد شاهد هستیم افرادی که با کایت پرواز می کنند در ارتفاعات گیر افتاده و یا در دکل های فشار قوی گیر می افتند.

وی افزود: برای نجات این افراد، آموزش های ویژه ای به آتش نشان ها داده شده تا بتوانند در ارتفاعات نیز به شهروندان گرفتار خدمات امدادی ارائه دهند.

شریف زاده از راه اندازی کارگاه آموزش در ارتفاع برای آتش نشان ها خبرداد و خاطرنشان کرد: تیم ویژه حرفه ای آتش نشان ها برای آموزش کار در ارتفاع تربیت شده و در مواقع خاص آماده امداد رسانی به شهروندان می شوند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با ارائه توضیحاتی در رابطه با چرایی تشکیل نشدن یگان پروازی آتش نشانی اظهارکرد: مصوبه راه اندازی یگان پروازی را در اختیار داریم و بر اساس این مصوبه باید تا پایان سال جاری بالگردهای آتش نشان ها آماده ارائه خدمت به شهروندان می شدند.

وی تاکید کرد: به دلیل محدودیت های مالی، تاکنون موفق به راه اندازی یگان پروازی نشده ایم و این برای ما یک ضعف محسوب می شود.در حال حاضر تمام تلاش ما این است که مقدمات پرواز آتش نشان ها با بالگرد را نیز فراهم کنیم.

شریف زاده از انجام مطالعات اولیه به منظور راه اندازی یگان پروازی آتش نشانی خبرداد و اذعان کرد: مطالعات لازم در خصوص راه اندازی این یگان انجام شده و در صورتی که بودجه کافی به سازمان آتش نشانی اختصاص یابد، می توانیم این یگان را راه اندازی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا