اجتماعی و فرهنگی

میراث بد قالیباف برای شهردار بعدی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین به گزارش خبرنگار شهری ایسنا، محمد سالاری ظهر امروز در نشست خبری که پیرامون تشریح عملکرد یک ساله کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در محل شورای شهر برگزار شد، با بیان اینکه تشکیل کمیته نمای مناطق شهرداری تهران برای اولین بار در طول تاریخ مدیریت شهری ایجاد شد، گفت: در این کمیته‌ها نمای ساختمان‌ها بررسی و قبل از صدور پروانه نمای ساختمان در حال احداث بررسی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه کمیته‌های نمای مناطق ۲۲ گانه از طراحان و کارشناسان شهری و حقوقی تشکیل شده‌اند، افزود: متاسفانه شهرداری تهران جدیدا در ابلاغیه‌ای به مناطق ۲۲گانه اعلام کرده است که پس از صدور پروانه، کمیته نما بررسی‌های لازم را انجام دهد. هر چند که شهرداری توضیح داده است که این اقدام در راستای تسهیل فرآیند صدور پروانه اتفاق افتاده اما باید بگویم که باید کمیته‌های نما قبل از صدور پروانه این اقدام را انجام دهند تا رأیشان الزام‌آور شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های قبل عوارض کاربری‌های تجاری و اداری در سطح شهر تهران با یک تعرفه محاسبه می‌شد، گفت: در گذشته همه راسته‌های تجاری در هر منطقه‌ای که وجود داشتند عوارض‌شان بر اساس یک عدد دریافت می‌شد که در نتیجه آن شهرداری‌های مناطق سلیقه‌ای عمل کرده و بر اساس سلیقه خودشان از هر متقاضی خرید کاربری تجاری، رقم‌های متفاوت دریافت می‌کردند که این روند درستی نبود و بارها نیز به شهردار تهران در خصوص این تخلفات تذکر داده بودیم اما از آنجایی که یکی از راه‌های کسب درآمد برای شهر از طریق کاربری‌های تجاری است و برای اداره شهر تهران نیز به پول احتیاج بود عملا این تذکرها بلاتکلیف می‌ماند که نهایتا کمیسیون شهرسازی شورا پس از ماه‌ها بررسی و جلسه با شهرداران مناطق ۲۲گانه نسبت به شناسایی کل راسته‌های تجاری اقدام و این راسته‌ها را بر اساس مرغوبیت تقسیم‌بندی کرد.

سالاری افزود: گذرهای درجه ۱، ۲ و ۳ احصاء شد و بر همین اساس همه راسته‌های تجاری بر اساس مکانشان دارای مرغوبیت شناسایی شدند و تعرفه‌های متفاوتی برای آنها در نظر گرفته شد.

وی افزود: با اینکه تعرفه اخذ عوارض کاربری‌های تجاری در شهر تهران مشخص شده است؛ اما از شهرداری گلایه داریم چرا که پس از حدود گذشت یک سال از تصویب این تعرفه‌ها تاکنون نسبت به اجرایی کردن آنها اقدام نکرده‌اند و حالا پس از تذکر، معاونت شهرسازی اعلام کرده است که از ابتدای خرداد ماه این ضرایب را لحاظ خواهد کرد.

 

گلایه از عدم رعایت ضرایب اخذ عوارض از راسته‌های تجاری

 

 

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه در ابتدای سال ۹۱ که طرح تفصیلی اجرایی شد تعدادی بخشنامه ستادی حمایتی به مناطق ۲۲گانه ابلاغ شد، گفت: تعداد زیادی از این بخشنامه‌ها را بررسی کرده و متوجه شدیم این بخشنامه‌ها عملا با مفاد طرح تفصیلی مغایرت دارند و مانع از اجرای طرح می‌شوند و بر همین اساس پس از هماهنگی با معاونت شهرسازی نسبت به لغو آنها اقدام کرده‌ایم اما حالا متوجه شده‌ایم که بسیاری از آن بخشنامه‌های ستادی حمایتی دوباره احیا شده است و به دلیل کسب سود بیشتر بسیاری از قوانین رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد تصمیمات سلیقه‌ای و مغایر با مفاد طرح تفصیلی توسط شورای معماری مناطق هستیم، گفت: در کمیسیون شهرسازی شورا کارگروه نظارتی را راه‌اندازی کرده‌ایم که بسیاری از این مغایرت‌ها احصاء شده است. هر چند که در ابتدای امر مسئولان این شوراها با شوک مواجه شدند که چگونه تخلفات احصاء شده است اما بعد از مدتی معاونت شهرسازی دسترسی اعضای کمیسیون به سامانه صدور پروانه را قطع کرد و این موضوع بارها در صحن علنی شورای شهر مطرح شد.

 

افزایش تحرکات ساخت و ساز در مناطق

 

سالاری با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۹۴ شاهد افزایش تحرکات در مناطق هستیم، گفت: میزان تخلفات در شورای معماری مناطق به طور چشمگیری افزایش یافته و اساسا شهرداری از آنجایی که در حوزه کسب درآمد از محل بارگذاری ساخت و ساز دچار مشکل شده است بر عملکرد این شوراها نظارت نمی‌کند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به توقف بلندمرتبه‌سازی و نظارت شورا بر نحوه بارگذاری‌ها گفت: نظارت رسانه‌ای بر تخلفات شهرسازی بی‌نظیر بوده و متخلفان وقتی می‌بینند رسانه‌ها بر روی کشف تخلفات زوم کرده‌اند خود را عقب می‌کشند.

وی با بیان اینکه میزان درآمدهای شهرداری کاهش یافته اما شاهد افزایش بدهی هستیم، گفت: متاسفانه فشار بر شهرداری مناطق برای کسب درآمد موجب شده تا شورای معماری مناطق تحرکات زیادی داشته و از همین جا هشدار می‌دهیم علیرغم اینکه رویکرد شورا تعاملی است اما قطعا برای اعلام تخلفات از رسانه‌ها کمک می‌گیریم.

سالاری با بیان اینکه در سال آخر مدیریت شهری فعلی قرار داریم و باید میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران مشخص شود، گفت: باید برای میزان بدهی شهرداری و نحوه پرداخت آنها چاره‌ای اندیشیده شود چرا که ممکن است شهردار بعدی نتواند این حجم بدهی را پرداخت کند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در خصوص لغو یک طرفه تفاهمنامه شهرداری و سازمان نظام مهندسی گفت: ما معتقدیم که شورای شهر به عنوان داور می‌تواند در حل اینگونه اختلافات کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه وزارت راه درصدد ایجاد شرکت‌های بازرسی و نظارتی است، افزود: مالکان می‌توانند در فضای رقابتی نسبت به انتخاب مهندس ناظر اقدام کنند و شرکت‌های کنترلی نیز به صورت رندوم نظارت خود را بر ساختمان‌ها ایجاد خواهند کرد و پس از ایجاد این شرکت‌های کنترلی و بازرسی می‌توان نظام مهندسی را از ساخت و سازها کنار زد.

سالاری با بیان اینکه باید شهرداری به سمت کسب درآمدهای پایدار حرکت کند، گفت: افزایش گردشگر و توجه به حوزه‌های نرم‌افزاری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و واقعا متاسفم که اپراتورهای همراه اول دکل از وزارت ارتباطات می‌گیرند و شهرداری نمی‌تواند از این بستر استفاده کند.

 

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به وجود ۱۰۷۰ هکتار پهنه S ویژه در جنوب تهران اشاره کرد و گفت: می‌توان از این پهنه که برای ساخت بازارهای تجارت جهانی و مجموعه‌های خدماتی در نظر گرفته شده در راستای کسب درآمد پایدار و ایجاد اشتغال استفاده کرد.

 

میراث بد قالیباف برای شهردار بعدی

 

وی با اشاره به میزان دیون شهرداری به پیمانکاران، گفت: دیون میراث بد قالیباف برای شهرداران بعدی است و حتی وقتی پیمانکاران می‌بینند که به پول‌شان نمی‌رسند با ایجاد ارتباطاتی سعی در اخذ بدهی خود می‌کنند و باید کل بدهی واقعی شهرداری به پیمانکاران و بانک‌ها احصاء شود چرا که ممکن است شهردار بعدی نتواند این شهر را اداره کند و پیشنهاد می‌شود کارگروهی ویژه در شورای شهر ایجاد شود.

سالاری با بیان اینکه احیای دستورالعمل‌های حمایتی و عدم اجرای ضریب K نشان دهنده رفتارهای استراتژیک معاونت شهرسازی است که ما را نگران می‌کند، گفت: شهرداری سعی دارد با تاخیر در ابلاغ ضریب k مردم را از گران شدن بترساند و آنها را وادار کند تا عوارض راسته‌های تجاری خود را بپردازند هر چند که در سال ۹۱ نیز سه ماه اجرای طرح تفصیلی را عقب انداخت تا مردم از ترس کاهش طبقات به ساخت و ساز روی بیاورند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری با این اقدامات سعی در بازی کردن با اذهان عمومی برای درآمدزایی دارد، گفت: شهرداری با اتخاذ این تصمیمات سعی دارد هیجان بین مردم را افزایش دهد تا درآمدزایی کند.

وی با بیان اینکه دو پرونده تخلف بزرگ مقیاس در دست دارم که به زودی جزئیات آن را اعلام خواهد کرد، در خصوص فروش فروشگاه شهروند، گفت: این تصمیمات نشان دهنده مشکلات مالی شهرداری تهران است و من معتقدم نباید به دلیل کسب درآمد پایدار املاک و اراضی بزرگ مقیاس فروخته شود.

سالاری با بیان اینکه در منطقه ۲۲ یک مال ایجاد شده است که میزان سهم شهرداری حدود ۲۲۵ میلیارد تومان تخمین زده است، گفت: این در حالی است که بودجه منطقه ۲۲ تنها ۱۸۵ میلیارد تومان است و شهرداری می‌تواند با املاک‌داری درآمد بیشتری کسب کند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: فروش شهروند مصوبه شورای سوم را دارد اما در آن زمان شهرداری اعلام کرد که کسی شهروند را نمی‌خرد و باید بگویم شهرداری نمی‌تواند در زمینه فروش شهروند به تنهایی تصمیم بگیرد.

وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر تخلف یکی از برج‌سازان در منطقه یک، گفت: متاسفانه تخلفات به حدی رسیده که هر مبلغی به عنوان جریمه برای فرد متخلف در نظر بگیرند باز هم برایش می‌ترسد و یکی از پرونده‌هایی که مورد اشاره است به شخصه سال گذشته در کمیسیون ماده ۱۰۰ سعی به قلع و قمع آن داده شد اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: جای سوال است که چگونه یک نفر می‌تواند حدود ۲۰۰۰ متر تخلف در منطقه‌ای پر رفت و آمد داشته باشد و این موضوع از چشم ماموران شهرداری به دور باشد در حالیکه شهرداری می‌تواند در پرونده‌های دیگر تخلف ۱۰ سانتی پارکینگ و یا نورگیر دو متری را کشف کند اما چند هزار متر مربع تخلف را نمی‌بیند. این در حالی است که بر اساس قانون مهندسان ناظر در صورت عدم گزارش تخلف باید به کمیته انضباطی معرفی شوند و عوامل شهرداری ناحیه یا مأموران شرکت شهربان نیز باید این تخلفات را احصاء کنند اما متاسفانه این مهم محقق نمی‌شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: من رأی به قلع تخلفات این برج‌ساز داده‌ام اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

سالاری در مورد سرانجام تخریب طبقات اضافه پاساز علاءالدین نیز گفت: امیدواریم با کمک رسانه‌ها بتوانیم به صورت کامل طبقات اضافه پاساژ علاءالدین را تخریب کنیم.

وی در خصوص آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز اظهار کرد: عدد ساخت و سازهای غیرمجاز زیاد است و متاسفانه روند به گونه‌ای است که جرایم بازدارنده نیست و متاسفانه آرای قلع و قمع نیز اجرا نمی‌شود که به عنوان مثال می‌توان به پاساژ علاءالدین اشاره کرد که ما نگران طولانی شدن این عدم تخریب هستیم.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه من مخالف از دست دادن پروژه‌های بزرگ مقیاس در سطح شهر تهران هستم، افزود: متاسفانه املاک بزرگ مقیاس شهرداری در قالب تهاتر واگذار می‌شود و جای سوال است که ساخت بزرگراه امام علی (ع) یا صدر که زمین‌های زیادی برای آنها تهاتر شده چه سهمی از کاهش ترافیک دارند.

سالاری درباره میزان درآمد شهرداری از محل تخلفات ساختمانی نیز گفت: در کمیسیون ماده ۱۰۰ جرایم مالی زیادی نیست و عدد بزرگی وجود ندارد چرا که عمدتا رأی به قلع و قمع صادر می‌شود که این آرا بعدا درشورای معماری مناطق تبدیل به عوارض شده و مبلغ عوارض نیز در مناطق دریافت می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا