شورای شهر

رد پای دولت در پشت پرده واگذاری شهروند و شهر آفتاب

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به صحبت های برخی کارشناسان شهری مبنی بر اینکه شورا با تصویب واگذاری شهروند و شهرآفتاب به بانک شهر صدمات جبران ناپذیری را به سرمایه های شهری وارد کرده است، اظهار داشت: شورا به دلیل راکد نماندن خطوط(۳،۶ و۷) مترو اقدام به چنین کاری کرده است چراکه دولت قرار بود فاینانس کند اما اقداماتی در این زمینه انجام نداد.

 
وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه مدیریت شهری، مبارزه با آلودگی هوا و ایجاد ظرفیت برای حمل و نقل عمومی است، افزود: شهرداری می توانست عافیت طلبانه بنشیند و بگوید دولت فاینانس نکرده و من هم پول ندارم که پروژه ها را تکمیل و یا اجرایی کنم اما به جای این کار، در یک اقدام بسیار هوشمندانه از بانک، منابع ۵ الی ۶ هزار میلیارد تومان وام گرفت و خط ۳ را تکمیل و همچنین خط ۶و ۷ را راه اندازی کرد.
 
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر مدیریت شهری، ظرفیت بزرگی از دارایی های شهر را به وجود آورده است، تصریح کرد: این در حالی است که بر اساس اظهار نظر اعضای شورای شهر و افراد نخبه شهری، شهرداری تهران نباید خام فروشی کند چراکه خام فروشی به معنای از دست دادن سرمایه های شهر است.
 
سروری با تاکید بر اینکه شهرداری یک زمین خام را با هزار و پانصد میلیارد تومان هزینه احداث کرده و آن را به مبلغ چهار هزار میلیارد تومان به عنوان بدهی های خود به بانک شهر پرداخت می کند، گفت: اگر شهرداری تهران پول خود را پرداخت نمی کرد باید جریمه میداد و این جریمه هزینه زیادی لازم داشت.
 
وی با بیان اینکه امروزه ظرفیت های بزرگی مانند شهر آفتاب و فروشگاه های زنجیره ای شهروند در شهر تهران به وجود آمده است، تصریح کرد: با این اقدام هوشمندانه، شورای شهر هزینه پایدار را به یک درآمد مفید برای شهر تبدیل کرده است.
 
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بانک شهر خود برای فروشگاه شهروند و شهر آفتاب هزینه خواهد کرد، افزود: از این طریق هم درآمد زایی ایجاد می کند و سهمی هم از درآمدها به مدیریت شهری می رسد.
 
سروری اضافه کرد: بر اساس اعلام بانک شهر درآمدی که در حال حاضر از فروشگاه های شهروند و شهر آفتاب می توانیم داشته باشیم،  را حداقل به دو برابر این درآمد و با سهم ۴۰ درصد شهروند برای مدیریت شهری تولید خواهیم کرد. 
 
وی با تاکید بر اینکه عده ای بر این عقیده اند که دارایی های شهر به تاراج رفته است، گفت: باید بگویم که تاکنون هیچ کدام از دارایی های شهر به تاراج نرفته و این دارایی ها برای شهر مانده و ما توانسته ایم که به راحتی خط ۶و۷ را احداث و همچنین خط ۳ را نیز تکمیل کنیم. 
 
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این آیین نامه ها خلاف آیین نامه معاملاتی شهرداری تهران نبوده است، گفت: به زودی با نوشتن یک مقاله، مستندات این موضوع را اعلام می کنم.
 
سروری تاکید کرد: اگر این اتفاق افتاده باشد فرمانداری تهران با آن مخالفت خواهد کرد چراکه مصوبات به فرمانداری می رود و این ارگان بر روی آن اظهار نظر می کند.
 
وی با بیان اینکه اقدامات مدیریت شهری هوشمندانه بوده است، تصریح کرد: باید منسفانه به موضوعات نگاه کنیم چراکه موضوعات شهری را به قیل و قال سیاسی بردن باعث از بین رفتن ظرفیت سازی می شود.
 
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه فروشگاه شهروند به دلیل وابسته بودن به شهرداری عملا در تهران محصور شده است، گفت: با واگذاری فروشگاه های شهروند به بانک شهر می توان آن را در سراسر کشور راه اندازی کرد تا با این امر، زنجیره تولید و سود آوری بیشتری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا