اجتماعی و فرهنگی

طرحی برای شکوفایی شهری

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حسین محمدپور زرندی رییس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در نشست علمی «بررسی ظرفیت های طرح شکوفایی شهری برای توسعه شهرهای ایران» که با حضور جمعی از اساتید، کارشناسان و پژوهشگران این حوزه برگزار شد با اشاره به اینکه در جهان کنونی، شهرنشینی به یک هنجار عام تبدیل شده است، گفت: در دهه ۵۰ میلادی بیش از دوم سوم جمعیت دنیا ساکن روستاها بودند اما در سال ۲۰۱۵ ما شاهد شهرنشینی ۵۴ درصدی در سطح جهان بودیم.

وی با بیان اینکه جمعیت شهری از ۷ دهم  میلیارد نفر در سال ۱۹۵۰ به حدود ۴ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است، افزود: رقابت شدیدی بین کشورهای دنیا در زمینه شهرنشینی در جریان است به طوری که در اوایل دهه ۵۰ میلادی، ۱۵ درصد کشورها جمعیت شهرنشین بالای ۶۰ درصد داشته اند؛ اما در سال ۲۰۱۴، نیمی از کشورهای جهان، جمعیت شهرنشین بالای ۶۰ درصدی را تجربه کرده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: در گذشته کانون شهرنشینی آمریکای شمالی و اروپا بود، اما امروزه سرعت شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه، بسیار بیشتر است و پیش بینی می شود که بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۵۰ حدود ۵ میلیارد نفر به جمعیت جهان افزوده شود که ۹۰ درصد آنها در آسیا و آفریقا زندگی خواهند کرد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه تاکید بر توسعه پایدار ضرورتی انکارناپذیر در مسیر توسعه شهری است، اظهار داشت: دلیل اصلی گرایش به الگوهای توسعه پایدار نگرانی جوامع علمی از تاثیرات روند رو به رشد توسعه بر محیط زیست جهانی بوده ضمن آنکه بسیاری از مکاتب توسعه و برنامه ریزی شهری همچون مدرنیسم و فن سالاری عملا در حل مشکلات شهرها ناتوان شده اند.

سخنگوی طرح جهانی CPI سازمان ملل در بخش دیگری از این نشست به اهمیت اجرای طرح شکوفایی شهری اشاره کرد و گفت: شکوفایی شهری (Urban Prosperity) یک رویکرد جامع و ورای توسعه پایدر است که رفاه، نشاط  و بهبود کیفیت زندگی شهری را در دستور کار خود قرار داده و حتی در زمینه عدالت شهری نیز برنامه های عمده ای دارد.

پورزرندی با تاکید بر اینکه خوشبختانه از میان ۶۴ شهر قزوین پایلوت اجرای این طرح شده است، افزود: این طرح، در واقع یک سیاست راهبردی است که به شهرها امکان می‌دهد با استفاده از ظرفیت‌های خود و به کمک کمیته هبیتات، در جهت ابعاد مختلف طرح شکوفایی شهری حرکت کنند که در نهایت به افزایش سطح رفاه شهری منجر می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به لزوم تأمین مالی طرح شکوفایی شهری و ایده ایجاد صندوق جهانی CPI-MC، نیز گفت: صندوق جهانی CPI-MC، زمینه لازم را جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های شکوفایی شهری فراهم می‌کند و  این صندوق ساختاری را فراهم می‌کند تا طرح CPI به شیوه‌ای عملیاتی و اجرایی درآید و انتظارات توسعه‌ای شهرها را نیز به نحو سازمان‌یافته‌ منعکس می کند. 

رایزن جهانی طرح CPI-MC  ادامه داد: پس از ورود شهرها به CPI، آماده‌سازی گزارش CPI برای این شهرها و نهایی‌سازی برنامه‌های عملیاتی بر مبنای گزارش‌ها، صندوق جهت اجرای آن‌ها با شهرها همکاری خواهدکرد. بانک‌ها، مؤسسات مالی و اقتصادی، در این مرحله، به سیستم شفاف اجرای پروژه‌ها ورود می‌کنند و در مجموع، این صندوق برنامه‌ای است تا ظرفیت‌های اقتصادی را برای شهرها ایجاد کند و می‌کوشد تا تئوری‌های توسعه پایدار شهری را از راه ترغیب بانک‌ها و مؤسسات مالی، به مشارکت در طرح‌های توسعه، عینیت بخشد. 

پورزرندی در پایان با اشاره به اینکه بند ۱۰ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در راستای حمایت همه‌جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از جذب سرمایه گذاری خارجی حمایت می کند، گفت: طرح CPI نیز می تواند مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی به ویژه در حوزه شهری را تسهیل کند .

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا