اجتماعی و فرهنگی

انتقاد تند شهرداری از استانداری تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  در پی اظهارات معاون اجتماعی استانداری تهران در مورد تراکم فروشی،  روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران توضیحاتی ارائه داد که به شرح زیر است:

«در روز های اخیر به کرات شاهد انتقادها و اظهار نظر های غیر کارشناسی در خصوص موضوعات شهرسازی و معماری همچون فروش تراکم و اصطلاحاتی مانند هوا فروشی هستیم .

در حقیقت می‌توان این برداشت‌ها را به گونه‌ای ناشی از عدم اطلاع کافی برخی مسئولین از مبانی برنامه ریزی شهری و طرح های توسعه شهری دانست که نهایتا منتج به ذکر اینگونه مطالب و نتیجه گیری های نادرست می شود که حتی از زبان افراد غیر متخصص نیز کمتر دیده می شود .

لازم است مجدد تاکید شود، برای هر پهنه از شهر تهران بر اساس ضوابط و مقررات طرح تفصیلی، در پهنه‌های چهارگانه ضوابط ساخت و ساز مشخصی تعیین شده است. بنابراین نمی‌توان خارج از ضوابط طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران و بدون طی مراحل قانونی در کمیسیون ماده ۵ و یا اخذ مصوبات قانونی از سایر نهادهای مسئول، تراکمی اضافه کرد و یا در یک معبری نامتناسب با ضوابط پیش بینی شده بنایی احداث کرد .

اینکه گفته می‌شود ساختمان‌ها جلوی تنفس شهر را گرفته‌اند و تونل باد را مسدود کرده‌اند بر پایه کدام مطالعه و دیدگاه کارشناسی است که اگر چنین بود شهرهای بزرگ در کشورهای توسعه یافته که آسمان خراشهای متعدد را در خود جای داده‌اند می‌بایست با تهدیدهای زیست محیطی و آلودگی‌های فراوان مواجه باشند. فرافکنی آقایان در مسئله آلودگی هوا و مقصر جلوه دادن ساختمان‌های بلند مرتبه تهران که بلندی آن در مقایسه با آسمان خراشها ناچیز است شانه خالی کردن از رفع معضل آلودگی هوا و مخفی نگهداشتن عوامل اصلی آلودگی همچون خودروهای فرسوده و سوخت‌های به دور از استانداردهای روز دنیا و صنایع آلاینده است.

باید دید از این مقصر جلوه دادن ساختمان های احداث شده در تهران چه کسی سود می‌برد و بهای آن که همانا به خطر افتادن سلامت شهروندان و از دست دادن جانشان است در کجای این سفسطه قرار دارد ؟

به هر حال واقعیت چنین است، ممکن است در برداشت های شخصی و یا حتی در برداشت های کارشناسی ما ، احداث یک بنا در یک موقعیت مکانی ، نامتناسب جلوه کند، اما این برداشت شخصی و یا حتی برگرفته از نظرات کارشناسی ، چنانچه مطابق ضوابط و مقررات نباشد نمی‌تواند اجرایی شود .

بنابراین مجدد تاکید می شود؛ شهرداری تهران که پس از تجربه معضل تراکم فروشی در دهه هفتاد شاهد تبعات آن و مضلات آن بود ، در دهه اخیر و مدیریت فعلی شهرداری تهران ، موضوعی تحت عنوان تراکم فروشی را در دستور کار خود قرار نداده است .

در حقیقت برخی از مسئولین به اشتباه مجموع سطوحی را که بر اساس ضابطه طرح تفصیلی برای یک قطعه زمین در قالب سطح اشغال و طبقات در نظر گرفته می شود را تراکم می‌دانند و عده‌ای نیز سعی دارند از این طریق افکار عمومی را دچار تشویش کنند «.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا