استان

باغ‌وحش شیراز استاندارد نیست

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین باغ وحش شیراز اما بارها و بارها خبر ساز شد. از آن روزهایی که به‌دلیل شرایط نه‌چندان مناسب و قرار داشتن در کنار یک بیمارستان و مدرسه و انبوهی از خانه و تهدید بهداشت عمومی مردم شهر، قرار جابه‌جایی برایش صادر شد تا امروز که مدام عکس‌ها و تصاویری از شرایط نگهداری حیوانات در آن منتشر می‌شود.

باغ‌وحش شیراز اگر به‌واسطه زیبایی‌های بصری و ایده‌های خلاقانه و … نتوانسته جایگاهی در صدر اخبار بیابد، اما به لحاظ اعتراض‌ها و انتقادها، شاید خبرسازترین باغ وحش دنیا باشد. مکانی که امروز از سوی کارشناسان فضایی مناسب ارزیابی نمی‌شود و بارها و بارها به سوژه‌ای برای گزارش‌های خبرنگاران بدل شده است.

باغ وحش شیراز شنبه ۱۰ مهرماه سوژه یک نشست خبری ویژه بود که مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس، به شکل فوری تشکیل داد تا ضمن ارائه توضیحاتی در این خصوص، به سئوال‌های مطرح نیز پاسخ دهد.

دکتر حمزه ولوی با اشاره به اینکه باغ وحش شیراز در تاریخ ۱۳۲۵ در محل باغ ملی شیراز ایجاد شده بود، خاطرات کودکی خود از این مکان را بازگو کرد و گفت: سال ۱۳۶۷ و با پیگیری‌های حفاظت محیط زیست وقت، این باغ وحش به مکان کنونی، در حد فاصل شیراز و زرقان منتقل شد.

او با تصریح اینکه فضای باغ‌وحش باید متناسب با گونه‌های مختلف حیوانی که در آن نگهداری می‌شود، دارای ویژگی‌های استانداردی باشد، گفت: فضای پیش‌بینی شده برای باغ وحش شیراز، حدود سه هکتار بود و مالک این مکان بنا داشت در محل امکانات مختلفی را پیش‌بینی و اجرا کند که بسترهایی هم فراهم شد اما بی‌استفاده ماند.

ولوی با تایید این نکته که جایگاه نگهداری حیوانات در این باغ وحش متناسب با استانداردها نیست، گفت: اگر فضای مناسب برای گونه‌های مختلف ایجاد نکنیم، در حقیقت زمینه آسیب به حیوان را فراهم کرده و حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته‌ایم.

او با اشاره به اینکه سال ۹۳ موضوع تخلف مدیران مجموعه باغ‌وحش به‌دلیل رعایت نکردن موازین بهداشتی و زیست‌محیطی از سوی محیط زیست فارس به دادگاه زرقان گزارش و طرح دعوی شد، گفت: در آن زمان مدیریت مجموعه از سوی دستگاه قضائی محکوم شد اما به نظر ما رای صادره متناسب با تخلف نبود لذا تاثیر چندانی نداشت.

ولوی با بیان اینکه در تاریخ ۲۳ مردادماه ۹۵، براساس و به استناد گزارش‌های کارشناسان، دعوی دیگری در این خصوص در دادگاه صالحه اقامه شده است، گفت: علاوه براین سال گذشته نیز با توجه به گزارش‌های رسیده، از فعالیت سیرک منتسب به مدیریت مجموعه باغ‌وحش در شیراز ممانعت شده است.

او گفت: ما از مدیر مجموعه باغ‌وحش شیراز خواسته‌ایم که تا پایان آبان ماه امسال، طرح برنامه‌ زمان‌بندی خود را برای استانداردسازی این مکان ارائه کند و در صورت ارائه و تصویب در سازمان حفاظت محیط زیست، یک‌سال فرصت خواهد داشت تا طرح را اجرا کند.

ولوی با تصریح اینکه تاکنون هیچ مجوزی برای بهره‌برداری از سوی حفاظت محیط زیست فارس به باغ‌وحش شیراز داده نشده است، گفت: این مجموعه با مجوزی که از قبل اخذ کرده بود فعالیت می‌کرد و اکنون و با توجه به ضوابط قانونی، اقدامات لازم انجام و پیگیری شده است. اگر مدیریت مجموعه قصد ادامه فعالیت را دارد، باید براساس قوانین اقداماتی را انجام دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه از این پس شخصا کار بازدید از باغ‌وحش و کارشناسی این مجموعه را عهده‌دار خواهد بود، گفت: اگر براساس قوانین موجود اقدامی انجام نشود،‌ برای تعطیلی این مکان اقدامات و پیگیری‌های قانونی را دنبال خواهیم کرد.

او با تصریح اینکه خارج از چارچوب قانون نه اقدامی انجام شده و نه خواهد شد، گفت: برابر دستورالعمل‌های موجود، فضای مناسب برای هر قلاده حیوان متناسب با گونه‌های مختلف مشخص شده و مدیریت باغ‌وحش شیراز هم باید از این قانون تبعیت کند.

ولوی در عین‌حال تعدد حیوانات و گونه‌های حیوانی را یکی از معضلات باغ‌وحش شیراز دانست و با بیان اینکه این موضوع هزینه‌های زیادی را به دایرکنندگان و گردانندگان آن تحمیل می‌کند، کاستن از تعداد حیوانات خصوصا حیوانات گوشت‌خوار را یکی از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش هزینه‌ها عنوان کرد.

او گفت: من فکر نمی‌کنم بهره‌بردار این باغ‌وحش، سودی را از قبل کار خود کسب کند و در این مسیر قطعا با مشکلات زیادی مواجه بوده و هست.

ولوی با تصریح اینکه حفاظت محیط زیست بدون دستور مرجع قضائی و خارج از قانون نمی‌تواند نسبت به تعطیلی این مکان اقدام کند، گفت: تمام آنچه از امکانات فیزیکی و حیوانی در این باغ وحش وجود دارد، مایملک مالک به شمار می‌رود و هر اقدامی باید تابع قانون باشد.

او در عین‌حال وجود خلاءهای قانونی در مواجهه با باغ‌وحش‌ها و نظارت برآنها را یادآور شد و گفت: ما غیر از اقدامات قانونی، کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم.

ولوی همچنین با استقبال از ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به بحث ایجاد باغ‌وحش‌ جدید و استاندارد، گفت: حفاظت محیط زیست فارس هر اقدام حمایتی و هدایتی که لازم باشد در مورد سرمایه‌گذاران انجام خواهد داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص تصاویر دلخراش خورده شدن شیر توسط هم‌نوعانش در باغ‌وحش شیراز، با تاکید براینکه چنین تصاویری را ندیده و تمایلی هم به دیدن آنها ندارد، گفت: بنده هم شنیده‌ام که چنین تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است.

ولوی تصریح کرد: از نگاه کارشناسی، بحث همنوع‌خواری یا کانی‌بالیسم (cannibalism) در میان حیوانات گوشت‌خوار پدیده‌ای بسیار نادر است. نه اینکه وجود ندارد بلکه بسیار نادر است. اکثر گونه‌های جانوری همنوع خود را حتی اگر ناتوان و ضعیف باشد هم نمی‌خورند.

به گزارش ایسنا، باغ‌حش شیراز و مشکلات آن را باید از نگاه ایجاد کننده و گردانندگان آن هم دید. از زاویه‌ای که فرزندان مرحوم سیروس قهرمانی، پهلوان به‌خاطر ماندنی شیرازی‌ها، می‌بینند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا