اجتماعی و فرهنگی

انتقاد معاون سازمان بهزیستی از وزارت بهداشت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  نحوی‌نژاد امروز هفتم مهر ماه در پنجمین سمپوزیوم علمی- فرهنگی خانواده و کودک ناشنوا و کم‌شنوا که در هتل میثاق برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ما حداقل از وزارت بهداشت انتظار داشتیم تا پروتکلی را در خصوص درمان اینگونه بیماری‌ها در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهد، اما هیچ برنامه‌ای به ما ارائه نشد.

وی افزود: در خصوص بیماران روانی مزمن با اینکه قرار بود نگهداری از این بیماران همراه با امکانات و خدمات بهداشتی همراه باشد، اما هیچگونه ارتباطی از طرف وزارت بهداشت صورت نگرفت؛ نامه‌ای به این وزارت ارسال شده و در آن پیشنهاد شده که می‌توانیم در برنامه‌ریزی‌ها کمک کنیم، اما هنوز پاسخی داده نشده است.

نحوی‌نژاد تصریح کرد: ۱۰۰ هزار نفر از بیماران روانی مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد ۱۱ هزار نفر در مرکز شبانه‌روزی این سازمان قرار دارند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور  ادامه داد: به غیر از خراسان رضوی و قم، بیماران روانی برای تحت پوشش قرار گرفتن سازمان بهزیستی در نوبت قرار ندارند و به دلیل اینکه خراسان رضوی دارای شرایط خاصی مانند زائرپذیری و مهاجرپذیر بودن است به همین دلیل با کمبود مرکز نگهداری از بیماران روانی مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه دو درصد از جامعه دارای معلولیت بارز هستند، عنوان کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی بوده و ۱۴ درصد دارای معلولیت ناشنوایی و کم‌شنوایی هستند. 

نحوی‌نژاد یادآور شد: ناشنوایی محدودیت پنهانی است که به صورت مادرزادی خود را نشان می‌دهد و در حال حاضر از هر ۱۰۰۰ تولد زنده دو نفر دچار معلولیت  شنوایی و کم‌شنوایی هستند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: ۵۰ درصد از این معلولیت‌ها  علت ژنتیکی دارند به همین دلیل باید با مشاوره‌های مناسب و غربالگری تشخیص به موقع داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ مشاوره ژنتیک در سطح کشور راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور خواهان آن است که مشاوره‌های ژنتیک را اجباری کند به همین دلیل طرحی به مجلس فرستاده شده که این طرح به صورت موقت در مجلس تعیین شده است.

نحوی‌نژاد در خصوص غربالگری شنوایی، عنوان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد کودکان و نوزادان در بدو تولد تحت غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند که این میزان تا پایان سال به ۹۰ درصد خواهد رسید.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: با غربالگری‌ها در سال گذشته ۲۵۰۰ کودک ناشنوا شناخته شد که با اقدام به موقع این کودکان وسایل شنوایی مانند سمعک و دیگر تجهیزات شنوایی اعطاء شد، همچنین با گفتاردرمانی و کاشت حلزون نیز درمان‌هایی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیشتر تجهیزات معلولیت‌های شنوایی در داخل کشور تولید نمی‌شود، عنوان کرد: ناشنوایی و کم‌شنوایی ۱۴ درصد معلولیت‌ها را شامل می‌شود، اما به دلیل هزینه‌های زیادی که وسایل این معلولیت‌ها دارند ۴۰ درصد از بودجه معلولیت‌ها به این بخش تعلق می‌گیرد.

نحوی‌نژاد  اضافه کرد: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ مورد وسایل کمک شنوایی به این معلولان اعطاء شد و در سال جاری نیز تعداد این وسایل ۲۵ درصد رشد خواهد داشت. 

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر ۷۰ هزار مورد گفتاردرمانی انجام شد همچنین ۱۶۵۰ مورد کاشت حلزون انجام شده است. 

به گفته معاونت توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر هیچ‌گونه پشت‌نوبتی برای کاشت حلزون وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا