مدیریت شهری

احداث نخستین بوستان بومی و سنتی ایرانی در محله دربند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلایناحمد مسجد جامعی و احمد دنیا مالی دو عضو شورای شهر تهران از برخی تکایا، بافت‌های تاریخی منطقه یک بازدید کردند.

در این بازدید مجتبی یزدانی شهردار منطقه یک نیز حضور داشت و بازدید کنندگان با حضور در باغ ملک، یکی دیگر از موقوفات حاج حسین ملک، در جریان روند ساخت این بوستان قرار گرفت.

در این بازدید مسجد جامعی با اشاره به موقوفات متعدد خاندان ملک، گفت: حاج حسین ملک در تاریخ وقف یکی از بزرگترین نام هاست و این باغ که سه قطعه بوده و از گلاب دره تا دربند می‌رسد، یکی دیگر از موقوفات اوست.

وی افزود: دو قطعه از این باغ‌ها به تملک شهرداری در آمده و تنها بخش آن که کوشک در آن واقع است و مهمترین بخش آن محسوب می‌شود، در اختیار مالکی است که شهرداری منطقه، هنوز برای تملک آن به توافق نرسیده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: پیشنهادی که برای این باغ مطرح کردیم این بود که به صورت کاملا سنتی و بومی طراحی و به جای دیوارهای معمول امروزی از دیوار سنگچین و کاهگلی که روی آن شیروانی قرار خواهد گرفت، استفاده شود.

مسجد جامعی ادامه داد: از لحاظ کیفی باغ ارگانیک باید با توجه به زیستگاه پرندگان و گونه‌های گیاهی بومی که در این منطقه و خود باغ وجود داشته‌اند بازپیرایی و از ابزار طبیعی برای ساخت آن استفاده شود تا بتوان این باغ را به عنوان یک الگوی باغ بومی و سنتی ایرانی، معرفی کرد.

وی با اشاره به تخصیص بودجه ساخت این باغ در سال آینده، خاطرنشان کرد: این باغ به نام باغ ملک ساخته می‌شود و برای ارج نهادن به موقوفات مرحوم ملک، تندیسی از وی در این باغ نصب خواهد شد.

به گزارش فارس بازدید کنندگان به مناسبت نزدیک شدن به هفته کتاب، به بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، موسسه لغت نامه دهخدا و خانه سیمین و جلال رفتند و از یک کتابفروشی قدیمی در تجریش دیدن کردند.

در حاشیه این بازدید حجت الاسلام محقق داماد، توضیحاتی را در خصوص موقوفات مرحوم دکتر افشار ارائه نمود و تأکید داشت که این بنیاد یکی از متمرکزترین موقوفه‌های فرهنگی است، بازدید کردند.

پس از این بازدید مسجدجامعی با اشاره به نقش تاثیرگذار مرحوم افشار در عرصه فرهنگ کشور، عنوان کرد: این بنیاد امروز به عنوان یک موقوفه الگو در داخل و خارج از کشور مطرح شده است و بسیاری از کشورها، برای الگوبرداری از این بنیاد فرهنگی به کشور ما می‌آیند.

وی گفت: در کشور ما موقوفات معمولا محدود به حسینیه و مسجد بوده و به مرور زمان بیمارستان و مدرسه نیز به آن اضافه شده است اما کمتر کسی وجود دارد که به فکر وقف فرهنگی باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به شخصیت فرهنگی دکتر محمود افشار اظهار کرد: بنیاد مرحوم افشار با محوریت تاریخ، جغرافیا، ادبیات فارسی و توسعه آنها در ایران و جهان و اهدای جایزه به کسانی که در داخل و خارج از ایران بهترین اقدامات را در این زمینه ها انجام دهند فعالیت می‌کند و چاپ کتاب در این سه رشته و تشکیل کانون ادب فارسی است نیز بر اهمیت این بنیاد می‌افزاید.

مسجدجامعی درباره اقداماتی که در وقف‌نامه آمده و در آینده انجام می شود، خاطر نشان کرد: در وقف نامه مطلبی با عنوان «بهبودستان» مطرح شده که هدف آن محلی برای استراحت مطلق شخصیت‌های فرهنکی پس از ترخیص از بیمارستان است و تا بهبودی کامل در بهبودستان ساکن می‌شوند که به دلیل محدودیت مکانی، قرار است در شهرستان کلارآباد مازندران و در فضایی آرام و خوش آب و هوا ساخته شود.

وی افزود: یکی دیگر از مواردی که در وقف نامه آمده قرائت خانه است که به همین منظور چند مغازه در حوالی بنیاد خریداری و به شکل زیبایی تزیین و به کتابخانه تبدیل شده است.

بازدید کنندگان سپس به موسسه لغت نامه دهخدا رفتند و از گنجینه دهخدا، کتابفروشی و سایر بخش های موسسه دیدن کردند.

مقصد بعدی ، منزل سیمین دانشور و جلال آل احمد، دو نویسنده معاصر کشورمان بود. خان‌ ای که هنوز هم می‌توان، حس نویسندگان آن را از حوض حیاط و خشت خشت آن لمس کرد.

در این بازدید مسجد جامعی ضمن انتقاد از شرایط نگهداری این خانه، تاکید کرد: طراحی داخلی خانه باید به همان شکلی باشد که زمان حیات سیمین و جلال بوده است.

وی در پایان گفت: این خانه به لحاظ تاریخی با اهمیت است، چون شخصیت فرهنگی ای را در دوران معاصر نمی توان یافت که به این خانه قدم نگذاشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا