سیاسی

نهمین مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسقط

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین این برای اولین بار است که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در سطح وزیران خارجه و معاونان وزیر در یکی از پایتخت‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار می‌شود.

عمان همواره روابطی مثبت و سازنده با ایران و آمریکا داشته است و به ویژه در بحث هسته‌ای در سالهای گذشته تاثیرگذار بوده است.

مذاکرات ایران و ۱+۵ برای مرور مذاکرات و رایزنی های صورت گرفته در دو روز گذشته در مسقط میان وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه کاترین اشتون است.

جان کری و محمدجواد ظریف به همراه کاترین اشتون در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه مذاکرات سه جانبه‌ای را حول محورهای ظرفیت غنی‌سازی و چگونگی لغو تحریم‌ها پشت درهای بسته انجام دادند.

سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پس از مذاکرات سه جانبه در جمع خبرنگاران گفت: هنوز نمی‌توانیم ادعای پیشرفت در مذاکرات کنیم. کماکان امید داریم تا سوم آذر یک توافق صورت گیرد، چه در کلیت یا حداقل در سطح کلان آن.

معاون ظریف گفت: موضوع کلیدی چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها بود که از چهار مسیر شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و دستورات اجرایی رییس‌جمهور آمریکا علیه ایران اعمال شده است. هم‌چنین موضوع غنی‌سازی و ابعاد آن موضوع مذاکرات سه جانبه بود. این که غنی‌سازی در هر تاسیسات به چه شکل باشد و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده به چه شکل. هم‌چنین راکتور تحقیقاتی اراک و سایت فردو از دیگر مسایل مورد بحث بود که به طور فشرده بر روی آن‌ها گفت‌وگو شد و بحث‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

وی هم‌چنین از برگزاری ملاقات‌های دو و سه جانبه میان هیات ایران و اعضای گروه ۱+۵ در روز سه‌شنبه خبر داد و افزود: ابتدا ملاقات دو جانبه با هیات روسیه و چین صورت خواهد گرفت و بعد از آن با کشورهای اروپایی جداگانه و سه جانبه گفت‌وگو صورت می‌گیرد. هم چنین احتمال مذاکره دو جانبه هیات ایرانی و آمریکایی نیر برای روز سه‌شنبه وجود دارد.

معاون ظریف در پاسخ به این که اگر تا سوم آذر به نتیجه نرسید روند به چه شکل ادامه می‌یابد؟ گفت: همه موضوعات مورد بحث در مذاکرات به یکدیگر مرتبط هستند و این کار را سخت می‌کند. این که تا سوم آذر به نتیجه برسیم واقعا کار دشواری است و فرصت واقعا کم است ولی ما ناامید نیستیم، احتمالش هست که حداقل در کلان مساله و در موضوعات اساسی به یک تفاهم برسیم؛ احتمال این مساله وجود دارد و امیدواریم اما خوشبین نیستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا