شورای شهر

با تحقق فاینانس، همه خطوط مترو در کمتر از ۲ سال بهره‌برداری می‌شود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین هابیل درویش در جلسه علنی امروز شورای شهر ضمن ارائه گزارش عملکرد شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) گفت: متروی تهران یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور از نظر هجمی و ریالی است، ما در متروی تهران به صورت همزمان ۶ خط را در دست اجرا داریم که ۴ خط آن درون شهری و ۲ خط برون شهری است که خطوط درون شهری شامل خط ۳ ، ۶ ، ۷ و توسعه غربی خط ۴ تا فرودگاه مهرآباد است.

وی در توضیح مشخصات خط ۷ گفت: این خط با ۲۷ کیلومتر طول و ۲۵ ایستگاه از شرق و ورزشگاه تختی شروع می‌شود و پس از عبور از بزرگراه بسیج، محلاتی، ۱۷ شهریور، میدان قیام، خیابان مولوی و میدان محمدیه به سمت شمال تغییر مسیر داده و از انقلاب، تونل توحید، بیمارستان امام خمینی، بیمارستان و برج میلاد در نهایت به میدان صنعت ختم می‌شود.

درویش افزود: خط ۷ مترو امسال با نگاه ویژه شهردار و شورای شهر با سرعت بیشتر و در دو شیفت کاری با به کار گیری دو دستگاه TBM در حال کار است که ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت مترو درباره خط ۶ گفت: این خط که مسیری از جنوب شرقی شهر تا شمال غربی را طی می‌کند از شهرری شروع شده و پس از عبور از دولت‌آباد، کیان‌شهر، تیردوقلو، میدان خراسان، شهدا، امام حسین، هفت‌تیر پارک لاله در ایستگاه کن به پایان می‌رسد. خط ۶ به طول ۳۳ کیلومتر و با ۲۷ ایستگاه ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اضافه کرد: برای احداث خط ۶ به صورت اتریشی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و ۴ پیمانکار روی بخش‌های مختلف این خط در حال کار هستند تا همزمان بتوانیم در چند جبهه کار را پیش ببریم. ما دستگاه TBM را از میدان سپاه خارج می‌کنیم گویا در دنیا میانیگن کار روزانه این دستگاه ۶ تا ۷ متر است اما ما روزانه بیش از ۵۰ متر تونل ساخته‌ایم که چنیدن برابر استاندارد است.

درویش ادامه داد: ۲۰ هزار نفر در پروژه‌های مختلف مترو در حال کار هستند، تدبیر شهردار تهران این بود که پروژه خط ۶ در سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت مترو در ادامه درباره بخش غربی خط ۴ گفت: توسعه این خط از سمت غرب به طول ۴ کیلومتر و با ۳ ایستگاه در حال انجام است که در نهایت این خط را به فرودگاه مهرآباد می‌رساند. ۲ عدد سه‌راهی به انضمام ۱۷۰ متر تونل ارتباطی در این پروژه احداث شده و واگن‌های آن نیز در حال ساخت است و با توجه به پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه امیدواریم بتوانیم آن را تا قبل از پایان سال بهره‌برداری کنیم.

درویش درباره فاز دوم احداث خط ۳ گفت: این خط با ۳۷ کیلومتر طول و ۲۸ ایستگاه یکی از طویل‌ترین خطوط ما است که از جاده ساوه شروع می‌شود و تا مصلی بهره‌برداری می‌شود، این خط بعد از کمربندی آزادگان از ایستگاه‌های سعیدی، عبدل‌آباد، نعمت‌آباد، انبار نفت، جوادیه، مولوی، منیریه، چهارراه امیر اکرم، چهارراه ولیعصر، میدان ولیعصر، میدان فاطمی، شهید بهشتی، سهروردی، قدوسی، صیاد شیرازی، زین‌الدین، هروی، حسین‌آباد، نوبنیاد، اقدسیه و شهید محلاتی در نهایت به میدان قائم ختم می‌شود.

وی اضافه کرد: در ۱۸ کیلومتر مسیر فازدوم خط ۳ بیش از ۶۰ جبهه کاری وجود دارد و همزمان عملیات لاینینگ، تحکیم و ریل‌گذاری در دست اجراست، البته در این مسیر به مشکل سنگ و قنات برخوردیم که آن را حل کردیم و در حال حاضر پیشرفت فاز ۲، ۶۶ درصد است.

درویش با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته سالانه حدود ۷ تا ۸ کیلومتر مترو ساخته می‌شود، ادامه داد: توسعه خط ۳ به سمت تجریش نیز در دست اجراست به این صورت که این خط از ایستگاه اقدسیه انشعاب می‌گیرد و به خط یک وصل می‌شود که سه‌راهی لازم برای این کار در حال ساخت است و تونل آن اجرا شده است. همچنین طراحی فاز اول و دوم این پروژه به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت مترو درباره تلاقی این خط با پروژه اطلس مال گفت: تونل این پروژه قبل از احداث ساختمان اطلس‌مال ساخته شده و آنها براساس پروژه ما و با در نظر گرفتن مقتضیات در حال کار هستند. پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از خط ۳ تعداد سفرهای روزانه با مترو به بیش از ۹ میلیون سفر برسد.

درویش سپس به پروژه توسعه جنوبی خط یک اشاره کرد و گفت: دولت در یک مقطعی این پروژه را از شهرداری گرفت و خودش مشغول به کار شد اما در سال ۹۱ مجدداً آن را به شهرداری واگذار کرد، این خط به فرودگاه امام خمینی و شهر پرند می‌رود و با ساخت بیش از ۱۰ کیلومتر تونل و ۱۹ پل بیش از ۷۷ درصد پیشرفت داشته است.

وی تصریح کرد: دولت دهم در آخرین روزهای کاری‌اش ۲۰۰ میلیارد تومان حواله برای تکمیل این پروژه به ما داد که پرداخت هم نشد و اکنون دوباره دولت ابراز تمایل کرده که این پروژه را انجام دهد. البته ما هم اصراری بر انجام کار نداریم اما از نظر فنی بهتر است توسعه جنوبی خط یک نیز توسط شرکت مترو انجام شود بنابراین از شورای شهر می‌خواهم درباره این موضوع تعیین تکلیف کند.

مدیرعامل شرکت مترو تاکید کرد: ما امروز ۱۳ هزار میلیارد تومان پرورژه را در تهران داریم پیش می‌بریم که این هجم عظیم از کار حمایت اعتباری و قانونی دولت بویژه در بحث فاینانس را می‌طلبد. ما در بحث فاینانس مشکل اساسی داشتیم و برای تامین فاینانس خط ۴ بیش از چندین بار رایزنی و تلاش کردیم، خوشبختانه امروز مشکل تامین فاینانس برطرف شده که اگر این اعتبار به میزان کافی محقق شود همه خطوط مترو ظرف کمتر از ۲ سال به بهره‌برداری می‌رسد و تعداد سفرهای مترو به بیش از ۱۰ میلیون سفر می‌رسد.

وی درباره اقدامات شرکت مترو برای تسریع پروژه‌های در حال ساخت، گفت: قبلاً فاصله بین برگزاری مناقصه، عقد قرارداد و شروع کار عمرانی بیش از یک سال بود اما الان همزمان با کار عمرانی قرارداد می‌بندیم و نقشه‌ها را تأیید می‌کنیم.

درویش سپس به اقدامات انجام شده در سال جاری برای تامین پله برقی‌های ایستگاه‌های مترو پرداخت و گفت: برای پروژه‌هایی که امسال به بهره‌برداری می‌رسند ۴۴۴ دستگاه پله برقی خریده‌ایم که از این تعداد ۱۳۲ دستگاه وارد کشور شده، ۹۶ دستگاه نصب شده و باقی نیز تا پایان سال وارد می‌شوند.

وی اذعان داشت: پیش‌تر در نگهداری و تعمیر پله‌های برقی مشکل داشتیم که برای رفع آن امسال در قراردادهای خرید ازشرکت سازنده خواسته‌ایم برای ۵ سال تعمیر و نگهداری پله‌ها را بر عهده بگیرد و ددو پیمانکار خبره درگیر این کار هستند، با این اوصاف ما امروز در تهران ایستگاهی نداریم که پله برقی نداشته باشد.

درویش بیان داشت: ما امروز در بخش ساختمان در مترو نه تنها ۱۰۰ درصد بومی هستیم بلکه آماده ارائه خدمات به کشورهای همسایه نیز هستیم، در بخش تجهیزات نیز تا سال گذشته نیمی از تجهیزات مورد نیاز ما تولید داخل بود که امسال با ۷ درصد رشد این میزان به ۵۷ درصد رسید.

وی در ادامه به پروژه‌های اقماری مترو پرداخت و گفت: یکی از این پروژه‌ها خط تهران – ورامین – پیشوا است که دولت دهم آن را به ما تحویل داد. این خط ۵۰ کیلومتر طول و ۴ ایستگاه دارد که زیرسازی و ریل‌گذاری آن تمام شده اما امروز دوباره با شرکت راه‌آهن در این خصوص دچار اختلاف شده‌ایم، پروژه اقماری دیگر خط تهران – پاکدشت – کوهسار است که در مرحله انجام مطالعات قرار دارد.

درویش در پایان با تاکید بر اینکه اعتبارات دولتی و فاینانس برای پیشرفت کار مترو حیاتی است، گفت: امسال یکی از بهترین سال‌ها از نظر تخصیص اعتبارات مترو بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن