اجتماعی و فرهنگی

آغاز ساخت قطب سوم خودروسازی و اعلام نام سرمایه‌گذاران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  اکبر ترکان در دومین نشست تخصصی صنعت خودرو اظهار کرد:‌ در کوشش‌های ۳۰ سال اخیر خود در صنایع سیمان، فولاد، پتروشیمی، برق و خودرو رتبه مناسبی در جهان به دست آورده‌ایم و موفق بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که در خودرو خیلی چیزها به دست آورده‌ایم و صنعت خودرو برای کشور خیلی چیزها بوده و هست، خاطرنشان کرد: اما اگر قرار بشود وارد دنیای بدون تعرفه شویم ما به جز آبگوشت بزباش و قرمه سبزی در هیچ تکنولوژی دیگری برتری نداریم و بدون تعرفه نمی‌توانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم.

مشاور عالی رییس جمهوری با طرح این سوال که آیا در صورت حذف تعرفه‌ها محصولات صنعتی دیگر قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را دارند؟ ادامه داد: البته در دوره‌ای ناشی‌گری‌ها (در صنعت خودرو) آسیب‌های بزرگی به ما زده است اما هم اکنون مدیران کاربلد آمده‌اند و باید کوشش کنیم گرفتاری‌ها برطرف شود زیرا مدیران فعلی می‌توانند.

ترکان با بیان این‌که صنعت خودرو هم اکنون اولین صنعت کشور است افزود: در زمان مدیریت غروی در صنعت خودرو می‌گفتند به ازای هر خودروی تولیدی درکشور ۱.۱ نفر شاغل می‌شود، بنابراین ظرفیت اشتغال صنعت خودرو قابل اغماض نیست.

مشاور عالی رییس جمهوری درباره دلایل شکست خوردن توسعه صنعتی در ایران گفت: نوسازی در ایران از دوره عباس میرزا‌ آغاز شد. البته اصلاحات عباس میرزا پس از شکست بزرگ نظامی و از دست دادن سرزمین‌های شمالی متوقف شد و پس از آن این سوال شکل گرفت که چرا به این روز افتادیم و مکتب تبریز تاسیس شد.

ترکان ادامه داد:‌ میرزا تقی خان ادامه دهنده تفکر عباس میرزا بود که در ابتدای دوران ناصری برای نوسازی ایران تلاش کرد اما در نهایت با آن سرنوشت دچار شد.

وی افزود: حدود ۶۰ سال پس از آن دوران فرمان مشروطیت امضا شد که گام بزرگ مردم ایران برای پیشرفت و نوسازی بود که البته به نتیجه نرسید و پس از آن در هم ریختگی، بلبشو و عدم بلوغ اجتماعی برای مدیریت مشروطیت به استقبال از رضا خان انجامید.

او با بیان این‌که رضا خان نیز در دوره‌ای به سبک خود نوسازی را آغاز کرد خاطرنشان کرد:‌ البته آن کارها نیز به نتیجه نرسید، ولی در دوران محمدرضا از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۱ یک دهه موفق برنامه ریزی داشتیم که البته برنامه پنجم توسعه زمان وی تمام دستاوردهایش را بر باد داد.

ترکان ادامه داد:‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تمام کوشش‌ها دستاوردهایی داشته است اما نتایج نهایی آن این است که هم اکنون اینجا هستیم و باید دید چه ویژگی‌هایی باعث این وضعیت شده و چرا در توسعه صنعتی موفق نبوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در این زمینه مسوول سازمان مدیریت صنعتی قول داده که در این زمینه تحقیق کند که چه ویژگی باعث شده که توسعه صنعتی تاکنون در ایران موفق نشود.

 

مشاور عالی رییس جمهور از آغاز عملیات اجرایی ساخت قطب سوم خودروسازی کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این زمینه با شرکت‌های مختلف بخش خصوصی که متقاضی سرمایه‌گذاری‌ در این پروژه هستند در حال مذاکره‌ایم و به زودی نام سرمایه‌گذاران نهایی اعلام خواهد شد.

 

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حاشیه دومین نشست تخصصی صنعت خودرو اظهار کرد: پیشنهادات مختلفی برای سرمایه‌گذاری در قطب سوم خودروسازی به دست ما رسیده و در حال بررسی پیشنهادات هستیم.

 

وی با بیان این‌که ۵۱ درصد محصولات قطب سوم باید ساخت داخل باشد و ۳۰ درصد محصولات آن نیز صادر شود، خاطرنشان کرد: با توجه به این که یکی از اهداف اصلی از ایجاد قطب سوم، صادرات است، این شرکت بر تولید خودروهای با کیفیت تمرکز خواهد داشت.

 

مشاور عالی رییس جمهور با بیان این‌که پس از تعیین سرمایه‌گذاران عملیات اجرایی ساخت قطب سوم خودروسازی کشور به سرعت آغاز می‌شود، تصریح کرد: هدف از ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور افزایش رقابت در صنعت خودرو با هدف ارتقای کیفیت و افزایش صادرات این محصول استراتژیک به خارج از کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا