اجتماعی و فرهنگی

چوب حراج به خانه تاریخی پسر مظفرالدین شاه بدون اطلاع میراث فرهنگی!

به گزارش شورا‌آنلاین، روزنامه ایران روز شنبه – دهم تیرماه – فراخوان مزایده‌ای از خانه پسر مظفرالدین شاه را ازسوی صندوق بازنشستگی کشوری منتشر کرد، خانه‌ای تاریخی در محدوده ارگ سلطنتی تهران و حریم کاخ جهانی گلستان که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان تهران اظهار کرد: براساس بند ج ماده ششم قانون حفظ آثار ملی مصوب ۱۲ آبان ماه ۱۳۰۹، موظف به اعلام برگزاری این مزایده به دولت – سازمان میراث فرهنگی – بوده است.

آن قانون می‌گوید: «عملیات مفصله ذیل ممنوع و مرتکبین آن به موجب حکم محکمه قضائی به ادای پنجاه تومان الی هزار تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد و به‌علاوه معادل خساراتی که به واسطه عمل خود بر آثار ملی وارد ساخته‌اند، می‌توان از آن‌ها گرفت؛ بند ج؛ تملک و معامله بدون اجازه دولت نسبت به مصالح و مواد متعلقه و ابنیه مذکوره در فهرست آثار ملی.

اقدام به مرمت و تجدید بنایی از آثار ملی که در تصرف اشخاص باشد باید با اجازه و تحت نظر دولت واقع شود، و الا مجازات‌های سابق‌الذکر ممکن است به مرتکب تعلق گیرد.»

سیروس‌نیا تاکید کرد: مجازات نقدی مطرح شده در این قانون بر اساس زمان سال یعنی ۱۳۰۹ مشخص شده که قاعدتا امروز متفاوت با گذشته است.

او با بیان این نکته که بهتر بود صندوق بازنشستگی قبل از تنظیم این مزایده فروش، اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران را در جریان قرار می‌دادند، توضیح می‌دهد: با این وجود هرکس واگذاری و بهره‌برداری از این بنای تاریخی را بر عهده بگیرد باید با ضوابط و قوانین موجود درباره حفاظت از این خانه آشنا باشد.

وی تاکید می‌کند: از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان تهران در مکاتبه‌ای با صندوق بازنشستگی از آن‌ها می‌خواهیم تا قبل از هر اقدامی در زمینه مزایده این بنای تاریخی، روال قانونی کار را انجام داده و با این اداره کل مکاتبه مورد نظر را انجام دهد، بنابراین در آن شرایط مزایده هیچ مشکلی نخواهد داشت.

عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا که سی‌ام تیرماه ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۲۱۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و جزء معدود خانه‌های باقیمانده ارزشمند در محدوده ارگ سلطنتی تهران محسوب می‌شود، براساس آن‌چه در دفتر معرفی اسناد مزایده در ارتباط با احیای این بنا آمده، این طور به مزایده گذاشته شده است: «فرآیند اخذ موافقت اصولی» از «اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران»، با عنوان «موافقت اصولی تاسیسات گردشگری» برای عملکرد «پذیرایی» طی شده است. پیش‌بینی می‌شود برنده مزایده بلافاصله بتواند با تجهیز این بنا، مقدمات احیاء و بهره‌برداری از آنرا آغاز کند.»

در حال حاضر نیز صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مالک بنا و در مسیر برنامه‌های سازمانی خود، این اثر تاریخی را برای فروش به مزایده عمومی گذاشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا