سیاسی

وزیر کشور در اجلاس جهانی پناهندگان و مهاجران چه گفت؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، رحمانی فضلی – وزیر کشور – در نشست عالیرتبه جابجایی گسترده پناهندگان که در مقر سازمان ملل متحدد در نیویورک تشکیل شد با اظهار امیدواری از اینکه نتایج اجلاس بتواند گام مثبتی در جهت حل یکی از معضلات بزرگ جامعه جهانی یعنی جابجایی پناهندگان و مهاجرین بردارد، به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص پرداخت.

وی گفت: در بررسی علل بروز بحرانهای انسانی و جابجایی های گسترده، علاوه بر وجود شکافهای اقتصادی و اجتماعی و پدیده های طبیعی از قبیل خشکسالی و بلایای طبیعی، تاریخ معاصر مشحون از سیاستهای اشغالگری و مداخله خارجی، تروریسم و بی ثبات سازی دولتهای مشروع به عنوان بخشی از علل اصلی افزایش چشمگیر شمار پناهندگان و مهاجرین به ویژه در سالهای اخیر بوده است.

وی، ناکامی و عدم توفیق جامعه جهانی در کاهش و رفع عوامل فوق را موجب استمرار آوارگی انسانها عنوان کرد و گفت: ضروری است در کنار کمک به مهاجرین و پناهندگان، علل ریشه ای بحرانها نیز مورد توجه قرار گیرند.
او با اشاره به آثار و پیامد های فراتر از مرزهای ملی کشورها در جابجایی های گسترده پناهندگان و مهاجرین نتیجه گیری کرد: حل این مسأله نیز از توان یک کشور به تنهایی خارج بوده و در گرو همکاری و تعامل جامعه جهانی است.
رحمانی فضلی این اجلاس را فرصت مغتنمی برای اتخاذ رویکردی جهانی و مشارکت همه کشورها در قبال مسئله پناهندگان و مهاجرین و برخورد مسئولانه آنها در مواجهه با این جابجایی ها در کشورهای مبدأ، ترانزیت و میزبان برشمرد .
وی با بیان اینکه موقعیت خاص جغرافیایی ایران و همجواری با کانون های اصلی بحران انسانی در چند دهه اخیر موجب شده که جمهوری اسلامی ایران طی بیش از سه دهه گذشته با امواج گسترده میلیون ها پناهنده و آواره از کشورهای همسایه مواجه شود گفت: در این مدت جمهوری اسلامی ایران نه تنها از ورود تعداد زیاد پناهندگان جلوگیری نکرد، بلکه بر اساس آموزه های والای انسانی و اعتقادات دینی خود و فراتر از تعهدات بین المللی اش این جمعیت عظیم انسانی را پذیرفت.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران علیرغم کمک های بسیار محدود بین المللی و شرایط ناشی از جنگ تحمیلی و تحریم های غیر عادلانه با اتکاء به منابع داخلی بار این مسؤولیت را با بالاترین استانداردهای ممکن بر عهده گرفت و در این مدت خدمات مختلف از جمله خدمات آموزشی از مقاطع ابتدائی تا آموزش عالی و بهداشت عمومی رایگان و فرصت های شغلی در اختیار این جمعیت نیازمند قرار داده است که فراتر از تعهدات کشورمان در قبال کنوانسیون ۱۹۵۱ پناهندگان ژنو بوده است.
وزیر کشور تأکید کرد: هم اکنون بنا به تأیید و اذعان کمیساری عالی ملل متحد در امور پناهندگان میزان افراد با سواد جمعیت پناهندگان کشورمان از شش درصد اولیه در حال حاضر به بیش از ۶۷ درصد افزایش یافته و تمامی پناهندگان به نوعی تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفته اند و هم اکنون اجرای فاز پنجم بیمه سلامت برای کلیه بیماران خاص و اقشار آسیب پذیر جمعیت پناهندگان در حال اجرا است.
وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان جمعیت انبوه پناهندگان طولانی مدت، که تعداد آنها در مقاطعی به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده، همواره با فشارهای فراوان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از این میزبانی مواجه بوده است، افزود: ما بر این باوریم که هرگونه تعهد جدید کشورهای میزبان باید متناسب با ظرفیت و قوانین ملی آنها باشد و پیش از آن ضرروت دارد بقیه اعضای جامعه جهانی نیز تعهدات جدیدی را در قبال پناهندگان و کشورهای میزبان از طریق یک مکانیزم مشخص بپذیرند.
رحمانی فضلی خاطر نشان ساخت: ضروری است مساعدت جامعه جهانی به منظور حل پایدار معضل پناهندگی از طریق بازگشت داوطلبانه پایدار و اسکان مجدد مورد تاکید قرار گیرد.
وزیر کشور در خاتمه این نشست اظهار امیدواری کرد که این نشست بتواند با مشارکت و همفکری همه شرکت کنندگان محترم طرحی عملی و جدی در جهت حل معضل و کاهش آلام پناهندگان و مهاجرین به جامعه جهانی ارائه کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا