سیاسی

غربی‌ها از تعهداتشان در برجام سرباز می‌زنند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از اینکه در دوره ماموریت سفیر جدید هلند در تهران، شاهد تقویت و گسترش روابط ایران و هلند در زمینه‌های مختلف باشیم، گفت: یکی از موضوعات مهم برای توسعه همکاری‌های فی‌مابین موضوع آب است. در حقیقت کم‌آبی در ایران موضوع مهمی است و جمهوری اسلامی ایران از همکاری با هلند و استفاده از تجربیات آن برای رفع این معضل استقبال می‌کند.

لاریجانی تبادل هیئت‌های علمی، انرژی، مبارزه با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را از زمینه‌های مستعد همکاری میان دو کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: منافع مشترکی میان ایران و اروپا وجود دارد که استفاده بهینه از آنها توسعه همکاری‌های فیمابین را می‌طلبد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از توسعه روابط خود با پارلمان هلند استقبال می‌کند، تصریح کرد: پارلمان جدید ایران چند ماه است شکل گرفته و در آینده نزدیک شاهد تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی در مجلس شورای اسلامی خواهیم بود. امیدواریم با استفاده از ظرفیتهای این گروه‌ها شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط فی‌مابین باشیم.

وی با یادآوری بدعهدی آمریکا و کشورهای مذاکره کننده با ایران در اجرای تعهداتشان، تأکید کرد: به گواهی آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران به تمامی تعهدات خود که در برجام مندرج است، عمل کرده اما متأسفانه کشورهای غربی هنوز از اجرای کامل تعهدات خود سرباز می‌زنند و مانع تراشی می‌کنند.

لاریجانی با اشاره به بحران یمن، کشتار افراد بیگناه در بمبارانهای عربستان سعودی را محکوم کرد و گفت: در طی یک سال و چند ماه گذشته  شاهد حجم گسترده کشتار افراد بیگناه در یمن بوده ایم و به نظر می‌رسد پول سعودی‌ها باعث شده تا کشورهای غربی در این خصوص موضعی نداشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر به دنبال مبارزه موثر با تروریسم و حل بحرانهای منطقه باشیم، باید با پرهیز از نظامی گری به وسیله گفت‌وگوی سیاسی به راه حل رسید و برای مبارزه با ریشه‌های فرهنگی و فکری تروریسم چاره‌ای اندیشید.

لاریجانی در پایان حمله آمریکایی‌ها به ارتش سوریه را محکوم کرد و افزود: حمله آمریکا به ارتش سوریه ناقض آتش بس بود و عملاً موجب تقویت موضع گروه‌های تروریستی شد.

خانم سوزانا ترستال سفیر هلند در تهران نیز در این دیدار،گفت: طی سالهای قبل هیئت های اقتصادی و سیاسی مختلفی میان دو کشور تبادل شده‌اند و ما مشتاقانه از تداوم تبادل این هیئت ها در آینده استقبال می کنیم.

وی افزود: یکی از وزرای دولت هلند در صدر یک هیئت اقتصادی به زودی به ایران سفر خواهد کرد تا زمینه های مستعد همکاری‌های فی‌مابین را بسنجیم و روابط اقتصادی دو کشور را در زمینه‌های مورد علاقه دو طرف تقویت کنیم.

سوزانا ترستال سفیر هلند در تهران در همین زمینه تصریح کرد: در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی، کشاورزی، انرژی‌های نوین و گاز از جمله موضوعات مورد علاقه هلند هستند.

وی افزود: علاوه بر زمینه‌های اقتصادی، بحث تبادل هیئتهای علمی و آکادمیک یکی دیگر از سرفصلهای مهم همکاری‌های دو کشور است.

سوزانا ترستال در ادامه با یادآوری نگرانی دولت هلند درباره گسترش تروریسم در منطقه، گفت: هلند ضمن اینکه بسیار متاسف است که تعدادی از اتباعش به عضویت داعش درآمده‌اند، همکاری فعالی با ائتلاف مبارزه با داعش دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا