شورای شهر

مواد بودجه سال ۹۴ تغییرات اساسی خواهد داشت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری یکصدو هشتمین جلسه شورا با اشاره به اینکه در تبصره بیست و چهارم بودجه سهم کارمزد (بالاسری) هر یک سازمان‌ها و شرکت‌های مذکور در قبال اجرای پروژه‌های عمرانی واگذاری از محل بودجه عمومی شهرداری تهران حداکثر سه درصد (۳%) اعتبارات مربوطه است؛ اظهار داشت: این تبصره همزمان با تنظیم بودجه سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳ رعایت شده و به تصویب شورای اسلامی شهر تهران نیز رسیده است.

 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: شهرداری تهران می‌بایست از محل ردیف و تبصره بیست و پنجم به رانندگان تاکسی وام قرض الحسنه اعطا می کرده که تا کنون ۵۰ درصد رانندگان از این وام بهره مند شده اند. همچنین بر اساس گزارش شهرداری به چهارهزار خودروی فرسوده از طریق بانک صادرات هر یک مبلغ ۲۰ میلیون تومان وام به منطور نوسازی ناوگان تاکسی رانی پرداخت شده است.

 

وی افزود: هزینه انجام معاینه فنی خودورهای تاکسی و بیمه تکمیلی ۷۷ هزار نفر از رانندگان نیز پرداخت شده و به رانندگان بالای پنجاه سال کمک لازم برای دریافت دفترچه خدمات درمانی انجام شده است.

 

به گفته علیرضا دبیر شهرداری تهران تبصره بیست و ششم بودجه را اجرا نکرده است.

وی در این باره گفت: در راستای صدور پروانه بافت‌های فرسوده از طریق مناطق شهرداری تهران تاکنون اقدامی صورت نپذیرفته است و در دفاتر امور مالی نیز ثبتی انجام نشده است.

دبیر تاکید کرد: سازمان نوسازی شهر تهران در زمینه احیا و نوسازی بافت های فرسوده فعالیتهایی داشته است اما در گزارش شش ماهه در خصوص فعالیتهایی در این زمینه مواردی ذکر نشده است.

محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا نیز یادآور شد: با توجه به تاکیداتی که در برنامه ۵ساله اول شهرداری تهران در زمینه نوسازی بافت های فرسوده صورت گرفته بود و شهرداری نیز در این برنامه مکلف به اجرایی طرحهایی در این مناطق شده بود اما متاسفانه کار اساسی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین نگرانی ها در شهر تهران احیاء نشدن بافت های فرسوده است گفت: اگر شهرداری به تعهداتش در برنامه اول عمل  می کرد جریان نوسازی در  مناطق فرسوده رنگ جدی تری به خودش میگرفت. ساخت زیربناهای مورد نیاز خدماتی و رفاهی با تملک برخی املاک واقع در این پهنه ها از سوی شهرداری تهران می توانست اهرم حرکتی نوسازی در این مناطق باشد.

 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ادامه گزارش عملکرد بودجه اظهار داشت: با توجه به متن مفاد تبصره بیست و هفتم در صورت تحقق منابع درآمدی بیش از بودجه مصوب سال ۱۳۹۳ موارد این تبصره قابلیت اجرایی دارد.

 

علیرضا دبیر در ادامه با اشاره به تبصره بیست و هشتم بودجه عنوان کرد: با توجه به اینکه هیچگونه ضابطه تدوین شده‌ای در مورد مساجد شهر تهران وجود نداشته است، شهرداری تهران شورای ساماندهی توسعه و ساخت مساجد شهر تهران و کارگروه طراحی و معماری را با حضور معاون مربوطه تشکیل داده و علاوه بر انتخاب و انعقاد قرارداد مشاور در این خصوص، کمیته ساماندهی مساجد را در مناطق ۲۲گانه تشکیل داده است. اما هنوز آنطور که شورا انتظار دارد کار انجام نشده است.

 

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به مصوبات شورا در زمینه ساخت مساجد در تهران و نیز تکالیفی که این تبصره در خصوص عدم به کارگیری و استفاده از نماها و مصلاحی در نمای ساختمانها برای شهرداری تهران در نظر گرفته بود گفت: متاسفانه شهرداری در این زمینه ها اقداماتی انجام نداده است و حتی گزارشی هم ارائه نمی کند. برای مثال محدودیت هایی برای استفاده از کاپوزیت و شیشه در نمای ساختمانها ایجاد شده است و شورا نیز در این زمینه طرحها و مصوباتی را داشته است اما هنوز از این مصالح استفاده می شود.

 

احمد مسجد جامعی نیز با اشاره به تکالیف شهرداری تهران در خصوص ساخت مساجد محلی گفت: کمیسیون فرهنگی شورا در دوره سوم روی این طرح کارهای کارشناسی بسیاری انجام داد و در نهایت منجر به تصویب مصوبه ایی در خصوص ایجاد مساجد محله ایی شد و کار گروه ویژه ایی هم روی چگونگی اجرا و طراحی این مساجد کار کرده است.

وی تاکید کرد: هدف از ارائه این مصوبه و تاکیداتی در تبصره ۲۸ این بود که مساجد در سطح محله ساخته شوند . قصد ما ساخت مساجد بزرگ و پرهزینه در محلات نبود. چراکه در سطح شهر تهران مساجد بزرگی وجود دارد.

 

مهدی چمران رییس شورا نیز با تایید سخنان احمد مسجد جامعی افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد بعد ۳ سال بررسی ضوابطی را برای مساجد تدوین کرده اند بهتر است کارگروهی که در شهرداری برای ایجاد مساجد تشکیل م یشود از این ضوابط نیز استفاده کنند.

حجت السلام ناصحی رییس کمیسیون فرهنگی شورا نیز خاطر نشان کرد: قبل از آنکه مصوبه ساخت ۴۰۰ مسجد در شورا بررسی شود در سال ۹۰ مصوبه ساخت ۷۲ مسجد به تصویب رسیده بود.  اما هر وقت از شهرداری گزارش کاری از ساخت ۴۰۰ مسجد خواسته می شود گزارش از ساخت ۷۲ مسجد را می دهند.

وی افزود: در مورد ساخت مساجد محله ایی چارچوب هایی تدوین شده است ولی گزارشی از نحوه اجرای آنها ارائه نشده است.

 

غلامرضا انصاری نیز با اشاره به ساخت مساجد در کشورهای مختلف اسلامی گفت: در بسیاری از این کشورها ساخت مساجد را به نوعی انجام داده اند که ضمن حفظ بنیادهای اولیه در مساجد اما نمای مساجدشان نشان دهنده شرایط طبیعی و بومی همان شور است. مانند مساجد در شهر استانبول ترکیه که هرکس آن مساجد را می بیند متوجه می شود که مربوط به کدام کشور است.

وی تاکید کرد: برای ساخت این تعداد مسجد در تهران طراحی و نمای مساجد به گونه ایی در نظر گرفته شود که مختص شهر تهران باشد.

 

وی در خصوص تبصره بیست و نهم بودجه توضیح داد: تا تاریخ۲۸  مهرماه حدود نیمی از بودجه مربوط به حمایت از شورایاری ها از محل اعتبار مصوب تعهد و هزینه شده است.

 

دبیر با اشاره به اینکه گزارش اجرایی تبصره و ردیف فوق بعد از تصویب توسط اعضای ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، در کمیسیون برنامه و بودجه نیز بررسی شده؛ خاطر نشان کرد: با توجه به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در سال جاری، راهکارهای لازم در خصوص سقف بودجه در نظر گرفته شده تا پایان سال جاری به ستاد شورایاری‌ها اعلام شده و مقرر شد گزارش مبسوط از عملکرد یکساله به همراه نحوه برگزاری انتخابات ستاد مذکور به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

 

 

وی با اشاره به تبصره سی و یکم بودجه عنوان کرد: وصولی درآمد مال‌الاجاره ساختمان‌ها و تأسیسات شهرداری در شش ماهه اول سال رقمی حدود پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

دبیر با تاکید بر اینکه این ردیف بودجه در سال آینده باید افزایش یابد گفت: این ردیف بودجه یکی از ردیف های درآمد پایدار است که باید کارشناسی دقیق تری روی آن صورت گیرد.

 

علیرضا دبیر گفت: بر اساس تبصره سی و دوم شهرداری تهران مجاز است در راستای افزایش وصولی درآمدهای پایدار، تا سقف ۲% از افزایش نسبت به وصولی سال ۹۲ از وصولی درآمدهای عوارض ناشی از درآمدهای پایدار جهت آموزش و پاداش انگیزشی کارکنان موثر در وصول درآمدهای پایدار با تنظیم دستورالعملی که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران می‌رسد، از محل ردیف ۶۱۸۰۵۰۱۷۱ هزینه نماید و هر سه ماه یکبار به شورای اسلامی شهر تهران گزارش دهد.

وی افزود: لایحه فوق توسط شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شده و کمیسیون برنامه و بودجه هم بررسی ها یلازم را انجام داده است بنابراین آمادگی ارائه آن در صحن شورا وجود دارد.

 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین درباره تبصره سی و سوم توضیج داد: برنامه‌های اجرایی معاونت فرهنگی و اجتماعی، سازمان فرهنگی و هنری و شرکت همشهری به تأیید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران رسیده است و گزارش عملکرد آن در حال بررسی است.

 

به گفته دبیر طی بررسی‌های انجام شده توسط کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص نحوه اجرای تبصره سی و چهارم تاکنون موردی خارج از موارد ذکر شده در تبصره فوق مشاهده نشده و در صورت مشاهده هرگونه نشریه‌ای خارج از موارد مذکور پیگیری لازم انجام می شود.

 

وی در ادامه گزارش مفصلی را از تبصره سی و پنجم ارائه کرد و گفت: در خصوص بند یک این تبصره مکاتبه با وزیر محترم کشور در خصوص اوراق مشارکت و صکوک صورت پذیرفته و پس از پیگیری کمیته‌ای مشترک با حضور نمایندگان بانک‌ها و تأمین‌کنندگان سرمایه و شهرداری تهران تشکیل شده است.

 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه اوراق پردیس شرق در حال ارائه لایحه به شورای اسلامی شهر تهران است؛ در خصوص بند ۲ تبصره سی و چهارم تاکید کرد: شهرداری تهران ۴ موضوع و پروژه را در دستور کار قرار داده است که بر اساس آن تهیه ۲۰۰ واگن مترو، ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۳۰ هزار تاکسی هیبریدی و ۴۰۰ هزار موتور برقی تا پایان سال در دستور کار قرار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه شورای اقتصاد پروژه مترو را از اولویت خارج کرده است؛ اظهار داشت: مصوبه شورای اقتصاد به ازای هر مسافر ۵/۱۲ سنت در نظر گرفته است ۷۶۰ میلیون یورو برای خط سه مترو، ۴۷۰ میلیون یورو برای خط شش و ۴۶۰ میلیون یورو نیز برای خط هفت توسط شورای اقتصاد تصویب شده اما متأسفانه از اولویت خارج شد و موارد مصوب در شورای اقتصاد هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا پیشنهاد داد تا سه نفر از اعضا شورا جهت پیگیری مطالبات شهر تهران از دولت انتخاب شوند.

بر اساس این گزارش این پیشنهاد مورد موافقت سایر اعضا شورا قرار گرفت و در نهایت اسمعیل دوستی ، محسن سرخو و رضا تقی پور به عنوان نمایندگان شورا ماموریت یافتند تا برای تحقق مطالبات شهری تهران از دولت پیگیری ویژه ایی را داشته باشند.

گفتنی است که این افراد با اتفاق آراء شورا انتخاب شدند.

 

علیرضا دبیر در خصوص عملکرد شهرداری تهران در تبصره سی و ششم گفت: با ابلاغ شهردار تهران دبیرخانه پایش برنامه پنج ساله دوم در شهرداری تهران تشکیل شده و بر اساس برنامه پنج ساله دوم دبیرخانه فوق نیز با همکاری کمیسیون برنامه و بودجه برش سال دوم برنامه پنج ساله دوم را به منظور ارائه به این کمیسیون آماده کرده است.

 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره تبصره سی و هفتم بودجه یادآور شد: بودجه‌ریزی عملیاتی در شهرداری تهران با پیگیری‌های مستمر کمیسیون برنامه و بودجه در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب اعضای محترم شورا رسیده و جلسات هفتگی به صورت مداوم در کمیسیون در حال برگزاری است و مواد بودجه ۹۴ تغییرات اساسی دارد.

 

وی گفت: لایحه آیین‌نامه تبصره سی و نهم به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شده است که با توجه به رویکرد جدید و شرح وظایف شرکت شهربان این آیین‌نامه در کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است و شهرداری تهران (شرکت شهربان) موظف است موارد تکمیلی خود را ظرف مدت ۱۵ روز به کمیسیون ارسال کند.

 

دبیر همچنین از پیگیری موضوع تبصره چهلم توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل به نمایندگی از معاونت حمل و نقل و ترافیک خبر داد و درباره تبصره چهل و یکم توضیح داد: دستورالعمل مربوطه تهیه و به تصویب کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران رسیده و همچنین موافقت‌نامه‌ها با هر یک از حوزه‌های معاونتی شهرداری صورت پذیرفته است.

محسن سرخو در توضیح اینکه ۳ درصد بودجه باید در اختیار معاونت های شهرداری باشد گفت: اینکه  3 درصد بودجه را از حوزه ها بگیریم و بعد اختیار آن را به معاون فرهنگی واگذار کنیم اقدامی است که ربطی به مسائل شهری ندارد.

در حوزه حمل و نقل و ترافیک بسیاری از مسائل و مشکلات از طریق همین موضوعات فرهنگی مرتفع می شود . موضوعاتی از قبیل فرهنگ استفاده مسافرین از وسایل حمل و نقل  و یا فرهنگ برخورد رانندگان با مردم از اینرو این قبیل موارد باید از سوی خود معاونت ها انجام شود.

هادی ساعی نیز بر در اختیار قرار دادن ۳ درصد بودجه فرهنگی به خود معاونت های شهرداری تهران تاکید کرد و گفت: در زمان تصویب این تبصره هم بحث شد که به عنوان مثال چگونه معاونت عمرانی می خواهد کار فرهنگی کند در حالی که توجه به ساخت نماد های فرهنگی یکی از اقدامات مهمی است که باید توسط  خود معاونت فنی و عمرانی صورت پذیرد.

مرتضی طلایی نیز افزود:  این ۳ درصد باید در اختیار معاونت های شهرداری باشد و دست آنها را هم باز گذاشت  تا در یک نظام یکپارچه برای اموری نظیر فرهنگ سازی ترافیک ،آموزش شهروندی و … هزینه شود.

 

دبیر تصریح کرد: در خصوص اختصاص یک درصد از کل سرجمع اعتبارات سرمایه‌ای سال ۱۳۹۳ مربوط به تبصره چهل و دوم هیچگونه هزینه‌ای ثبت نشده و این لایحه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نشده است و می‌بایست توسط کمیسیون شهرسازی و معماری پیگیری و بررسی شود.

 

محمد سالاری در این زمینه گفت: در حالی که شهرداری از هیچ کدام از مصوبات شورا پیروی نمی کند خود اعضا باید حامی مصوبات شورا باشند.

وی ادامه داد: این تبصره در حد اعلای خود دغدغه مقام معظم رهبری ، اعضای شورا و حتی شهردار تهران و معاونت شهر سازی شهرداری تهران هم بوده اما بودجه ای به آن اختصاص داده نشده است حتی بر روی آن مطالعه هم صورت نگرفته است. از اینرو من تذکر کتبی خود را تهیه کرده ام و به شورا ارائه خواهم داد.

 

علیرضا دبیر در ادامه با اشاره به اینکه کمیسیون برنامه و بودجه در راستای تبصره چهل و سوم موارد خارج از بودجه و مفاد تبصره را از طریق حسابرس منتخب شورا کنترل می کند؛ درباره تبصره چهل و چهارم گفت: مبلغ طلب شرکت نوسازی عباس‌آباد از مناطق ۳، ۶ و ۷ برابر ۴۲۰ هزار میلیارد تومان است و قرار بود حدود ۲۱۰ میلیارد تومان آن پرداخت شود که تاکنون ، ۸۶ هزار میلیارد تومان آن در شش ماه اول سال به صورت نقد پرداخت شده است.

مجتبی شاکری با اشاره به تبصره فوق گفت: اراضی عباس آباد با پهنه ۵۶۰ هکتاری که دارد انواع ساخت و ساز در آن انجام می شود در حالی که پیوست های فرهنگی در آن رعایت نشده است.

وی ادامه داد: برای پروژه های اراضی عباس آباد اتاق فکری این پروژه ها را نسیبت به شهر و مجموعه کشور تایید کند نداریم از اینرو نیاز داریم شورا به این موضوع ورود خاص داشته باشد.

شاکری گفت: به عنوان مثال باید مشخص شود که پل طبیعت می خواهد چه کاری انجام دهد و یا پروژه های از قبیل باغ موزه فلسفه و … که مبالغ هنگفتی برای آن هزینه می شود.

 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بر اساس تبصره چهل و پنجم شهرداری تهران موظف است مطالعات توجیهی، فنی، اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، سلامت و پدافند غیرعامل هر یک از پروژه‌های سرمایه‌ای غیرمستمر را به پیوست موافقت‌نامه‌های مربوطه با معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری قرار دهد و ضمن مبادله موافقت‌های نامه‌های مذکور با معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری یک نسخه از آن را به کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید اما با توجه به عدم ارائه مستندات موافقت‌نامه‌های مبادله شده به شورای اسلامی شهر تهران تبصره فوق نیز انجام نشده است.

اقبال شاکری با اشاره به این تبصره گفت: باید برای پروژه های جدید کد مطالعاتی بگذاریم که بعد از گذشت یکسال اگر این کد پروژه های مطالعاتی تایید شد کد پرو.ژه عملیاتی به آنها دهیم.

 

وی با اشاره به تبصره چهل و ششم و چهل و هفتم بودجه اظهار داشت: در قراردادهای سال ۱۳۹۳ مبلغ نقد و غیرنقد هنگام تنظیم قرارداد با افراد حقیقی و حقوقی منظور می شود و همچنین قراردادهای مهندسین مشاور پروژه‌های فنی و عمرانی در قالب پرداخت نقدی منعقد می شود.

 

علیرضا دبیر گفت: در راستای اجرای تبصره چهل و هشتم و بر اساس بند «ج» تبصره ۲۲ مبلغ  70 میلیارد تومان مجوز تخصیص جهت معابر به سازمان نوسازی اختصاص داده شده است.

 

وی تاکید کرد: موضوع مصویه چهل و نهم نیز طی نامه شماره ۵۸۴-۱۹-۸۰۵ مورخ ۱۵/۵/۹۳ به دفتر معاونت برنامه‌ریزی شهری ارسال شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا