سیاسی

جهانگیری: در مدیریت جهادی سلامت حاکم است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در بیست و هشتمین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با گرامی‌داشت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و همچنین یاد و خاطره شهدا و ایثارگران ، به نقش  جهاد سازندگی در روزهای پس از پیروزی انقلاب  اشاره و خاطر نشان کرد:‌ جهاد سازندگی که شاکله اصلی آن در روزهای اول پس از پیروزی انقلاب و به دعوت امام خمینی (ره) پی ریزی شد، پس از تشکیل رسمی در خرداد ۵۸ به فرمان امام در جهت آبادانی کشور تلاش و کوشش بسیاری کرد.

وی با تاکید بر این که یکی از مهمترین و بزرگترین حرکات امام خمینی ایجاد جهاد سازندگی بود، افزود :  جهاد سازندگی کار بزرگی در آبادانی روستاها انجام داد این نهاد انقلاب با شروع جنگ نیز در پاسخ به فریاد حرکت به سمت جبهه‌های جنگ به کمک نیروهای رزمی و نظامی پرداخت و اقدام به مهندسی در جنگ کرد.

حهانگیری با بیان اینکه یکی از  برگ‌های زرین دوران دفاع مقدس نقش جهاد سازندگی در مهندسی میدان های رزم بود اظهار کرد:‌ جهاد سازندگی همه جنگ را پشتیبانی کرد. کارهای جهاد سازندگی  در مهندسی رزمی جنگ بسیار ارزشمند بود. تا جایی که امام خمینی مکررا در صحبت‌های خود به نقش جهاد سازندگی در جنگ اشاره کردند و حتی یک بار نیز فرمودند که نقش جهاد سازندگی در جنگ از نقش نیروهای نظامی کمتر نبوده است. ایشان تعبیرسنگر سازان  بی سنگر را برای جهاد گران جهاد سازندگی به کار بردند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه فرهنگ و مدیریت جهادی نتیجه دستاوردهای جهاد سازندگی در آبادانی کشور ، مناطق محروم و روستاهاو همچنین مهندسی جنگ و جبهه بود، اظهار کرد: فرهنگ و مدیریت جهادی می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را برطرف نماید.

وی با اشاره به ویژگی‌های مدیریت جهادی خاطر نشان کرد:‌ ویژگی قالب مدیریت جهادی این است که این مدیریت سالم و سلامت در آن حاکم است. در مدیریت جهادی ایثار وجود دارد و سخت کوشی و سریع‌العملی و همچنین تصمیم‌گیری به موقع از ازخصوصیت‌های این نوع مدیریت است.

جهانگیری ادامه داد: خلاقیت و نوآوری در مدیریت جهادی نهفته است و اعتماد به نفس در مدیران جهادی نیز بالا است.در مجموع همه ویژگی‌های مدیریت جهادی در یک جمله امام خمینی خلاصه می‌شود که فرمودند" مدیریت جهادی باور به این است که ما می‌توانیم"

معاون اول رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه امروز نیز مانند گذشته به مدیریت جهادی نیاز داریم اظهار کرد:‌امروز کشور با چالش‌های بسیاری روبرو است. در این شرایط گرچه ممکن است شکل و شمایل مدیریت جهادی مورد نیاز متفاوت با گذشته باشد اما ماهیت آنها یکی است.

جهانگیری با اشاره به تنازعات پیش آمده درباره‌ی پرونده هسته‌ای کشورمان طی سالهای اخیر گفت: پرونده ۸ سال دفاع مقدس، دشمنان انقلاب را به این جمع بندی رساند که  نمی‌توان با ملتی که توانست از جنگی ظالمانه پس از ۸ سال مقاومت سرافراز بیرون بیاید ، وارد جنگ شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به شرایط منطقه و ناامنی‌های موجود در خاورمیانه اظهار کرد:‌ در شرایطی که امروز در ناامن‌ترین نقطه دنیا قرار دادیم و خاورمیانه نیز در شرایط بسیار پیچیده‌ای قرار گرفته و هر روز در کشورهای اسلامی اعدام و کشتارهایی توسط گروه‌های تکفیری صورت می‌گیرد، ایران امن‌ترین کشور منطقه است و این امنیت نیز به همت فرزندان عزیز کشور و نیروهای مسلح و اطلاعاتی و امنیتی کشور است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد:‌ امروز یک سردار سلیمانی عزیز به شاخصی تبدیل شده که تمام مسلمانان دنیا به چنین شخصیتی افتخار می‌کنند.

وی با اشاره به هدف تشکیل گروههای تکفیری در منطقه با تاکید بر این که اسلام هراسی و ایران هراسی و همچنین ناامن سازی  ایران هدف اصلی گروههای تکفییر در منطقه است خاطر نشان کرد:‌باید بدانیم که دشمن دیگر به سمت جنگ نظامی با ما حرکت نمی‌کند.

جهانگیری با اشاره به تغییر استراتژی دشمن در مقابله با انقلاب اسلامی از  جنگ نظامی به جنگ اقتصادی گفت: همزمان با این که دشمنان به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی‌توانند با ما وارد جنگ نظامی شوند ، به سمت جنگ تمام عیار اقتصادی حرکت کردند و با اعمال تحریم‌های شدید نفتی و همچنین  محاصره دریایی و تحریم نقل و انتقالات پولی و بانکی شرایطی را ایجاد کردند که این شرایط در کنارسوء مدیریت‌های داخلی باعث ایجاد سخت‌ترین وضعیت برای اقتصاد کشور شد.

جهانگیری با اشاره به مذاکرات  اخیر ایران و ۱+۵ و رسیدن طرفین به توافق گفت: به فضل الهی و با کمک فرزندان  کشور در عرصه‌ی دیپلماسی ، این توطئه دشمن نیز خنثی شد و ایران بار دیگر نشان داد که با اقتدار قادر است در مقابل ۶ کشور بزرگ دنیا پای میز مذاکرات بنشیند و حقوق خود را تثبیت و به رسمیت برساند.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری با تاکید بر این که این سیاست‌ها فقط برای دوران تحریم نبوده است اظهار کرد:‌سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بدین معناست که باید اقتصاد کشور بتواند در مقابل تکانه‌های بیرونی مقاومت نماید. این اقتصاد ، اقتصادی است که بتواند در مقابل تحریم‌های مختلف و دشوار ، اقتصاد کشور را روی پای خود نگه دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود اتکا به ظرفیت‌های داخل، برون گرایی، اقتصاد مقاومتی، دانش بنیان بودن، عدالت محور بودن و مردمی بودن را از جمله رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی برشمرد و اظهار کرد:‌ ما یک اقتصاد محاصره شده نمی‌خواهیم بلکه به  دنبال تعامل با دنیا هستیم و می‌خوهیم هر آنچه را که نیاز داریم را از دنیا بگیریم و هر آنچه را که داریم  به دنیا عرضه کنیم.

وی با اشاره به نقش نهادهای مختلف در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، دولت و همه بخش‌های مختلف کشور باید به صحنه بیایند،  همچنین بر اساس گفته مقام معظم رهبری نیز برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه سالانه باید متکی و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ۱۲۰ طرح ملی با محوریت اقتصاد مقاومتی که در اولویت های دولت قرار دارد خاطر نشان کرد: خوشبختانه در بین وزارت‌خانه‌ها بیشترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی بر عهده جهاد کشاورزی است و این وزارت‌خانه بهترین عملکرد در میان دستگاه‌ها را داشته است.

وی همچنین به برخی از پروژه‌های وزارت‌ جهاد کشاورزی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطر نشان کرد: طرح راه اندازی واحدهای تولیدی کشاورزی و صنعتی و همچنین طرح توسعه صادرات کشور  از جمله طرح‌هایی است که وزارت جهاد کشاورزی بر  عهده گرفته است.

جهانگیری با بیان اینکه امروز در بی سابقه‌ترین دوران ذخیره سازی گندم قرار گرفته‌ایم، به میزان گندم خریداری شده دولت از کشاروزان داخلی اشاره و خاطر نشان کرد: در سال ۹۲در شرایطی که درگیر منازعات با غرب بودیم ۶.۷ میلیون تن واردات  گندم به کشور بود. این در حالی است که امسال با تلاش دوستان جهاد کشاورزی ۱۱ و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان داخلی خریداری شده است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد:‌ با توجه به  میزان گندم خریداری شده توسط دولت در سال جاری نه تنها به واردات گندم نیازی نداریم بلکه  حتما باید بخشی از این گندم را صادر کنیم و قطعا امروز یکی از دغدغه‌های پیش روی کشور این است که چگونه گندم‌های خریداری شده را ذخیره کند.

جهانگیری همچنین خاطر نشان کرد: این حجم گندم خریداری شده از  کشاورزان در شرایطی است که در سال جاری نسبت به سال ۹۲ ، ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا