استان

طرح “مدیریت جامع تالاب هامون” در انتظار تصویب

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محسن سلیمانی روزبهانی افزود: تالاب هامون واقع در استان سیستان و بلوچستان در رده تالاب‌هایی قرار می‌گیرد که آب خود را به وسیله سیلاب های فصلی تأمین می‌کند.                         

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: امسال نیز با توجه به بارندگی بسیار خوب فصول زمستان و بهار، شاهد آبگیری قابل توجه این تالاب بودیم.                                             

وی با اشاره به اینکه این تالاب هم اکنون ۳۰ درصد آبگیری شده است، گفت: با توجه به وسعت بسیار زیاد این تالاب، این میزان آبگیری نسبت به سالهای گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده است.                                                                          

سلیمانی عنوان کرد: آبگیری ۳۰ درصدی تالاب هامون در سال جاری ناشی از بارندگی های فصلی به منظور احیای این تالاب کافی نیست و احیای این تالاب راهی طولانی پیش رو دارد.

به گفته وی، با گرم شدن هوا بخش قابل توجهی از این میزان آب جمع شده در تالاب، تبخیر وآبگیری تالاب ناچیز شده است.

سلیمانی روزبهانی به تهیه طرح مدیریت چهار تالاب کشور اشاره کرد و گفت: طرح مدیریت تالاب های هامون نیز تهیه شده است و جهت تصویب نهایی در شورای برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان به استانداری تقدیم می‌شود.

به گفته مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با تصویب نهایی طرح مدیریت جامع، اجرایی شدن آن به تمام دستگاه های اجرایی استان سیستان و بلوچستان در راستای حفاظت از تالاب هامون ابلاغ خواهد شد که از آن زمان، این طرح لازم الاجرا خواهد بود.

وی تاکید کرد: باید شرایط به گونه ای در استان سیستان و بلوچستان فراهم شود که تمام ذی نفعان در جهت احیاء و حفاظت تالاب های هامون اقدام کنند.

سلیمانی روزبهانی یادآور شد: بدون شک در آینده نزدیک شاهد تحولات اساسی در مدیریت و احیای تالاب های هامون توسط دستگاه های مختلف اجرایی استان سیستان و بلوچستان خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه طرح حفاظت و مدیریت جامع تالاب هامون با حضور ذینفعان این تالاب تهیه و تقدیم استاندار شده است، بیان کرد: نقش و حضور ذینفعان در اجرایی شدن این طرح حفاظت، بسیار حائز اهیمت است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در ادامه اظهار داشت: هم اکنون منتظر تصویب طرح مدیریت جامع تالاب هامون توسط شورای برنامه ریزی استانداری سیستان و بلوچستان هستیم.

وی در ادامه سخنان خود به ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیره گاه زیست کره در فهرست یونسکو اشاره کرد و گفت: این امر مهم با جلب حمایت های بین المللی تاثیر بسزایی در احیاء و حفاظت از تالاب های هامون در آینده ای نه چندان دور خواهد داشت.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: مدیریت منابع آب ، مدیریت منابع کشاورزی، چگونگی معیشت مردم و تنوع زیستی منطقه در قالب برنامه مدیریت جامع تالاب های هامون لحاظ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با حمایت بخش جهاد کشاورزی روند بهبودی تالاب های کشور در دست انجام است، گفت: مدیریت کشاورزی تاثیر بسزایی در احیای تالاب های کشور خواهد داشت.

سلیمانی روزبهانی، آبگیری خوب تالاب هامون در سال جاری را به هیچ وجه در راستای احیای این تالاب کافی ندانست و اذعان داشت: تا رسیدن به شرایط مطلوب در تالاب هامون راه طولانی در پیش داریم.

وی همچنین از تلاش های مقامات کشور در سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امورخارجه در راستای همکاریهای مشترک با کشور افغانستان در راستای احیاء و حفاظت از تالاب های هامون خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این تلاش ها و رایزنی‌های بین المللی در جهت احیای هامون موثر واقع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا