سیاسی

ایران دو هواپیمای جاسوسی آمریکایی را تهدید به شلیک کرده است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  سه مقام نظامی آمریکایی گفته‌اند که ایران روز شنبه ۱۰ سپتامبر ( ۲۰ شهریورماه) تهدید کرده است که دو هواپیمای جاسوسی آمریکا، متعلق به نیروی دریایی این کشور در نزدیکی مرزهای ایران در آب‌های خلیج فارس در حال پرواز بوده‌اند را با شلیک گلوله ساقط خواهد کرد.

به گفته این مقامات آمریکایی،‌ دو هواپیمای نیروی دریایی در روز دهم سپتامبر با مجموع ۳۳ سرنشین در حال انجام ماموریت در ۱۳ مایلی سواحل ایران در تنگه هرمز و خلیج عمان بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، طبق قوانین بین‌المللی مرزهای آبی ایران هم‌چون تمام کشورهایی که مرز آبی دارند، تا ۱۲ مایل از سواحل این کشور در دریا امتداد دارد.

هم‌چنین به گفته این مقام‌های آمریکایی ارتش ایران در جریان پرواز این هواپیماها به آنها هشدار داده است که یا مسیر خود را تغییر دهند تا خطر ساقط شدن را بپذیرند. این هواپیماها نیز به هشدارها بی‌توجهی کرده و به پرواز خود بر فراز آب‌های بین‌المللی ادامه داده‌اند، هر چند که بسیار به مرزهای ایران نزدیک بوده‌اند.

یکی از مقامات آمریکایی به فاکس نیوز گفت که آنها قصد داشته‌اند واکنش ایران را بسنجند.

وی با ادعای این‌که این اقدام ایران غیرحرفه‌ای بوده است، افزود: این‌که به کسی گفته شود حریم ما را ترک کنید، یک مساله است. اما ما اصلا در حریم آنها نبودیم. این‌که شما تهدید به شلیک و سرنگونی کنید، اصلا اقدامی حرفه‌ای نیست.

یکی دیگر از این مقامات آمریکایی گفته است که این رویداد غیر ایمن نبوده است، چراکه بر اساس آخرین گزارش‌های اطلاعاتی‌مان، هیچ موشک‌افکن ایرانی در منطقه وجود نداشته است.

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی درخصوص نزدیکی یا هشدار شناورهای جنگی نیروهای ایرانی به ناوهای آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس منتشر شده است که  واکنش مقامات نظامی دو کشور به‌ ویژه آمریکایی‌ها را در پی داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا