مدیریت شهری

تحقق ۱۰۰درصد مصوبات توسعه مترو

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین   علیرضا جاوید در نشست «به سوی دستور جدید شهری؛ بایسته های نظری و اجرایی» یکی از شاخص های جهانی شده یک شهر را خصوصیات وسعت، جمعیت و بودجه شهری عنوان کرد و گفت: تهران با وسعت ۷۰۰ کیلومتر مربع، داشتن جمعیت ۸.۵ میلیون نفر در شب و ۱۱میلیون نفر در روز و در کنار بودجه ای بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار دارای شاخص های یک کلانشهر توسعه یافته است.

جاوید مهمترین شاخص بررسی زیر ساخت های یک شهر توسعه یافته را مترو اعلام کرد و گفت: شهر تهران با ایجاد ۷ خط مترو توانسته در مسیر حمل و نقل پاک و سریع شتابان حرکت کند و ۱۰۰ درصد مصوبات توسعه خطوط تحقق پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: مترو تهران دارای ویژگیهای مطلوب جهانی است و مدیریت شهری طی یک دهه گذشته بالاترین توجه بودجه ای شهر را به توسعه خطوط مترو معطوف کرده است.
جاوید گفت: توسعه خطوط حمل و نقل BRT  از دیگر ویژگی های شهر های جهانی است که همزمان در در کشور های در حال توسعه همانند کلمبیا و ترکیه دنبال شده است اما در تهران بیش از همه این شهر ها مورد توجه بوده به طوری که ۱۷۰ کیلومتر خط BRT در ۱۰ خط با استقبال گسترده مردم مواجه شده است.

معاون فنی وعمرانی شهرداری تهران با اشاره به انتخاب تهران از سوی موسسه ای دی پی تی در میان ۵ شهر پیشرو جهان در حوزه زیر ساخت ها گفت اجرای پروژه های نمادی هم چون پل طبیعت و دریاچه شهدای خلیج فارس موجب پیشبرد تهران در مقیاس شهر های جهانی شده است آنچنان که در اجلاس پاناما طی سال ۲۰۱۵پل طبیعت جوانه مدال نقره جایزه تعالی را به دست آورد واکنون این پل بیشترین جذب گردشگر داخلی وخارجی را دارد. 

 وی افزود: توسعه دریاچه شهدای خلیج فارس و تصاویر ارائه شده در اجلاس پاناما سبب شد برخی از پیشگامان بین المللی تصور کنند این تصاویر شبیه سازی شده و برای آن ها ساخت این دریاچه ای با ۱۰۰ هکتار پهنه آبی و خاکی در کشوری که مورد تحریم است بسیار اعجاب انگیز بود.

معاون شهردار تهران  با اشاره به ساخت رصد خانه شهری تهران اظهار کرد: این رصد خانه با مجهز ترین و پیشرفته ترین تکنولوژیِ روز دنیا ساخته شده است و از تمامی دانش ها برای تاسیس آن بهره گرفته شده به طوری که تمامی اطلاعات و تحلیل های لازم در مدیریت شهری را  ارائه می دهد. معاون فنی وعمرانی شهرداری تهران یکی دیگر از پروژه های در مقیاس جهانی را باغ پرندگان تهران عنوان کرد که فاز نخست بهره برداری از آن ۶ هکتار است.جاوید گفت: در حال حاضر ، فاز دوم با ایجاد توری سقفی- سازه ای در حال پیگیری است و با بهره برداری از آن تا پایان امسال یکی از مجهز ترین ، زیبا ترین و بزرگترین باغ های پرند گان جهان در جذب گردشگر خواهد بود.

وی هم چنین با اشاره به برج میلاد اظهار کرد: در فاز اول، از مجتمع مخابراتی و گردشگری این برج بهره برداری شده است و امیدواریم در فاز بعدی هرچه سریع تر هتل ها و مجتمع تفریحی مورد بهره برداری قرار بگیرد. وی یکی از اقدامات یک دهه اخیر که نماد پیشرفت تهران در مقیاس جهانی شده است را تبدیل فضای بسته زندان به محیط عمومی و تفرج گاهی دانست و گفت: باغ موزه قصر توانسته نماد این پیشرفت باشد.

جاوید احداث رود دره  شهر تهران و رسیدگی به آن را در فزحزاد، کن و گلاب دره یکی از اقداماتی دانست که رد پای شهر تهران را در میان شهر های جهانی نشان می دهد و در این باره اظهار کرد: رود دره ها در گذشته  محل تجمیع آلاینده های مخرب زیست محیطی و اجتماعی بودند و امروز با مناسب سازی شهری صورت گرفته این محل ها تبدیل به بوستا نهج البلاغه، بوستان ساحلی دار آباد، ساسان، نیلوفرو جوانمردان قصاب هستیم.

وی همچنین با اشاره به ساخت تونل های شهری همچون رسالت نیایش امیر کبیر اظهار کرد: تونل سازی در شهر تهران به دلیلی اهمیت آن در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته است این درحالی است که تونل حکیم و شهدای غزه نیز تا دوماه آینده افتتاح می شود.

جاوید به ایجاد بوستان های مخصوص بانوان ، ایجاد ۵۳۵ کیلومتر بزرگراه در شهر تهران و اجرای فاز اول نمایشگاه شهر آفتاب به عنوان پروژه های برتر اشاره کرد و گفت: تهران توانسته است با ایجاد سرانه ۱۵.۵ متر مربع فضای سبز برای هر نفر شهری پویا تبدیل شود.

وی هم چنین به خروج پادگان ها از شهر تهران اشاره کرد و گفت: خروج پادگان قلعه مرغی با وسعت ۳۰۰ هکتار سبب شد تا در فاز نخست ۷۰ هکتار از این فضا تبدیل به بوستان شود و بدین ترتیب تهران را در رد پای یک شهر مقلد و جهانی قرار دهد. به گفته جاوید، به طوری که فاز دوم ایجاد بوستان در فضای سابق پادگان قلعه مرغی در کمیسیون ماده ۵ در حال بررسی است.  

وی انجام پروژه های شهری طی یک دهه گذشته را عاملی دانست که تهران به عنوان یکی از مصادیق شهرهای پیشگام و توسعه شناخته شود و اظهار امیدواری کرد که  کنفرانس هبیبات۳ فرصتی باشد تا نقشه راه و افق آتی شهرهای همانند تهران را مشخص کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا