اجتماعی و فرهنگی

وزیر ارشاد: فیلتر خبرگزاری‌ها و سایت‌ها به دستور مقامات قضایی بوده/ علت را از آنها جویا شوید

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی جنتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا فیلترینگ سایت‌ها و خبرگزاری‌ها اقدامی سیاسی برشمرده می‌شود؟ گفت: این را باید از مقاماتی که دستور فیلتر شدن می‌دهند بپرسید و نه از ما.

 

او اظهار کرد: به طور کلی در بحث فیلترینگ دو راه وجود دارد؛ یکی از طریق کمیته تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای است که این کمیته از ۱۳ عضو تشکیل شده و در آن نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، وزرا، نیروی انتظامی و … حضور دارند. مجموع اکثریت آرای این کمیته می‌تواند به فیلتر شدن یک سایت خبری یا خبرگزاری منجر شود. اما راه دیگر طبق قانون از طریق مقامات قضایی صورت می‌گیرد که در صورت تشخیص خلاف، می‌توانند تصمیم به فیلتر کردن یک سایت بگیرند. این موارد اخیر هم در کمیته تصویب نشده و از طرف مقام قضایی اعلام شده است.

 

او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر نگاه وزارت ارشاد بر فیلم‌های انتخابی اسکار و اینکه «ایستاده در غبار» می‌تواند گزینه خوبی برای این انتخاب باشد؟ گفت: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد این است که فیلم‌های ارزشی‌تر برای جشنواره‌های بین‌المللی ارسال شوند اما در اصل، سازوکاری برای انتخاب فیلم‌ها وجود دارد که باید اعتبار فیلم‌ها از لحاظ فنی و محتوایی ارزیابی شود و این‌طور نیست که وزارت ارشاد در این روند دخالت کند اما فیلم «ایستاده در غبار» از لحاظ فنی و حرفه‌ای ارزنده است و می‌تواند برای ارسال به اسکار، گزینه خوبی باشد.

 

جنتی درباره پخش تیزر فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان گفت: در این زمینه بارها با مقامات قضایی به تفصیل صحبت کرده‌ایم. کاملا برایمان مشخص است که برخی خودشان فیلم‌ها را برای این شبکه‌ها ارسال نکردند اما مواردی هم وجود دارد که به خواست خودشان با پرداخت هزینه با به صورت رایگان تیزر فیلم‌هایشان را در اختیار این شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان قرار می‌دهند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد خاطرنشان کرد: ما بارها به افرادی که به اختیار خودشان تیزر فیلم‌شان را در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای قرار می‌دهند اعلام کرده‌ایم این کار خلاف قانون است. مواردی هم که می‌گویند این کار را انجام نداده‌اند شکایت ثبت کنند؛ چرا که از این طریق شکایت‌شان در سطح بین‌المللی پیگیری می‌شود.

 

او با اشاره به پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی از صداوسیما یادآور شد: با صداوسیما مذاکراتی انجام داده‌ایم که فیلم‌هایی که از وزارت ارشاد مجوز دریافت می‌کنند قابلیت پخش شدن دارند و می‌توانند از آن‌ها طبق تعرفه پول بگیرند و برای پخش تیزرها گزینش نکنند.

 

جنتی با بیان اینکه صداوسیما می‌تواند فیلم‌هایی که دوست دارد را بیشتر پخش کند، گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته با صداوسیما این کار در حال انجام شدن است و دیگر بهانه‌ای هم برای افرادی که می‌گویند صداوسیما تیزر فیلم‌هایشان را پخش نمی‌کند باقی نمی‌ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا