اجتماعی و فرهنگی

کدام خودرو بیشترین واژگونی را دارد؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سرهنگ محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه در جمع خبرنگاران در خصوص آمار تصادفات رانندگی، عوامل دخیل در بروز تصادف و راهکارهای جلوگیری از وقوع تصادفات سخن گفت. 

رئیس پلیس راه با بیان این مطلب که در روزهای پایانی شهریور ماه با افزایش تعداد مسافرت‌های بین‌شهری مواجه هستیم به موارد دخیل در وقوع تصادفات اشاره و بیان داشت: خستگی و خواب‌آلودگی و عدم تمرکز کافی به جلو در هنگام رانندگی از جمله عوامل حادثه‌ساز هستند. 

وی ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب را به دلیل گرمای هوا در تابستان به عنوان بازه زمانی تصادفات بیان داشت و گفت: اکثر تصادفات رانندگی در محدود ۳۰ کیلومتری شهرها به وقوع می‌پیوندند.

این مقام ارشد راه راهور ناجا با بیان این مطلب که ۴۰ درصد کشته‌ها در تصادفات رانندگی به دلیل واژگونی خودرو رخ می‌دهد، اعلام کرد: در ۵ ماه اول امسال واژگونی سواری ۶۷ درصد، وانت ۱۵ درصد، موتور ۱۰ درصد و کامیون ۷ درصد بوده است.

سرهنگ حمیدی سه عامل خودرو، انسان و جاده را در وقوع تصادفات تأثیرگذار دانست و گفت: استان‌های اصفهان، خراسان رضوی،‌ سمنان، فارس شمالی و آذربایجان شرقی بیشترین وقوع تصادفات و ۳۸ درصد واژگونی خودروها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: از مجموع یک هزار و ۹۸۳ فقره فقره واژگونی در محورهای مواصلاتی در شهریور ماه ۹۴ تعداد ۶۷۷ نفر معادل ۳۸ درصد در ۵ استان مذکور جان خود را از دست داده‌اند. 

رئیس پلیس راه ادامه داد: همچنین تا امروز ۲۶۲ نفر در صحنه تصادف کشته شده‌اند در حالی که آمار پزشکی قانونی بیشتر از این رقم است.

سرهنگ حمیدی در مقایسه تلفات جاده‌ای در ایران و سایر کشورها اعلام کرد: تعداد ۷۳۵۷ نفر (معادل ۳۸ درصد) برابر آمار پزشکی قانونی از سال ۸۵ تا ۹۴ به رغم افزایش خودرو جمعیت، داده‌ها و متغیرها کشته شده‌اند که نشان‌دهنده کاهش کشته‌هاست به گونه‌ای که اکنون تعداد کشته‌ها ۲۰.۹ درصد شده است.

وی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر در سال ششم کاهش کشته‌های رانندگی قرار داریم، بیان داشت: در دنیا با دو شاخص صد هزار نفر جمعیت یا ۱۰ هزار وسیله نقلیه میزان تلفات سنجیده می‌شود اما پلیس شاخص خودرو را نیز قبول دارد  چرا که عواملی چون راه و خودرو نیز در بروز تصادف نقش دارد. 

رئیس پلیس راه به تعداد کشته‌ها به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در سال ۲۰۱۲ اشاره کرد و گفت: در دنیا این تعداد ۶.۵ نفر در اروپا ۲.۵ نفر در آسیا ۹.۵ نفر و در ایران ۵.۷ نفر است.

این مقام ارشد راهور ناجا به روند مقایسه‌ای تلفات ناوگان مسافربری کشور اشاره و بیان داشت: ۹۳ درصد حوزه بار و مسافر از طریق جاده منتقل می‌شود در حالی که سهم سیستم ریلی، هوایی و دریایی ۷ درصد است و این مسأله تفاوت ایران با سایر جاده‌ها را روشن می‌سازد.

وی به تعداد دوربین‌های نصب شده در جاده‌های کشور تا پایان سال ۹۳ پرداخت و گفت: تا پایان سال ۹۳ تعداد کل دوربین‌ها ۴۰۰ عدد بود که ۲۰۰ عدد متعلق به پلیس و ۲۰۰ دوربین دیگر متعلق به راهداری بود اما هم اکنون ۲ هزار دوربین دیگر برای تجهیز راه‌های دیگر مجهز شده که این دوربین‌ها در تمام ساعات شبانه‌روز جاده‌های کشور را پوشش می‌دهند.

رئیس پلیس راه اعلام کرد: در حال حاضر ۲۴۰۰ دوربین در جاده‌هایی که بیشترین تردد را دارند یا نصب شده و یا تا پایان سال ۹۶ نصب خواهند شد.

سرهنگ حمیدی گفت: ۲۳۰ هزار کیلومتر جاده داریم که ۱۱۰ هزار کیلومتر آن روستایی و بقیه معابر اصلی است و برای تجهیز تمام راه‌های اصلی کشور نیاز به ۶ هزار دوربین دیگر داریم.

این مقام ارشد راهور ناجا در خصوص آمار تلفات تصادفات اتوبوس‌ها از سال ۸۶ تا ۹۴ اعلام کرد: در سال ۸۶ تعداد ۲۵۰ فقره تصادف ثبت شد که این رقم در سال ۹۴ به تعداد ۱۲۰ فقره تصادف کاهش یافت.

وی گفت: نمودار تعداد متوفیان ناشی از تصادفات اتوبوس‌ها از سال ۸۶ تا ۹۴ این گونه نشان می‌دهد که در سال ۸۶ تعداد کشته‌شدگان ۵۴۳ نفر بوده که این آمار در سال ۹۴ به ۲۱۷ نفر رسیده است؛‌ اگر چه تعداد کشته‌ها کم شده اما هنوز برای ما آمار بالاست و باید به جایی برسیم که کاهش کشته‌ها را داشته باشیم.

سرهنگ حمیدی با بیان این مطلب که مسافران نیز باید پلیس را در کاهش تصادفات یاری کنند،‌گفت: سامانه ۱۱۰۱۲۰ برای همین موضوع است و اگر مسافری در اتوبوس بین‌شهری می‌بیند که راننده حواسش نیست یا تخلفات حادثه‌ساز را رقم می‌زند باید از طریق پیامک به پلیس اطلاع داده و یا در اولین ایستگاه پلیس راه، پلیس را از این موضوع مطلع سازد تا از وقوع یک تصادف جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا