اجتماعی و فرهنگی

تحصیل بیش از ۸ هزار دانش‌آموز عراقی در مدارس ایران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در دیدار با محمداقبال عمر الصیدلی وزیر تربیت عراق که با هدف توسعه گسترش روابط فیمابین در محل این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: کشور ایران و عراق سابقه دیرینه‌ای در فرهنگ و تمدن دارند و این دو وزارتخانه می‌توانند در تحکیم مبانی فرهنگی و تمدنی دو کشور مؤثر باشند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حسن همجواری کشورهای همسایه و همکاری بین این کشورها به خصوص کشور عراق مورد تأیید رئیس جمهور کشورمان است و خوشحال می‌شویم بتوانیم هرگونه کمک در خصوص آموزش و پرورش به کشور عراق داشته باشیم و متقابلاً از تجربیات این کشور استفاده کنیم.

فانی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ میلیون دانش‌آموز در بیش از ۱۰۵ هزار مدرسه با قریب یک میلیون معلم و همکاران ستادی فعالیت می‌کنند، گفت:‌ ما در قسمت‌های مختلف از جمله تحول در نظام آموزشی دارای تجربیات ارزشمندی هستیم که می‌توانیم آن را در اختیار کشور عراق قرار دهیم.

وی متذکر شد: بعد از پیروری انقلاب اسلامی باید تعلیم و تربیت خود را بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی طراحی می‌کردیم که حدود ۱۰ سال مطالعه و تصویب سند تحول آموزش و پرورش کشورمان به طول انجامید.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول آموزش و پرورش کشور به زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده است، یادآور شد: در سال‌های گذشته مدارس زیادی در عراق برای ایرانیان مقیم این کشور داشتیم.

وی بیان داشت: در حال حاضر در کربلا، نجف، بغداد، بصره و اربیل مدرسه داریم و مدارس ما در این کشور بعضاً در زمان‌های جنگ و سال‌های اخیر از بین رفته است.

فانی با بیان اینکه بعضی از زمین‌های مدارس کشورمان که در عراق فعال بودند به جاهای دیگری واگذار شده است،‌ خاطر نشان کرد: یکی از خواسته‌های ما این است که حداقل معادل آن زمین‌ها را در اختیار ما قرار بدهید تا مدارسی برای ایرانیان مقیم عراق احداث کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در حال حاضر بیش از ۸۵۰۰ دانش‌آموز عراقی به دلیل اتفاقات صورت گرفته در عراق در مدارس ما تحصیل می‌کنند و غیر از این دانش‌آموزان که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند، عراق نیز در کشور ما مدارسی را اداره می‌کند.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر تربیت عراق در این دیدار تصریح کرد: بحث آموزش  نیروی انسانی، ساخت و ساز مدارس، تألیف کتب درسی، استفاده از توانمندی بخش خصوصی در اداره مدارس از جمله آنها بود که بنده آمادگی آموزش و پرورش ایران در این خصوص را برای همکاری با کشور عراق اعلام می‌کنم.

فانی افزود: برگزاری دوره آموزشی برای مؤلفان کتب درسی و برگزاری دوره‌های تربیت معلم با توجه به نیاز عراق مورد تأکید ما است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ما تجربیاتی در خصوص سوادآموزی بزرگسالان داریم که می‌توانیم همکاری‌های نزدیکی با عراق داشته باشیم.

وی با اشاره به تولیدات وسایل آموزشی تأکید کرد: آموزش و پرورش وقتی پایدار می‌ماند که با وسایل آموزشی همراه باشد و ما می‌توانیم با صنایع آموزشی خود وسایل مورد نیاز عراق را تأمین کنیم.

فانی یادآور شد: علاوه بر وسایل آموزشی فیلم‌های آموزشی نیز می‌تواند در آموزش علم مؤثر باشد که در بخش جشنواره‌های فیلم‌های آموزشی نیز می‌توانیم همکاری خوبی داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلات کمک آموزشی در فرآیند تعلیم و تربیت مؤثر است، خاطر نشان کرد: سالانه بیش از ۴۰ میلیون جلد مجله آموزشی منتشر می‌کنیم.

وی بیان داشت: یقین دارم عراق نیز در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای حساس است و راه استقلال و توسعه کشورها، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

فانی اضافه کرد: در این خصوص دانشگاه فنی شهید رجایی مبادرت به تربیت نیروی انسانی برای هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌کند و در حال حاضر نیز حدود ۳۷ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم در شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: با توجه به اینکه بین مردم ایران و عراق که در مرز این دو کشور زندگی می‌کنند مراوداتی وجود دارد به طوریکه زنان ایرانی به ازدواج مردان عراقی و بالعکس درآمده‌اند، تأسیس مدارسی بین‌الدولی برای دو کشور می‌تواند مفید باشد که در صورت موافقت شما می‌توانیم برنامه‌های بعدی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بحث تغییر و مقاومت در برابر تغییر در علم مدیریت وجود دارد،‌تصریح کرد: به نظر می‌رسد ما در خصوص تحولات در آموزش و پرورش قبل از تغییر، باید مجریان تغییر را در برنامه زیرتغییر مشارکت دهیم.

فانی پیشنهاد داد تا کمیته‌ای در خصوص همکاری‌ها تشکیل شود و مسئول بین‌الملل این وزارتخانه نیز هماهنگ کننده بخش‌های مختلف باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بحث هدایت تحصیلی یادآور شد: البته ضوابطی در این خصوص داریم و در شاخه کاردانش که هنرجویان دروس عمومی را در مدارس می‌خوانند، مهارت‌های لازم را نیز در بخش‌های بیرون از آموزش و پرورش مانند کارخانجات و مراکز آموزشی وابسته به وزاتخانه‌های دیگر آموزش دیده و گواهی لازم را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی به ۴ عامل استعداد، علاقه، نیاز بازار کار و امکانات آموزش و پرورش بستگی دارد،‌ گفت: حدود ۳۰ سال پیش فقط ۱۱ درصد دانش‌آموزان متوسطه به شاخه فنی و حرفه‌ای می‌رفتند. ضمن اینکه شورایی در آن زمان تشکیل شد که بنده نیز یکی از اعضای آن شورا بودم و پس از بررسی این موضوع به این  نتیجه رسیدیم که آموزش‌های فنی وحرفه‌ای بن‌بست است و دانش‌آموز نمی‌توانست ادامه تحصیل دهد.

فانی اضافه کرد: در سال‌های بعد امکان تحصیل را برای هنرجویان شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای ایجاد کردیم و دوره‌های کاردانی و سپس کارشناسی را برای آنها فراهم کردیم که باعث شد سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از ۱۱ درصد ۳۰ سال پیش به حدود ۳۸ درصد فعلی برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا