اجتماعی و فرهنگی

«ریالی از نذورات مردم برای عتبات به بیراهه نرفته است»

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین «حسن پلارک» در نشست هم‌اندیشی مسؤولان ستاد بازسازی عتبات در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، نهادها و اصناف با اعلام این‌که تا کنون پنج هزار میلیارد تومان پروژه در عتبات عالیات عراق تعریف شده که دو هزار میلیارد تومانِ آن، جاری و پروژه در حال کار است، به برخی از این فعالیت‌ها اشاره کرد و افزود: توسعه‌ی صحن حرم حضرت علی (ع) در نجف که باید تا پایان سال ۹۵ تمام شود، به جهشی بالای ۲۰ برابر نیاز دارد تا به نتیجه نهایی برسد. در صورت تکمیل این پروژه، ۱۱۰ هزار متر مربع به فضای فعلی حرم اضافه می‌شود. همچنین  پروژه توسعه صحن حرم امام حسین (ع) در کربلا از یک سال پیش شروع شده که در صورت نهایی شدن ۱۰۰ هزارمتر مربع دیگر به ۲۰ هزار متر فضای کنونی اضافه خواهد شد.

وی افزود: در کاظمین دو پروژه‌ی ضربتی آغاز شد که شامل بازسازی مسجد مخروبه صفوی و فضاسازی حرمین کاظمین می‌شود و در پایان، طرح توسعه دو صحن دیگر این حرم به عنوان پروژه پنج شش ساله در دستور کار قرار می‌گیرد.  

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران در ادامه به پروژهایی که قرار است به مناسبت عید غدیر رونمایی شود، اشاره کرد و گفت: سه گلدسته طلاکاری شده‌ی حرمین جوادین (ع) در کاظمین، بخشی از صحن حضرت زهرا با ۲۵ هزار نفر گنجایش، ستون دوم طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) در کربلا و گنبد بازسازی شده‌ی امام علی (ع) در نجف، از جمله پروژه‌هایی است که به مناسبت عید غدیر خم رونمایی خواهد شد.

به گفته او، پس از ماه صفر و اواخر امسال، صحن حضرت زهرا (س) به طور کامل و رسما افتتاح خواهد شد و طرح ترفیع ستون‌ها در کربلا به پایان می‌رسد.

«پلارک» در بخش دیگری از سخنانش در جلسه‌ی توجیهی نمایندگان وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی، به ضرورت مشارکت گسترده در کشور برای سامان‌دهی نذورات و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها اشاره کرد و گفت: این جلسه توجیهی بر اساس ابلاغیه‌ی دولت به دستگاهای اجرایی برای بازسازی عتابت عالیات به منظور چگونگی توزیع و مصرف خدمات و کمک‌های مردمی تشکیل شد، چرا که تاکید مقام معظم رهبری و سایر مسؤولان همواره بر این بوده که از بوجه‌های عمومی برای بازسازی عتبات استفاده نشود و از کمک‌های مردمی بهره برده شود.

 

او با تاکید بر این‌که ساختار این بخش نباید به گونه‌ای باشد که نذورات مردم به بطالت برود و دوباره کاری شود، یادآور شد:‌ استفاده از توان دستگاه‌ها برای اطلاع‌رسانی گسترده و هدایت نذورات مردمی مهمترین انگیزه تشکیل این اجتماع و ایجاد نمایندگی ستاد بازسازی در نهادها، وزارتخانه‌ها و سایر سازمان‌ها است.

وی در عین حال متذکر شد: بهره‌مندی از این ظرفیت به معنی استفاده از سرمایه‌های عمومی و بیت‌المال نیست، چون هیچکس توقع ندارد در شرایطی که در ردیف دستگاه‌ها عددی به بازسازی عتبات عالیات اختصاص نیافته، رقمی به عنوان نذورات اهدا شود تا در ادامه گرفتار دستگاه‌های بازرسی کشور شوند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: راه‌هایی وجود دارد که می‌توان سیستم را هدایت و نذورات را بدرستی سازمان‌دهی کرد و امکانات در اختیار دستگاه‌ها را بدون بهره برداری عمومی برای خدمت به زائران ودر راه بازسازی عتابات عالیات استفاده کرد. منظور این نیست که سرمایه‌های عمومی ودولتی خرج این ستاد شود، چون همین حالا نیز انتقاداتی به دستگاه‌هایی که وظیفه دارند به محرومان کمک کنند، وجود دارد. گفته می‌شود آن‌ها امکاناتی در اختیار خود گرفته‌اند که اگر به محرومین می‌دادند بیشتر مشکلات حل می‌شد. ما نمی‌خواهیم مثل آن‌ها باشیم فقط می‌خواهیم جمعیت مشتاق را ساماندهی کنیم.

پلارک به نمونه‌ای از کمک‌های سازمانی اشاره کرد و افزود: ‌زمانی در اوج محرومیت صادرات فلزات به خارج از کشور قرار گرفتیم، تمام کارهای ستاد قفل شده بود، از طرف دیگر تهیه آهن از عراق دو برابر هزینه داشت، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمک ستاد آمد و با یک نامه مشکل خروج آهنی که نذر مردم برای عتبات بود را حل کرد. گاهی دستگاه‌ها می‌توانند از اختیارات خود استفاده کنند و وارد عرصه بازسازی عتبات عالیات شوند. ما معتقدیم این کارها برای دولت و کشور برکت می‌آورد و با این کار می‌توان شرعا از برخی ریزش‌ها جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: مثلا اگر غول‌های صنعتی کشور که قبل از رکود اقتصادی جهان ۲ هزار میلیارد تومان سود داشتند، ۵ میلیارد تومانِ آن را برای بازسازی عتبات هزینه کنند، به جایی و یا کسی برمی‌خورد!؟

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادامه معترف شد، این ستاد پس گذشت بیش از یک دهه فعالیت در عراق در مسیر بازسازی عتبات عالیات صد درصد موفق بوده است و تمام نذورات را در حد توان در محل موقوفه هزینه کرده است.

 

وی ادامه داد: تمام کارها تعریف شده و دوستان عراقی تا به حال همکاری و هماهنگی خوبی داشته‌اند که باعث شده ما نذورات مردم را در جای خود هزینه کنیم. شاید کمتر پول و یا نذری بوده که جا به جا شده، اما تا جایی که توان داشته‌ایم همه نذورات را در جای خود هزینه کرده‌ایم.

«پلارک» در بخشی دیگری از سخنانش با بیان این‌که همه آثار عتبات به تاریخ و هنر ایران برمی‌گردد، افزود: ما این آثار را حذف نمی‌کنیم. حتی آن‌هایی که به پادشاهان برمی‌گردد. این تاکید مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی هم است، مثلا در اجرای پروژه ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) گنبد تاریخی قبلی را حفظ می‌کنیم. برای همین از وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی می‌خواهیم که برای حفظ و مستند نگاری این آثار به ما کمک کنند تا با ثبت این تاریخ، این آثار را برای نوادگان‌مان حفظ کنیم.

او همچنین به عنوان رییس کمیته مشارکت مردمی ستاد اربعین درباره خدمات شاخصی که امسال به زائران در کربلا داده می‌شود، توضیح داد: در اربعین سال گذشته ۳۵۰ هزار نفر اسکان داده شدند که امسال پیش‌بینی‌ها برای پوشش ۷۰۰ هزار نفر زائر است. بر همین اساس افزایش موکب‌ها، آشپزخانه‌ها و توسعه فضای اسکان در دو شهر نجف و کاظمین نیز در دستور قرار گرفته است، چرا که فضای موجود  در طول مسیر حرکت زائران و در شهرهای نجف و کربلا محدود است و باید از فضاهای دیگری برای اسکان استفاده شود.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود بر اساس کمیته‌هایی که در ستاد اربعین تشکیل شده و وظایف خاصی که برای هریک تعریف شده، امسال شاهد خدمات‌رسانی مناسب‌تری برای زائران امام حسین (ع) باشیم.

او در عین حال این توضیح را داد که ظرفیت اسکان تعیین شده صرفا مختص به زائران ایرانی نیست و در آن فضا نمی‌توان مانع اسکان زائران عراقی و دیگر کشورها شد، چرا که این خدمات کمکی به میزبان است.

پلارک همچنین با اعلام شماره حساب ۱۰۴۰ در بانک‌های ملی و ملت و پست بانک و پرداخت از طریق اپراتورهای تلفن همراه با کد #۱۰۴۰*۷۸۰* به منظور تجمیع نذورات مردمی برای مناسبت اربعین، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته در جریانات سودجویانه‌ای از نذورات مردم سوءاستفاده شد.  این شماره حساب اعلام شده است که مردم با اطمینان بیشتری نسبت به هزینه کرد نذورات خود اقدام کنند. البته کمک‌های مردمی توسط مسؤولان استان متبوع هزینه خواهد شد و دستگاه‌های دیگر هم می‌توانند شماره حساب‌های مختص این کار را اعلام کنند، اما این تصمیم ستاد برای تمرکز بخشیدن به هزینه کرد نذورات مردمی صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا